Op weg naar Veilig leren lezen met Stapel op voor kleuters
In Stapel op, de online tool vol met kleuteractiviteiten, maken de kinderen alvast kennis met Zoem, de bij van Veilig leren lezen. In Stapel op staan verschillende activiteiten rondom het ontwikkelingsgebied taal. Ook vind je voor elke klank een stapel activiteiten.
De vrolijke, enthousiaste Zoem ontmoet in iedere stapel activiteiten een nieuw vriendje. In de naam van dat nieuwe vriendje zit de klank die de kinderen gaan leren. Deze naam is zo gekozen dat de klank goed uit te luisteren is. De kinderen verkennen deze klank door er naar te luisteren, de klank te voelen en er naar te kijken.
Vraag meteen een proeflicentie aan of lees verder.
Samen klanken verkennen in groep 1-2
Zoem heeft voor het nieuwe vriendje een kamer gereserveerd in zijn bijenhotel. Samen met de kinderen gaat hij op zoek naar voorwerpen met de klank om de kamer in te richten. Zodra de voorwerpen zijn verzameld gaan Zoem en het vriendje op pad richting het bijenhotel. Onderweg voeren ze allerlei taalopdrachten uit.
Bij elke klank aan de slag met vaste taalactiviteiten voor kleuters
Elke stapel in Stapel op heeft een vaste opbouw van activiteiten. Dit zorgt voor herkenbaarheid bij de kinderen, maar het is daarnaast ook praktisch voor de kleuterleerkracht. In elke stapel zitten de volgende onderdelen:
- Het verkennen van de letter: luisteren, voelen en kijken.
- Inrichten van de letterkamer: voorwerpen zoeken met de klank in een filmpje, op de zoekplaat en in tijdschriften, zowel in de kring als in de lees/schrijfhoek.
- Breder nadenken over taal: van links naar rechts lezen, homoniemen, samengestelde woorden.
- Woorden, zinnen en versjes nazeggen of reeksen snel benoemen.
- Woorden/zinnen op verschillend tempo, volume of intonatie zeggen.
- Een stap zetten bij elk woord uit een zin.
- Een sprong maken voor elke klankgroep in een woord.
- Op zoek gaan naar rijmwoorden.
- Horen of woorden hetzelfde of verschillend zijn.
- De letter herkennen tussen andere letters.
- Een klein stapje zetten voor elke klank in een woord.
Bovendien hoort er bij elke activiteit een kort, aansprekend liedje. Hiermee ontwikkelen de kinderen nog meer taalgevoel en het zorgt voor een vrolijke noot in de activiteiten.
Op weg naar leren lezen in groep 1-2
Waar werk je aan met de activiteiten van Op weg naar Veilig leren lezen? In elke stapel werk je aan de domeinen fonologische vaardigheden en oriëntatie op lezen en schrijven. Hierbij ga je aan de slag met de volgende leerlijnen en bijbehorende doelen:
- Fonologisch bewustzijn: auditieve discriminatie, woorden in klankgroepen zeggen, rijmen
- Fonemisch bewustzijn: auditieve analyse, auditieve synthese, auditief geheugen, snel serieel benoemen
- Functies van geschreven taal: verschillende geschreven communicatiemiddelen ontdekken
- Letterkennis en alfabetisch principe: receptieve letterkennis en visuele discriminatie, productieve kennis van letters
- Naar lezen en schrijven: eerste kennismaking met ‘lezen’ en ‘schrijven’
Meer weten?
Vanaf dit schooljaar staan alle Op weg naar Veilig leren lezen activiteiten in Stapel op. Wil je dit uitproberen met je eigen kleuterklas? Vraag dan een proeflicentie aan en maak samen met je kleuters kennis met Zoem en zijn vriendjes.