Veelgestelde vragen software Taal in beeld / Spelling in beeld editie 2

Kijk bij onze veelgestelde vragen hieronder of neem direct contact met de helpdesk op. Bekijk ook het overzicht van alle  softwarevragen. Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 8.00 tot 17.30 uur, per mail of telefonisch op 013 583 88 88.

Leerkrachtassistent Taal in beeld 2

Als ik de Leerkrachtassistent start, duurt het soms even voordat het digimenu reageert op (muis)klikken.

Dit komt doordat de Leerkrachtassistent  op dat moment de groepsgebonden gegevens ophaalt uit de centrale database. Dit is een relatief 'zware' zoekopdracht die wat tijd in beslag neemt. Het betreft de toewijzing van de leerlingen aan de geadviseerde herhalings/plus-taken en aan de aanpakken. Je ziet in de tussentijd linksboven in het digimenu een wieltje draaien. Als de knoppen verschijnen op de plek van het wieltje kun je weer klikken.
 

Soms verschijnt er een 'leeg' digimenu op mijn scherm. Wat moet ik dan doen?

Als je de Leerkrachtassistent een tijdje ongebruikt 'open' laat staan en het vervolgens weer gaat gebruiken, kan het gebeuren dat het programma niet reageert. In dat geval kan het helpen om op functietoets F5 van je toetsenbord te drukken. Het programma wordt dan opnieuw geactiveerd en het 'ververst'.

Soms verschijnt er een pop-upvenster met daarin de melding dat bepaalde bestanden niet gevonden kunnen worden. Wat moet ik dan doen?

In dat geval kan het helpen om op functietoets F5 van je toetsenbord te drukken. Het programma doet dan opnieuw een poging de bestanden op te halen die soms door een 'hik' in de verbinding even niet gevonden konden worden.

Ik zie geen leerlingen met aanpakadviezen, geen toegewezen herhalingstaken en geen groepsresultaten in de Leerkrachtassistent, terwijl voor deze groep voor dit blok wel toetsresultaten zijn ingevoerd.

Om deze resultaten in de Leerkrachtassistent te kunnen zien moet je als leerkracht gekoppeld zijn aan de betreffende groep anders weet de Leerkrachtassistent niet van welke groep hij resultaten-adviezen moet tonen.

Als je toevallig ook de rol van beheerder binnen Basispoort hebt, dan kan het zijn dat je nog niet bent gekoppeld aan een groep omdat je als beheerder normaal gesproken bij de resultaten kunt van álle groepen. Mocht dit de oorzaak zijn, dan kun je via de Basispoort-module jezelf koppelen aan de gewenste groep(en).

In Internet Explorer 10 is de tekst van een foliopagina op het scherm/digibord onleesbaar. Wat kan ik daaraan doen?

Waarschijnlijk staat je browser ingesteld om hardwareversnelling te gebruiken. Als dit het geval is, is het probleem mogelijk op te lossen door in de browser in te stellen dat hardwareversnelling NIET gebruikt mag worden. Je doet dat als volgt: Kies in je browser voor "Internet opties" en scrol vervolgens op het tabblad "Geavanceerd" omlaag tot het kopje "Versnelde grafische afbeeldingen". Daar zet je een vinkje voor "Softwarerendering gebruiken in plaats van GPU-rendering". N.B. Het tabblad "Geavanceerd" zie je alleen als je daarvoor de (beheerders)rechten hebt. Als je de instelling gewijzigd hebt moet je je browser afsluiten en vervolgens opnieuw starten om te zien of de wijziging effect heeft op de Leerkrachtassistent.
 

In Google Chrome is de tekst van een foliopagina op het scherm/digibord onleesbaar. Wat kan ik daaraan doen?

Waarschijnlijk staat je browser ingesteld om hardwareversnelling te gebruiken. Als dit het geval is, is het probleem mogelijk op te lossen door de browser zo in te stellen dat hardwareversnelling NIET gebruikt mag worden. Je doet dat als volgt:

  •     Kies voor instellingen (het icoon met de streepjes rechts in de adresbalk).
  •     Zoek in het zoekveld op 'hardware'.
  •     Haal het vinkje weg voor de optie “Hardwareversnelling gebruiken indien beschikbaar”. 

Als je de instelling gewijzigd hebt, moet je je browser afsluiten en vervolgens opnieuw starten om te zien of de wijziging effect heeft op de Leerkrachtassistent.

Digiboek Spelling in Beeld

Waar vind ik de leerlinginstellingen van het Digiboek Spelling in beeld?

Het Digiboek Spelling in beeld kent geen specifieke leerlinginstellingen. Wanneer leerlingen aan het programma gekoppeld zijn, kunnen ze er onbeperkt mee werken, dus zonder tijdslimiet.

Waar vind ik de individuele leerlingoverzichten van het Digiboek Spelling in beeld?

Het Digiboek Spelling in beeld kent geen individuele leerlingoverzichten. Alle individuele resultaten en voortgangsinformatie kun je halen uit de groepsoverzichten die er per les worden samengesteld.

Woordenschat in beeld

Sinds het nieuwe schooljaar zie ik geen groeps- of individuele resultaten meer van mijn leerlingen. Wat nu?

Door een veranderde indeling van het Woordenschatprogramma binnen de Zwijsen Leerkrachtmodule worden de resultaten van deze leerlingen pas weer zichtbaar op het moment dat ze weer met het Woordenschatprogramma geoefend hebben.
 

Is Woordenschat in beeld geschikt voor gebruik op tablets?

Woordenschat in beeld 1 en 2 bevatten Flash-animaties. Hierdoor is het op een aantal tablets (bijvoorbeeld iPads) niet mogelijk het programma te gebruiken. Er zijn vooralsnog geen plannen om het programma om te zetten naar HTML5.

Taalmaker

We kunnen de kopieerbladen van Taalmaker niet openen met Adobe Reader 9.

Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een instelling in Adobe Reader 9. Als daar ‘PDF in browser tonen’ niet is aangevinkt, dan openen de kopieerbladen niet. Je kunt het vinkje bij de optie ‘PDF in browser tonen’ plaatsen, en daarna kun je in Taalmaker de kopieerbladen gewoon openen.

Je doet dat als volgt:

  •     klik in de menubalk van Adobe Reader 9 op Bewerken
  •     kies voor Voorkeuren
  •     en klik op het tabblad Voorkeuren links in de lijst op Internet
  •     je ziet dan rechts het opdrachtvak 'Opties webbrowser'. Klik in het aanvinkvakje voor de optie: ‘PDF in browser tonen’ om er een vinkje te plaatsen.
  •     klik op OK om de wijziging op te slaan en het tabblad te verlaten. 

Wanneer dit niet de oplossing is voor je probleem, neem dan contact op met je systeembeheerder. Mogelijk dat bepaalde instellingen in je versie van Internet Explorer het kopieerblad als een ongewenste pop-up beschouwen.
 

Ik heb een tijdelijke login voor Taalmaker ontvangen, maar kan de kopieerbladen en computerbladen niet openen.

Door bepaalde instellingen bij je e-mailprovider kan het zijn dat de link niet goed wordt getoond. De laatste 2 of 3 tekens staan op de volgende regel en worden niet meegenomen in de hyperlink wanneer je erop klikt. Het programma opent dan wel, maar een deel wordt niet geladen.

Je kunt dit zelf als volgt controleren:

  •     Eindigt de link in de mail op de letter van de jaargroep?
  •     Als dit niet het geval is, dien je de laatste tekens die in de mail op de volgende regel staan handmatig toe te voegen.
  •     Het programma wordt nu op de juiste pagina geopend.

N.B. Dit juiste adres kun je dan opslaan onder Favorieten, zodat je de volgende keer meteen naar het programma kunt.