In deze instructievideo leggen we je uit hoe Stapel op precies werkt. Hoe zoek je naar activiteiten, hoe plan je deze in je planning en hoe werkt het doelenoverzicht. Na het kijken van deze video kan je zelf aan de slag met het bouwen van je kleuteronderwijs.
Alle activiteiten in Stapel op zijn hetzelfde opgebouwd. In deze video leggen we je uit wat je kunt verwachten.
In dit filmpje laten we je zien hoe je kunt zoeken naar activiteiten in Stapel op. Je ziet hoe je de filter en de zoekbalk het beste kunt gebruiken.
In Stapel op vind je een heel aantal kant- en klare thema’s. Deze zijn al voor je klaargezet en kun je direct inzetten voor je kleuteronderwijs. Bekijk de video hoe dit er uit ziet.
In deze video leggen we je uit hoe je de gebouwde stapels inplant in je jaarplanning. Zo kun je zelf bepalen welke activiteiten je wanneer aanbiedt gedurende het jaar.
We leggen je in deze video uit hoe je je weekplanning maakt. De weekplanning gebruik je dagelijks om te zien welke activiteiten je gaat uitvoeren.
We laten je zien hoe je het scherm eruit dat jij als leerkracht dagelijks gebruikt in Stapel op. In dit overzicht zie je welke activiteiten je hebt gepland. Je vinkt hier ook de inmiddels aangeboden activiteiten af.
Handig! In Stapel op vind je een overzicht van alle doelen die je in een jaar aanbiedt aan je kleuters. Stapel op houdt voor je bij welke doelen je al wel en nog niet hebt ingepland én aangeboden. In deze video laten we je zien hoe dat werkt:
Heb je je ooit afgevraagd hoe kinderen leren lezen? Om antwoord te kunnen geven op die vraag, is het belangrijk je te verdiepen in het fonemisch bewustzijn, een fundamentele vaardigheid en absolute voorwaarde om te kunnen leren lezen. Fonemisch bewustzijn houdt in dat kinderen beseffen dat woorden uit klanken bestaan, ook wel fonemen genoemd. Deze klanken vormen samen de klankvorm en betekenis van een woord. Een voorbeeld: het woord ‘zoem’ bestaat uit de klanken /z/, /oe/ en /m/. Het kunnen onderscheiden en in volgorde samenvoegen van deze klanken is cruciaal bij het leren lezen.
Lees hier meer over het belang van fonemisch bewustzijn en hoe je dit toepast in de klas.
Kleuters spelen veel op school en daarbij is interactie cruciaal. Hoe kun jij die uitlokken? En hoe kun jij voldoende ruimte geven, zodat je kleuters -tijdens het spel- ook zelf veel gaan en blijven praten? Want zo leren kinderen taal! Lees het hier > Taal in de speelhoek in groep 1-2 – Uitgeverij Zwijsen
Nieuwsgierigheid en verwondering van kleuters is de motor van hun leren. Kleuters onderzoeken en experimenteren en leren zo de wereld om hen heen begrijpen. Daarom is er in het onderwijs aan jonge kinderen ook zoveel ruimte voor spel. Maar wist je dat aandacht voor beeldende vorming ook een belangrijke impuls aan de ontwikkeling van kleuters kan geven?
Naast klankbewustzijn is voor het aanvankelijk leren lezen ook het koppelen van klanken aan letters cruciaal; dit wordt de klank-letterkoppeling genoemd. Denk aan het leggen van een link tussen bijvoorbeeld de klank /z/ en de letter ‘z’.
Al op kleuterleeftijd kun je letters op een speelse manier introduceren door ze ‘alzijdig’ te verkennen. Kinderen horen en zien niet alleen de letter, maar ervaren die ook via andere zintuigen. Zo wordt voorbereidend lezen een rijke, zintuiglijke ervaring.
Lees hier wat alzijdig verkennen van de letters betekent en hoe je het in kunt zetten in jouw groep.
De overgang van groep 2 naar groep 3 kan voor kleuters groot zijn. Hoe zorg je ervoor dat de overgang naar het leren lezen in groep 3 soepel verloopt? Het antwoord ligt in het creëren van een doorlopende leerlijn van groep 1-2 naar het leesonderwijs in groep 3. Met Op weg naar Veilig leren lezen uit Stapel op bied je zo’n doorgaande lijn en krijgen je kleuters een grondige voorbereiding op het lezen, zodat ze vol vertrouwen kunnen starten in groep 3.
Met de activiteiten van Op weg naar Veilig leren lezen ga je met jouw kleuters aan de slag met fonologische vaardigheden en oriëntatie op lezen en schrijven. Zo bereid je hen voor op groep 3. Bij elke klank is er een stapel van 12 korte kringactiviteiten en 3 hoekactiviteiten, waarin de kinderen de klank verkennen en samen met Zoem een route afleggen met verschillende taalopdrachten.
De eerste 10 stapels staan voor je klaar in Stapel op. Deze activiteiten zijn qua niveau geschikt de eerste maanden van het schooljaar. Start met de letter z: in deze activiteiten maken de kinderen kennis met Zoem de bij. De rest van de klanken kun je vrij in plannen in het eerste deel van het schooljaar. Plan 2 weken voor een klank.
Je vindt de activiteiten van Op weg naar Veilig leren lezen onder Stapels > Leerlijnen.
Klik hier voor meer informatie over Op weg naar Veilig leren lezen.
De doelen van Stapel op zijn gebaseerd op de doelen voor het jonge kind van SLO. Met Stapel op heb je als leerkracht zelf de tools in handen om een kerndoeldekkend aanbod te maken. We bieden in Stapel op activiteiten aan bij de belangrijkste kerndoelen. We hebben hierbij voorrang gegeven aan taal en rekenen. Voor deze ontwikkelingsgebieden kun je een kerndoeldekkend aanbod samenstellen in Stapel op.
Stapel op wordt steeds verder aangevuld met activiteiten, waardoor je steeds meer keuze hebt tussen verschillende activiteiten bij een bepaald doel. Niet bij alle doelen wordt een activiteit ontwikkeld. Denk bijvoorbeeld aan doelen die in de dagelijkse praktijk op school vanzelf aan bod komen, zoals het kunnen oplossen van een ruzie.
Vanaf schooljaar 2024-2025 zijn de activiteiten van ‘Op weg naar Veilig leren lezen’ te vinden in Stapel op. Dit zijn allemaal activiteiten rondom fonemisch bewustzijn en fonologische vaardigheden.
De meest recente doelen voor het jonge kind van SLO zijn als basis genomen voor de doelen van Stapel op. Hiervoor zijn de inhoudslijnen taal, rekenen, orientatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige orientatie, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek gebruikt. De SLO doelen zijn vertaald naar concrete vaardigheden, verdeeld over drie vaardigheidsniveaus: instromers, groep 1 en groep 2. Zo wordt geconcretiseerd hoe je met Stapel op kunt toewerken naar het behalen van de SLO-doelen.
In de activiteiten vind je bij het onderdeel woordenschat de woorden die centraal staan in de activiteit of die je kunt koppelen aan de activiteit. De kubus achter een woord geeft aan dat er een woordkaart beschikbaar is van het betreffende woord. De woorden zijn afkomstig uit de BAK-lijst en de WAK-lijst. De woorden van de eerste drie niveaus zijn afkomstig uit de BAK-lijst. De woorden van het vierde niveau (uitbreiding groep 2) zijn afkomstig uit de WAK-lijst. In een enkel geval is een woord toegevoegd dat niet uit de BAK- of WAK-lijst afkomstig is omdat dit woord centraal staat in de activiteit. Deze woorden zijn opgenomen onder het vierde niveau (uitbreiding groep 2).
De activiteiten van Semsom in Stapel op zijn inhoudelijk hetzelfde als de activiteiten in de activiteitenbox van Semsom. Het voordeel van het werken met Semsom in Stapel op is dat je alles digitaal en op één plek hebt. Je plant de activiteiten van Semsom eenvoudig in in je week, kunt de dansfilmpjes van Semsom direct vanuit Stapel op tonen op het digibord en vind bij elke activiteit direct de juiste printbladen.
Feedback, tips en suggesties worden zeer gewaardeerd! Wil je deze met ons delen? Stuur dan een mailtje naar stapelop@zwijsen.nl.
Wil je melding maken van oneigenlijk gebruik waaronder inbreuk op intellectuele eigendomsrechten of privacy rechten van anderen mail dan naar melding-dsa@zwijsen.nl.
Vermeld in je email de volgende informatie:
– Verklaring met de reden waarom de eigen activiteit inbreuk maakt.
– Link/URL van de activiteit.
– Naam en emailadres van jezelf.
– Verklaren dat je melding naar waarheid hebt ingevuld.
Wat gebeurt er met jouw melding?
Je krijgt van ons een ontvangstbevestiging als antwoord op jouw email.
We bekijken jouw melding en beoordelen of deze gegrond is.
Je krijgt binnen 4 weken terugkoppeling van ons.