Sprekers academiedag

Volg inspirerende workshops van experts op het gebied van taal en lezen!

Sprekers academiedag

Volg inspirerende workshops van experts op het gebied van taal en lezen!

Sprekers Zwijsen academiedag

Op de Zwijsen academiedag Taal en Leesonderwijs kun je workshops volgen van diverse experts op het gebied van taal- en leesonderwijs.

Keynote

marita eskes zwacd 2024 v3

Marita Eskes

Keynote spreker van de Zwijsen academiedag Marita Eskes is onderwijsadviseur, auteur en spreker. Hiervoor heeft zij gewerkt al leraar, leescoördinator en remedial teacher in het basisonderwijs.

Workshopronde 1

astrid geudens zwacd 2024

Astrid Geudens

Dr. Astrid Geudens is als onderzoeker taal- en leesdidactiek verbonden aan het Expertisecentrum Zorg en Welzijn, onderzoeksgroep Mens en Welzijn van Thomas More (Associatie KU Leuven). Met haar onderzoek wil ze inzicht geven in elementen die de leesontwikkeling versterken en bijdragen aan effectief en stimulerend taal- en leesonderwijs voor elk kind (bv. fit-voor-lezen.thomasmore.be;  www.lesinlezen.be;  www.taaltrajecten.be). Gebeten door de vraag hoe inzichten uit onderzoek en werkveld elkaar kunnen versterken, gaat ze daarnaast de uitdaging aan om als wetenschappelijk adviseur mee te werken aan methodieken en methodes voor voorbereidend en aanvankelijk lezen. 

Workshop 1: Klaar voor de (lees)start?

maud van druenen zwacd 2024

Maud van Druenen

Maud is orthopedagoog en leerkracht. Ze is o.a. auteur van de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie. Maud probeert in haar werk steeds een brug te slaan tussen wetenschappelijke kennis en de (onderwijs)praktijk. Ze heeft meegewerkt aan het concept van methodes voor voorbereidend, aanvankelijk en voortgezet technisch lezen zoals Schatkist, VLL-Zoem en Estafette bovenbouw.  

Workshop 1: Klaar voor de (lees)start?

rosemarie zwacd 2024

Rosemarie Irausquin

Rosemarie Irausquin is vakspecialist taal/lezen bij Uitgeverij Zwijsen. Zij studeerde in 1992 af in de psychologische functieleer – met als specialisatie taalpsychologie – aan de universiteit van Nijmegen. In 1997 promoveerde zij aan de universiteit van Tilburg op onderzoek naar de kwaliteit van klankrepresentaties bij zwakke en normale lezers. Daarna was zij tot 2006 post-doc aan de Radboud Universiteit Nijmegen, bij de vakgroep Orthopedagogiek: Leren & Ontwikkeling. Sinds 2006 is zij in dienst bij Zwijsen, waar ze naast een breed takenpakket inhoudelijk nauw betrokken is bij Veilig leren lezen

Workshop 2: Klankbewustzijn en spraakherkenning in het leesonderwijs

ingrid van loosbroek zwacd 2024

Ingrid van Loosbroek

Ingrid van Loosbroek is expert op taal- en rekengebied en heeft sinds 1994 ervaring in het basisonderwijs: als leerkracht, intern begeleider, dyslexiebehandelaar en als externe coach/adviseur. Daarnaast werkte ze mee aan Veilig leren lezen-kimversie en Veilig leren lezen-zoemversie. Haar drive is om bij te dragen aan een preventief sterke leeromgeving die optimale leerkansen biedt voor ieder kind.

Workshop 2: Klankbewustzijn en spraakherkenning in het leesonderwijs 

ron meijer zwacd 2024

Ron Meijer

Ron Meijer is docent geschiedenis op Hogeschool KPZ in Zwolle en conceptauteur van Code D, de nieuwe methode wereldoriëntatie van Zwijsen.

Workshop 3: Inzetten van rijke teksten bij wereldoriëntatie

marieke van logchem zwacd 2024 v3

Marieke van Logchem

Marieke van Logchem is senior onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Ze is taal-leesspecialist en een van de auteurs van het boek Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs. Marieke begeleidt scholen bij het versterken van hun taal- en leesonderwijs waarbij zij veel aandacht heeft voor rijke taal, samenhang en leerlingen die de taal actief en betekenisvol gebruiken. 

Workshop 4: Taal- en leesbeleid: je kompas voor geïntegreerd taalonderwijs

tamara zwacd 2024

Tamara Kammam

Een introductie op Tamara volgt. 

Workshop 5: Coöperatieve werkvormen in de taalles

Workshopronde 2

marcel van as zwacd 2024

Marcel van As

Marcel van As is werkzaam als onderwijsadviseur. Hij richt zich op snijvlak waar beleid en de praktijk elkaar ontmoeten. Marcel heeft werkervaring in het PO, SO en VSO als leerkracht, teamleider zorg en directeur. Deze verschillende perspectieven dragen bij aan het zoeken naar verbinding tussen onderzoeken en praktijk. 

Workshop 1: Pak taalbeleid breed aan 

femke zwacd 2024

Femke Ruiter

Femke Ruiter ontwikkelt als uitgever en taalspecialist graag lessenseries. Als jonge kind specialist is zij dagelijks op scholen te vinden, waarbij ze leerkrachten ondersteunt in hun leerkrachthandelen.  

Workshop 2: Taal- en leesontwikkeling bij jonge kinderen (groep 1-2)

maud van druenen zwacd 2024

Maud van Druenen

Maud is orthopedagoog en leerkracht. Ze is o.a. auteur van de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie. Maud probeert in haar werk steeds een brug te slaan tussen wetenschappelijke kennis en de (onderwijs)praktijk. Ze heeft meegewerkt aan het concept van methodes voor voorbereidend, aanvankelijk en voortgezet technisch lezen zoals Schatkist, VLL-Zoem en Estafette bovenbouw. 

Workshop 3: Werken vanuit leergemeenschap: omgaan met differentiering 

ingrid van loosbroek zwacd 2024

Ingrid van Loosbroek

Ingrid van Loosbroek is expert op taal- en rekengebied en heeft sinds 1994 ervaring in het basisonderwijs: als leerkracht, intern begeleider, dyslexiebehandelaar en als externe coach/adviseur. Daarnaast werkte ze mee aan Veilig leren lezen-kimversie en Veilig leren lezen-zoemversie. Haar drive is om bij te dragen aan een preventief sterke leeromgeving die optimale leerkansen biedt voor ieder kind. 

Workshop 3: Werken vanuit leergemeenschap: omgaan met differentiering 

Marion van der Meulen

Een introductie op Marion volgt. 

Workshop 4: Kinderboeken in de klas

Josée Coenen

Josée is bekend van diverse publicaties, waaronder Van horen en zeggen,  Uitgesproken NederlandsZien is snappen, en Woorden in prenten. In samenwerking met Ans Drubbel heeft ze een jaarprogramma Nederlands ontwikkeld voor asielzoekers, vluchtelingen en migrantenkinderen. Ze heeft zich gespecialiseerd in Nederlands als tweede taal (NT2) en heeft longitudinaal onderzoek verricht naar de verwerving van het Nederlands door anderstalige volwassenen. Ze deelt haar expertise door het geven van nascholingen en trainingen, waaronder de post hbo-opleiding Leraar Nederlands aan anderstalige leerlingen in het primair onderwijs.  

Workshop 5: Meertaligheid / NT2 in de klas

Workshopronde 3

marieke van logchem zwacd 2024

Marieke van Logchem

Marieke van Logchem is senior onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Ze is taal-leesspecialist en een van de auteurs van het boek Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs. Marieke begeleidt scholen bij het versterken van hun taal- en leesonderwijs waarbij zij veel aandacht heeft voor rijke taal, samenhang en leerlingen die de taal actief en betekenisvol gebruiken. 

Workshop 1: Taal in verbinding met zaakvakken, hoe dan?  

profielfoto natasja

Natasja van Boxel

Natasja van Boxel is werkzaam als uitgever taal & spelling bij Uitgeverij Zwijsen. Natasja was hiervoor werkzaam als leerkracht, remedial teacher, orthopedagoog, dyslexie-expert, onderwijsadviseur en uitgever rekenen. 

Workshop 2: Productieve taalvaardigheden

Marije Heijdenrijk

Marije traint en coacht heel veel teams op basisscholen op het gebied van coöperatief leren. Al jaren! Ze is echt een specialist op het gebied van de coöperatieve werkvormen van de Amerikaanse dr. Spencer Kagan. Sinds 2000 is ze al bezig met de uitgaven, training, coaching en het verzorgen van opleidingen met betrekking tot Kagan Coöperatief Leren. Daarnaast heeft Marije meegewerkt aan de Nederlandse bewerking van het boek Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie. Ze heeft mogen samenwerken en leren van o.a. Prof. John Hattie en Shirley Clarke. 

Workshop 2: Productieve taalvaardigheden

astrid geudens zwacd 2024

Astrid Geudens

Dr. Astrid Geudens is als onderzoeker taal- en leesdidactiek verbonden aan het Expertisecentrum Zorg en Welzijn, onderzoeksgroep Mens en Welzijn van Thomas More (Associatie KU Leuven). Met haar onderzoek wil ze inzicht geven in elementen die de leesontwikkeling versterken en bijdragen aan effectief en stimulerend taal- en leesonderwijs voor elk kind (bv. fit-voor-lezen.thomasmore.be;  www.lesinlezen.be;  www.taaltrajecten.be). Gebeten door de vraag hoe inzichten uit onderzoek en werkveld elkaar kunnen versterken, gaat ze daarnaast de uitdaging aan om als wetenschappelijk adviseur mee te werken aan methodieken en methodes voor voorbereidend en aanvankelijk lezen. 

Workshop 3: Kennis en woordenschat: onmisbaar voor een krachtige leesstart 

ynte zwacd 2024

Ynte Essers

Ynte Essers heeft haar passie voor het jonge kind omgezet in een missie om onderwijs op de ontwikkeling van jonge kinderen te verbeteren en te innoveren. Als expert op het gebied van onderwijskwaliteit vertaalt ze wetenschappelijke inzichten naar praktisch handelen, zowel in de school als in de groep. Ze ondersteunt leerkrachten in het versterken van hun leerkrachthandelen, waardoor leerkrachten in staat zijn om een stimulerende onderwijsomgeving te creëren die is afgestemd op individuele verschillen en die de betrokkenheid van kinderen vergroot. 

Workshop 4: Thematiseren aan de hand van één groot spelverhaal

Marion van der Meulen

Een introductie op Marion volgt. 

Workshop 5: Van goed naar beter taalonderwijs

Dagafsluiting

wouter de jong zwacd 2024

Wouter de Jong

Wouter de Jong is veelgevraagd spreker, auteur en (mindfulness)trainer die zich richt op het verhogen van mentale fitheid en was hij als expert regelmatig te zien in diverse programma’s als Pauw, RTL Late Night en Boulevard.

Contact opnemen

Heb je vragen over de Zwijsen academiedag?

Bel 013 583 8888

Op werkdagen van 8.00 tot 17.00

Contact
0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje