Veelgestelde vragen software Schatkist editie 3
Algemene vragen
De beheerder kan in de Leerkrachtmodule de vakantiedata aanpassen.
Dit doe je onder Algemeen beheer > Schoolinstellingen > vrije dagen.
Je ziet daar de schoolkalender met vakanties en eventuele extra vrije dagen.
De data zijn aan te passen door op het kalendericoon te klikken en de juiste datum te selecteren.
Klik daarna op “voeg toe”.
Digiregie
Wanneer de nieuw geselecteerde groep niet meteen wordt weergegeven, is het nodig om de pagina te verversen. Hiervoor klik je op F5.
De planning kan gedeeld worden binnen de school met collega’s van een andere groep. Zij kunnen, als ze voor het betreffende anker minstens evenveel dagen hebben gepland, de planning overnemen. Ook kun je een planning overnemen van collega’s van een andere groep.
Wanneer een collega een planning heeft gemaakt voor een anker dat ook in de jaarplanning van jouw groep staat, krijg je hiervan een melding. Vervolgens kun je ervoor kiezen de planning over te nemen of de melding te negeren en een eigen planning te maken.
Zie voor meer informatie de handleiding (Planning, Activiteiten plannen, Planning delen) of de schermuitleg bij Planning, Plan activiteiten.
Observaties, beoordelingen, aanpakken en resultaten op de leerlingsoftware worden bewaard in Digiregie Schatkist zolang de school een licentie heeft op de applicatie. Als een leerling niet meer op school zit, worden zijn gegevens verwijderd.
Het programma Adobe Reader is waarschijnlijk niet op uw computer geïnstalleerd. Dit programma is noodzakelijk om bestanden te openen, te printen en op te slaan. Klik op onderstaande link om het programma Adobe Reader gratis te downloaden.
Download Adobe Reader
Leerkrachtassistent
In de Leerkrachtassistent worden alleen de activiteiten opgenomen waaraan een digibordmodule is gekoppeld. Bij een eigen thema is dit niet het geval en wordt daarom ook niet weergegeven in de Leerkrachtassistent.
In de Leerkrachtassistent worden alleen activiteiten opgenomen waaraan een module is gekoppeld. Aan de door jou geplande activiteit is waarschijnlijk geen module gekoppeld. Daarom wordt deze niet weergegeven.
Alleen ankers die ook zijn opgenomen in uw jaarplanning in Digiregie kun je openen in de Leerkrachtassistent.
Controleer of het anker is opgenomen in de jaarplanning, voeg het indien nodig toe en open de Leerkrachtassistent. Vernieuw voor de zekerheid het beeld door middel van de toets F5. Je kunt het anker nu selecteren.
U kunt een eigen afbeelding uploaden bij het woord dat centraal staat in het woordweb. Dit doet u door op de button rechts onder de afbeelding te klikken (een open vierkantje met een pijl omhoog). Er verschijnt dan een dialoogvenster waarin u de eigen afbeelding kunt selecteren.
Leerlingsoftware
Voordat je start met de online software van Schatkist editie 3 adviseren we om de systeemeisen door te nemen.
De online software van Schatkist editie 3 bestaat uit Digiregie, de Leerkrachtassistent en Leerlingsoftware.
E-learning
Ga na of de ICT Coördinator van je school jou gekoppeld heeft aan de training. Activeer vervolgens de training.
De beheerder kan in Leerkrachtmodule controleren of de leerkracht is toegewezen.
Op de volgende manier kun je de e-learning zonder activatiemail toch activeren:
- De desbetreffende leerkracht vindt bovenin de Zwijsen Leerkrachtmodule het kopje ‘Zwijsen academie’ (in de balk met alle methodes).
- Dit kopje is alléén zichtbaar wanneer de e-learning nog niet is geactiveerd.
- Klik op het kopje ‘Zwijsen academie’ en ga naar ‘Trainingen’. Daar kun je de e-learning activeren en daarna komt het kopje ‘Zwijsen academie’ in Basispoort te staan. Vanuit daar kan de e-learning in het vervolg geopend worden.
Na het bestellen van een cursus kunnen gebruikers hier aan gekoppeld worden. Een beheerder kan dit doen in de Zwijsen Leerkrachtmodule:
- Ga naar de Zwijsen Leerkrachtmodule;
- Open ‘Programmabeheer’ en klik op ‘Trainingen’ onder ‘Leerkrachten’;
- Kies een training;
- Klik onder de tabel op ‘Toewijzen’ en selecteer een leerkracht die je wilt koppelen aan de training.
- Hierna ontvangt de leerkracht een activatiemail. Controleer hiervoor evt. ook de spambox.
Je kunt een koppeling ongedaan maken door op de knop ‘Ontkoppelen’ te klikken. Onder de tabel zie je hoeveel leerkrachten je nog kunt koppelen. Wanneer de leerkracht de training heeft geactiveerd, kan de toewijzing niet meer ongedaan gemaakt worden.
Wanneer je de e-learning hebt geactiveerd staat er in Basispoort onder het kopje ‘Zwijsen academie’ een snelkoppeling naar de e-learning.
Wanneer de beheerder je heeft gekoppeld aan de e-learning krijg je daar automatisch een email van.
In de mail dien je op de activatie link te klikken. Via je Basispoort inlog kom je in de Zwijsen Leerkrachtmodule. Klik vervolgens op Activeren, de training wordt gestart.
Na het activeren staat er in Basispoort onder het kopje ‘Zwijsen academie’ een snelkoppeling naar de e-learning.
Een beheerder kan de voortgang zien van een e-learning per leerkracht.
Wanneer je als beheerder zelf ook aan de e-learning gekoppeld bent kun je op de volgende manier zien hoe ver de vorderingen in de e-learning per leerkracht zijn:
- Ga naar Basispoort – Lesmateriaal – Zwijsen academie – E-learning starten met VLL Kim.
- Klik links bovenin op: Mijn startpagina – Klik bij mijn medewerkers de naam van de desbetreffende leerkracht aan. Wanneer je doorklikt opent hij de e-learning en kun je zien wat er al afgerond is.
Wanneer je als beheerder niet gekoppeld ben aan de e-learning ga je naar: https://lerenmet.zwijsen.nl/my/
Klik je daar de naam van de desbetreffende leerkracht aan. Hier zie je het afgeronde percentage staan. Wanneer je daarna de training aanklikt en nogmaals op ‘training’ opent de e-learning. Je kunt dan zien welke onderdelen er al afgerond zijn.
De training wordt geopend in een nieuw browservenster. Zorg ervoor dat popupblokkering voor lerenmet.zwijsen.nl is uitgeschakeld.
Controleer of de voortgangsstreepjes van alle onderdelen in de training volledig wit zijn. Zo niet, dan zijn niet alle onderdelen afgerond. Ga naar het onderdeel dat nog niet is afgerond en controleer of alle vragen zijn beantwoord, alle filmpjes zijn bekeken en eventuele bijlagen zijn geopend.