Semsom

Hoe het werkt – Groep 1 en 2

Voorbereidend rekenen met Semsom is een sterk en aansprekend rekenaanbod voor groep 1 en 2, dat naadloos aansluit op het aanvankelijk rekenen in groep 3. Met ruimte voor spelen, bewegen en de vrijheid om je rekenlessen zelf in te richten.

Download de factsheet (PDF) voor een snelle samenvatting.

Didactiek

Voorbereidend rekenen met Semsom zorgt voor een goede rekenstart en geeft jou de zekerheid dat alle kernrekendoelen op een kindvriendelijke manier aan bod komen. De materialen geven je de vrijheid om je rekenlessen zelf in te richten, met veel bewegende en spelende rekenactiviteiten en de nodige afwisseling.

Spelen en bewegen

Semsom biedt kleuters rekeninhouden aan door te doen. Denk bijvoorbeeld aan beweging. In een dans, spel, prentenboek of andere activiteit laat Semsom kinderen kennismaken met verschillende rekenvaardigheden, zoals tellen, werken met getallen en hoeveelheden, gebruik van rekentaal, meten, bouwen, oriënteren in de ruimte, spiegelen, verhoudingen en eenvoudige grafieken. In totaal zijn er 108 rekenactiviteiten uitgewerkt op kaarten, die je bewaart in een activiteitenbox. Elke activiteit duurt 20 – 25 minuten.

Afwisselende werkvormen

In Semsom zit veel afwisseling in werkvormen. Spelend, samenwerkend of bewegend leren, via een circuit, in de klas, in een grote of kleine kring, in de speelzaal of bij goed weer buiten. Die variatie zorgt ervoor dat een rekenconcept ‘eigen’ wordt en dat de kinderen bovenal plezier hebben in rekenen.

Groeiboekjes

In de Semsom groeiboekjes houden leerlingen hun eigen voortgang bij, maken ze opdrachten en eigen producties. Ze oefenen onder andere met verschillende manieren om hoeveelheden en getallen  weer te geven. Een groeiboekje is als een portfolio dat ze thuis en op school kunnen bespreken en bereidt hen voor op de werkschriften in groep 3.

Leerlijnen

De leerlijnen van Semsom zijn volledig in lijn met de kerndoelen van het primair onderwijs, de tussendoelen van het SLO en de inhoudskaart voor het jonge kind van het SLO. Bij alle doelen zijn activiteiten ontwikkeld. In elke activiteit staat één doel centraal. Bij de activiteiten staan didactische tips met aandachtspunten voor het volgen van de leerlijn.

Er zijn activiteiten bij alle domeinen, die geformuleerd zijn door het SLO: Getallen (Getalbegrip, Bewerkingen), Meten, Meetkunde, Verhoudingen en Verbanden. Daarbij ligt de nadruk op het domein Getallen omdat dat het fundament vormt voor de overige domeinen en leerjaren.

Semsom-dansen

Met Semsom-dansen maken kleuters op een vernieuwende en aansprekende wijze kennis met reken-wiskundige concepten. In de Semsom activiteitenbox zitten 18 verschillende danskaarten waar rekenen centraal staat. Voor op het digibord zijn instructiefilmpjes beschikbaar. Een echte dansdocent doet elke dans voor. Door middel van actief bewegen op muziek komen onder andere rekentaal, ruimte, getalbegrip en meten aan bod.

Prentenboeken

Uit onderzoek blijkt dat prentenboeken een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan rekeninzicht. Bij Semsom 1-2 zijn daarom verhalende prentenboeken met een rijke rekeninhoud ontwikkeld: over tellen, over spiegelen en over meten. Ook zijn bij deze prentenboeken activiteiten bedacht. Hiermee kun je de rekenwiskundige inhoud optimaal benutten, terwijl je lekker samen aan het lezen bent.

Semsom pop

Semsom komt tot leven in de klas in de vorm van een echte pop! Als leerkracht kun je de pop op verschillende manieren inzetten. Als vriendje, inspirator of in een voorbeeldrol. Soms komt Semsom ook voor op het digibord: tijdens een Semsomdans.


Opbouw

Voorbereidend rekenen met Semsom zit boordevol creatieve en betekenisvolle activiteiten waar je direct mee aan de slag kan. Voorbereidend rekenen met Semsom is daarnaast thema-onafhankelijk en is daarom makkelijk in te passen in iedere les.

Semsom biedt activiteiten aan voor 36 weken en voor drie dagen per week. Voor de overige dagen van de week doen wij suggesties voor extra begeleiding en herhaling. Op deze manier kun je Semsom aanpassen aan de behoeften van de kinderen in jouw groep.

Over de volgorde waarin de doelen en activiteiten worden aangeboden is zorgvuldig nagedacht. Zo is er bijvoorbeeld veel aandacht voor het verkennen van structuren van hoeveelheden en verschillende representaties van getallen. We gaan uit van de kracht van eigen ontdekkingen in een betekenisvolle omgeving, waarbij de leerkracht en de pop de kinderen nieuwsgierig maken en stimuleren tot nadenken.


Observeren

Bij iedere activiteit staat vermeld welke observaties je kunt doen en registreren in jouw observatie instrument zoals een Parnassys en Kijk! Een jaarplanner in de handleiding dient als houvast en geeft een overzicht met alle activiteiten en de daaraan gekoppelde doelen.


Differentiatie

Om recht te doen aan verschillen tussen leerlingen is elke activiteit op twee verschillende niveaus uitgewerkt, waardoor Semsom 1-2 geschikt is voor alle kinderen in groep 1 en 2.

Voor sterkere rekenaars bieden we uitdagende denkvragen en suggesties om de activiteit iets moeilijker te maken. Voor zwakkere rekenaars is er elke week ruimte voor extra begeleiding, waarin je een activiteit nogmaals of iets makkelijker kunt aanbieden. Belangrijke doelen komen regelmatig terug in het programma in de vorm van herhaling of een nieuwe activiteit met hetzelfde doel.


Combinatiegroep 2-3

De flexibele opzet van Voorbereidend rekenen met Semsom en de naadloze aansluiting bij Aanvankelijk rekenen met Semsom maakt Semsom goed geschikt voor een combinatiegroep 2-3. Groep 2 en groep 3 kunnen samen, op hun eigen niveau, aan dezelfde doelen werken.


Doorgaande leerlijn

Doordat de rekenvaardigheden stap voor stap worden aangeboden, kunnen leerlingen goed voorbereid aan de start van groep 3 verschijnen, ongeacht de methode die hier gebruikt wordt. Omdat Voorbereidend rekenen met Semsom en Aanvankelijk rekenen met Semsom beide het curriculum van het SLO volgen, sluiten deze naadloos op elkaar aan. Veel doelen zijn hetzelfde, maar worden op een ander niveau aangeboden.


Speciaal basisonderwijs

Voorbereidend rekenen met Semsom is ook geschikt voor speciaal basisonderwijs. Semsom zit boordevol bewegende en spelende activiteiten die juist deze kinderen ondersteunen bij het ontwikkelen van rekeninzichten. Door de flexibele opzet kan ieder kind kan op zijn of haar eigen niveau werken. Jij past eenvoudig het aanbod en de leertijd aan.

Contact opnemen

Meer weten over Semsom? Robert of een andere methodeadviseur vertelt je er graag meer over!

Contact

Op de hoogte blijven van alles rondom Semsom? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Aanmelden