Sprekers academiedag
Volg inspirerende workshops van experts op het gebied van taal en lezen!
Sprekers academiedag
Volg inspirerende workshops van experts op het gebied van taal en lezen!
Sprekers Zwijsen academiedag
Op de Zwijsen academiedag Taal en Leesonderwijs kun je workshops volgen van diverse experts op het gebied van taal- en leesonderwijs.
Keynote
Marita Eskes
Keynote spreker van de Zwijsen academiedag Marita Eskes is onderwijsadviseur, auteur en spreker. Hiervoor heeft zij gewerkt al leraar, leescoördinator en remedial teacher in het basisonderwijs.
Workshopronde 1
Astrid Geudens
Dr. Astrid Geudens is als onderzoeker taal- en leesdidactiek verbonden aan het Expertisecentrum Zorg en Welzijn, onderzoeksgroep Mens en Welzijn van Thomas More (Associatie KU Leuven). Met haar onderzoek wil ze inzicht geven in elementen die de leesontwikkeling versterken en bijdragen aan effectief en stimulerend taal- en leesonderwijs voor elk kind (bv. fit-voor-lezen.thomasmore.be; www.lesinlezen.be; www.taaltrajecten.be). Gebeten door de vraag hoe inzichten uit onderzoek en werkveld elkaar kunnen versterken, gaat ze daarnaast de uitdaging aan om als wetenschappelijk adviseur mee te werken aan methodieken en methodes voor voorbereidend en aanvankelijk lezen.
Workshop 1: Klaar voor de (lees)start?
Maud van Druenen
Maud is orthopedagoog en leerkracht. Ze is o.a. auteur van de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie. Maud probeert in haar werk steeds een brug te slaan tussen wetenschappelijke kennis en de (onderwijs)praktijk. Ze heeft meegewerkt aan het concept van methodes voor voorbereidend, aanvankelijk en voortgezet technisch lezen zoals Schatkist, VLL-Zoem en Estafette bovenbouw.
Workshop 1: Klaar voor de (lees)start?
John Oostrom
John Oostrom is manager digitale ontwikkeling en IT beheer bij Uitgeverij Zwijsen. Hij startte zijn loopbaan als leerkracht basisonderwijs. Sinds 2000 ondersteunt hij educatieve uitgeverijen bij het opzetten van digitale platformen voor het basisonderwijs. Op het snijvlak van organisatie, inhoud, techniek en didactiek liggen mooie kansen die het werkplezier van leerkracht en leerling verhogen!
Workshop 2: Klankbewustzijn en spraakherkenning in het leesonderwijs
Ingrid van Loosbroek
Ingrid van Loosbroek is expert op taal- en rekengebied en heeft sinds 1994 ervaring in het basisonderwijs: als leerkracht, intern begeleider, dyslexiebehandelaar en als externe coach/adviseur. Daarnaast werkte ze mee aan Veilig leren lezen-kimversie en Veilig leren lezen-zoemversie. Haar drive is om bij te dragen aan een preventief sterke leeromgeving die optimale leerkansen biedt voor ieder kind.
Workshop 2: Klankbewustzijn en spraakherkenning in het leesonderwijs
Ron Meijer
Ron Meijer is docent geschiedenis op Hogeschool KPZ in Zwolle en conceptauteur van Code D, de nieuwe methode wereldoriëntatie van Zwijsen.
Workshop 3: Inzetten van rijke teksten bij wereldoriëntatie
Marieke van Logchem
Marieke van Logchem is senior onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Ze is taal-leesspecialist en een van de auteurs van het boek Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs. Marieke begeleidt scholen bij het versterken van hun taal- en leesonderwijs waarbij zij veel aandacht heeft voor rijke taal, samenhang en leerlingen die de taal actief en betekenisvol gebruiken.
Workshop 4: Taal- en leesbeleid: je kompas voor geïntegreerd taalonderwijs
Tamara Kammam
Een introductie op Tamara volgt.
Workshop 5: Coöperatieve werkvormen in de taalles
Workshopronde 2
Marcel van As
Marcel van As is werkzaam als onderwijsadviseur. Hij richt zich op snijvlak waar beleid en de praktijk elkaar ontmoeten. Marcel heeft werkervaring in het PO, SO en VSO als leerkracht, teamleider zorg en directeur. Deze verschillende perspectieven dragen bij aan het zoeken naar verbinding tussen onderzoeken en praktijk.
Workshop 1: Pak taalbeleid breed aan
Femke Ruiter
Femke Ruiter ontwikkelt als uitgever en taalspecialist graag lessenseries. Als jonge kind specialist is zij dagelijks op scholen te vinden, waarbij ze leerkrachten ondersteunt in hun leerkrachthandelen.
Workshop 2: Taal- en leesontwikkeling bij jonge kinderen (groep 1-2)
Maud van Druenen
Maud is orthopedagoog en leerkracht. Ze is o.a. auteur van de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie. Maud probeert in haar werk steeds een brug te slaan tussen wetenschappelijke kennis en de (onderwijs)praktijk. Ze heeft meegewerkt aan het concept van methodes voor voorbereidend, aanvankelijk en voortgezet technisch lezen zoals Schatkist, VLL-Zoem en Estafette bovenbouw.
Workshop 3: Werken vanuit leergemeenschap: omgaan met differentiatie
Ingrid van Loosbroek
Ingrid van Loosbroek is expert op taal- en rekengebied en heeft sinds 1994 ervaring in het basisonderwijs: als leerkracht, intern begeleider, dyslexiebehandelaar en als externe coach/adviseur. Daarnaast werkte ze mee aan Veilig leren lezen-kimversie en Veilig leren lezen-zoemversie. Haar drive is om bij te dragen aan een preventief sterke leeromgeving die optimale leerkansen biedt voor ieder kind.
Workshop 3: Werken vanuit leergemeenschap: omgaan met differentiatie
Astrid Geudens
Dr. Astrid Geudens is als onderzoeker taal- en leesdidactiek verbonden aan het Expertisecentrum Zorg en Welzijn, onderzoeksgroep Mens en Welzijn van Thomas More (Associatie KU Leuven). Met haar onderzoek wil ze inzicht geven in elementen die de leesontwikkeling versterken en bijdragen aan effectief en stimulerend taal- en leesonderwijs voor elk kind (bv. fit-voor-lezen.thomasmore.be; www.lesinlezen.be; www.taaltrajecten.be). Gebeten door de vraag hoe inzichten uit onderzoek en werkveld elkaar kunnen versterken, gaat ze daarnaast de uitdaging aan om als wetenschappelijk adviseur mee te werken aan methodieken en methodes voor voorbereidend en aanvankelijk lezen.
Workshop 3: Werken vanuit leergemeenschap: omgaan met differentiatie
Marion van der Meulen
Marion van der Meulen is zelfstandig educatief auteur van diverse lees- en schrijfmethodes. Ooit begon zij als leerkracht in het basisonderwijs, maar zag dat er op het gebied van leren lezen en schrijven nog veel verbeterd kon worden. Na haar studie Taal- en Literatuuronderzoek richtte zij zich o.a. op leesbevordering, het integreren van technisch lezen en begrijpend lezen en de rol van AVI in het leesonderwijs.
Workshop 4: Kinderboeken in de klas
Josée Coenen
Josée is bekend van diverse publicaties, waaronder Van horen en zeggen, Uitgesproken Nederlands, Zien is snappen, en Woorden in prenten. In samenwerking met Ans Drubbel heeft ze een jaarprogramma Nederlands ontwikkeld voor asielzoekers, vluchtelingen en migrantenkinderen. Ze heeft zich gespecialiseerd in Nederlands als tweede taal (NT2) en heeft longitudinaal onderzoek verricht naar de verwerving van het Nederlands door anderstalige volwassenen. Ze deelt haar expertise door het geven van nascholingen en trainingen, waaronder de post hbo-opleiding Leraar Nederlands aan anderstalige leerlingen in het primair onderwijs.
Workshop 5: Meertaligheid / NT2 in de klas
Workshopronde 3
Marieke van Logchem
Marieke van Logchem is senior onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Ze is taal-leesspecialist en een van de auteurs van het boek Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs. Marieke begeleidt scholen bij het versterken van hun taal- en leesonderwijs waarbij zij veel aandacht heeft voor rijke taal, samenhang en leerlingen die de taal actief en betekenisvol gebruiken.
Workshop 1: Taal in verbinding met zaakvakken, hoe dan?
Natasja van Boxel
Natasja van Boxel is werkzaam als uitgever taal & spelling bij Uitgeverij Zwijsen. Natasja was hiervoor werkzaam als leerkracht, remedial teacher, orthopedagoog, dyslexie-expert, onderwijsadviseur en uitgever rekenen.
Workshop 2: Productieve taalvaardigheden
Marije Heijdenrijk
Marije traint en coacht heel veel teams op basisscholen op het gebied van coöperatief leren. Al jaren! Ze is echt een specialist op het gebied van de coöperatieve werkvormen van de Amerikaanse dr. Spencer Kagan. Sinds 2000 is ze al bezig met de uitgaven, training, coaching en het verzorgen van opleidingen met betrekking tot Kagan Coöperatief Leren. Daarnaast heeft Marije meegewerkt aan de Nederlandse bewerking van het boek Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie. Ze heeft mogen samenwerken en leren van o.a. Prof. John Hattie en Shirley Clarke.
Workshop 2: Productieve taalvaardigheden
Astrid Geudens
Dr. Astrid Geudens is als onderzoeker taal- en leesdidactiek verbonden aan het Expertisecentrum Zorg en Welzijn, onderzoeksgroep Mens en Welzijn van Thomas More (Associatie KU Leuven). Met haar onderzoek wil ze inzicht geven in elementen die de leesontwikkeling versterken en bijdragen aan effectief en stimulerend taal- en leesonderwijs voor elk kind (bv. fit-voor-lezen.thomasmore.be; www.lesinlezen.be; www.taaltrajecten.be). Gebeten door de vraag hoe inzichten uit onderzoek en werkveld elkaar kunnen versterken, gaat ze daarnaast de uitdaging aan om als wetenschappelijk adviseur mee te werken aan methodieken en methodes voor voorbereidend en aanvankelijk lezen.
Workshop 3: Kennis en woordenschat: onmisbaar voor een krachtige leesstart
Ynte Essers
Ynte Essers heeft haar passie voor het jonge kind omgezet in een missie om onderwijs op de ontwikkeling van jonge kinderen te verbeteren en te innoveren. Als expert op het gebied van onderwijskwaliteit vertaalt ze wetenschappelijke inzichten naar praktisch handelen, zowel in de school als in de groep. Ze ondersteunt leerkrachten in het versterken van hun leerkrachthandelen, waardoor leerkrachten in staat zijn om een stimulerende onderwijsomgeving te creëren die is afgestemd op individuele verschillen en die de betrokkenheid van kinderen vergroot.
Workshop 4: Thematiseren aan de hand van één groot spelverhaal
Marion van der Meulen
Marion van der Meulen is zelfstandig educatief auteur van diverse lees- en schrijfmethodes. Ooit begon zij als leerkracht in het basisonderwijs, maar zag dat er op het gebied van leren lezen en schrijven nog veel verbeterd kon worden. Na haar studie Taal- en Literatuuronderzoek richtte zij zich o.a. op leesbevordering, het integreren van technisch lezen en begrijpend lezen en de rol van AVI in het leesonderwijs.
Workshop 5: Van goed naar beter taalonderwijs
Dagafsluiting
Wouter de Jong
Wouter de Jong is veelgevraagd spreker, auteur en (mindfulness)trainer die zich richt op het verhogen van mentale fitheid en was hij als expert regelmatig te zien in diverse programma’s als Pauw, RTL Late Night en Boulevard.
Contact opnemen
Heb je vragen over de Zwijsen academiedag?
Bel 013 583 8888
Op werkdagen van 8.00 tot 17.00
Contact