terug naar overzicht

Op weg naar Veilig leren lezen met Stapel op

14 juni 2024 | 3 minuten leestijd
Op weg naar Veilig leren lezen met Stapel op

Vanaf schooljaar ‘24/’25 maken de kinderen alvast kennis met Zoem, de bij van Veilig leren lezen. In Stapel op staan verschillende activiteiten rondom het ontwikkelingsgebied taal. Ook vind je voor elke klank een stapel activiteiten.

De vrolijke, enthousiaste Zoem ontmoet in iedere stapel een nieuw vriendje. In de naam van dat nieuwe vriendje zit de klank die de kinderen gaan leren. Deze naam is zo gekozen dat de klank goed uit te luisteren is. De kinderen verkennen deze klank door er naar te luisteren, de klank te voelen en er naar te kijken.

Zoem heeft voor het nieuwe vriendje een kamer gereserveerd in zijn bijenhotel. Samen met de kinderen gaat hij op zoek naar voorwerpen met de klank om de kamer in te richten. Zodra de voorwerpen zijn verzameld gaan Zoem en het vriendje op pad richting het bijenhotel. Onderweg voeren ze allerlei taalopdrachten uit.

Bij elke klank aan de slag met vaste taalopdrachten
Elke stapel heeft een vaste opbouw van activiteiten. Dit zorgt voor herkenbaarheid bij de kinderen, maar het is daarnaast ook praktisch voor de kleuterleerkracht. In elke stapel zitten de volgende onderdelen:

  • Het verkennen van de letter: luisteren, voelen en kijken.
  • Inrichten van de letterkamer: voorwerpen zoeken met de klank in een filmpje, op de zoekplaat en in tijdschriften, zowel in de kring als in de lees/schrijfhoek.
  • Breder nadenken over taal: van links naar rechts lezen, homoniemen, samengestelde woorden.
  • Woorden, zinnen en versjes nazeggen of reeksen snel benoemen.
  • Woorden/zinnen op verschillend tempo, volume of intonatie zeggen.
  • Een stap zetten bij elk woord uit een zin.
  • Een sprong maken voor elke klankgroep in een woord.
  • Op zoek gaan naar rijmwoorden.
  • Horen of woorden hetzelfde of verschillend zijn.
  • De letter herkennen tussen andere letters.
  • Een klein stapje zetten voor elke klank in een woord.

Bovendien hoort er bij elke activiteit een kort, aansprekend liedje. Hiermee ontwikkelen de kinderen nog meer taalgevoel en het zorgt voor een vrolijke noot in de activiteiten.

Waar werk je aan met de activiteiten van Op weg naar Veilig leren lezen?
In elke stapel werk je aan de domeinen fonologische vaardigheden en oriëntatie op lezen en schrijven. Hierbij ga je aan de slag met de volgende leerlijnen en bijbehorende doelen:

  • Fonologisch bewustzijn: auditieve discriminatie, woorden in klankgroepen zeggen, rijmen 
  • Fonemisch bewustzijn: auditieve analyse, auditieve synthese, auditief geheugen, snel serieel benoemen
  • Functies van geschreven taal: verschillende geschreven communicatiemiddelen ontdekken
  • Letterkennis en alfabetisch principe: receptieve letterkennis en visuele discriminatie, productieve kennis van letters
  • Naar lezen en schrijven: eerste kennismaking met ‘lezen’ en ‘schrijven’ 

Ga met je kleuters op ontdekkingstocht langs alle letters en bereid ze voor op leren lezen in groep 3. Veel plezier!

terug naar overzicht
0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen