Geef kinderen leeskracht met Code D Tekstbegrip

In het schooljaar 2026-2027 komt Code D Tekstbegrip beschikbaar: lessen begrijpend en studerend lezen bij de thema’s van Code D Wereldoriëntatie. De leerlingen lezen rijke, authentieke teksten die aansluiten bij de lessen wereldoriëntatie. Zo wordt tekstbegrip betekenisvoller dan ooit.

Die verbinding is goud waard. Want wie al iets weet over een onderwerp, begrijpt de tekst beter. En omgekeerd: een rijke tekst verdiept en verbreedt die kennis, waardoor leerlingen steeds complexere teksten aankunnen. Zo ontstaat een positieve leercirkel, waarin lezen en wereldoriëntatie elkaar versterken. Daar groeien kinderen van, in kennis, begrip en leeskracht.

Wie goed kan lezen is veel beter in staat om de wereld te begrijpen en van betekenis te voorzien

De uitgangspunten van Code D Tekstbegrip

  1. Thematisch – de teksten sluiten aan bij de thema’s van Code D
  2. Meerdere teksten over één onderwerp – voor uitbreiding en verdieping
  3. Authentieke, rijke teksten – zowel informatieve als literaire teksten
  4. Close Reading – lessen volgens bewezen principes voor diepgaand tekstbegrip
  5. Studerend lezen – doeltreffend en motiverend leren studeren

1. Thematisch – de teksten sluiten aan bij de thema’s van Code D

Alle teksten sluiten aan bij de wereldoriëntatiethema’s van Code D. Een thema over bijvoorbeeld de Romeinen of het menselijk lichaam komt daardoor niet alleen in de zaakvakken aan bod, maar ook in de lessen tekstbegrip. Zo ontstaat betekenisvolle samenhang en verdiepen leerlingen hun kennis van het thema terwijl ze tegelijk hun leesvaardigheid oefenen.

2. Meerdere teksten over één onderwerp

Bij ieder thema horen meerdere teksten. Hierdoor kunnen de leerlingen hun kennis over het onderwerp uitbreiden en verdiepen en kunnen ze de gelezen informatie met elkaar vergelijken en erover in gesprek gaan.

3. Authentieke teksten – fictie en non-fictie

Kinderen lezen pas echt met aandacht als teksten hen raken. Daarom werkt Code D Tekstbegrip met rijke, authentieke teksten: verhalen, nieuwsberichten, informatieve teksten en meer. Fictie en non-fictie wisselen elkaar af, waardoor leerlingen zowel hun verbeelding als hun kennis van de wereld ontwikkelen.

4. Close Reading – lessen volgens bewezen principes voor diepgaand tekstbegrip

Met de didactiek van Close Reading leren leerlingen teksten niet vluchtig door te nemen, maar er stap voor stap in te duiken. Eerst verkennen ze de tekst globaal, daarna onderzoeken ze details, en tenslotte ontrafelen ze de diepere betekenis. Deze systematische aanpak zorgt voor duurzaam tekstbegrip en geeft leerlingen houvast om elke tekst beter te doorgronden.

5. Studerend lezen – doeltreffend en motiverend leren leren

Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs weten niet goed hoe ze moeten leren. Code D Tekstbegrip bereidt hen daarop voor want bij ieder thema hoort ook een les studerend lezen. Daarbij gaan de leerlingen aan de slag met een tekst uit Code D Wereldoriëntatie. Met actieve en afwisselende technieken ontwikkelen ze belangrijke studievaardigheden zoals informatie selecteren, sorteren, verwerken en onthouden. Zo leren ze effectief leren.

Betekenisvol lezen met Code D

Code D Tekstbegrip maakt lezen betekenisvoller. Het is een brug tussen nieuwsgierigheid en kennis, tussen taal en wereldoriëntatie, tussen leesplezier en studievaardigheid. Code D Tekstbegrip laat zien dat leren lezen met begrip niet draait om het aanleren van trucjes, maar om de kracht van teksten die je raken én laten nadenken.

Wil je meer weten? Onze methode-experts vertellen je graag meer over Code D Tekstbegrip. Maak hier een afspraak.

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje