Rekenen voor kleuters met Semsom
Semsom
Semsom biedt kleuters een sterk en gevarieerd rekenaanbod. In een dans, spel, prentenboek of andere activiteit laat Semsom kinderen kennismaken met verschillende rekenvaardigheden.
Voorbereidend rekenen met Semsom is een sterk en aansprekend rekenaanbod voor groep 1 en 2, dat naadloos aansluit op het aanvankelijk rekenen in groep 3. Met ruimte voor spelen, bewegen en de vrijheid om je rekenlessen zelf in te richten.
Didactiek voorbereidend rekenen
Voorbereidend rekenen met Semsom zorgt voor een goede rekenstart en geeft jou de zekerheid dat alle kernrekendoelen op een kindvriendelijke manier aan bod komen. De materialen geven je de vrijheid om je rekenlessen zelf in te richten, met veel bewegende en spelende rekenactiviteiten en de nodige afwisseling.
Spelen en bewegen
Semsom biedt kleuters rekeninhouden aan door te doen. Denk bijvoorbeeld aan beweging. In een dans, spel, prentenboek of andere activiteit laat Semsom kinderen kennismaken met verschillende rekenvaardigheden, zoals tellen, werken met getallen en hoeveelheden, gebruik van rekentaal, meten, bouwen, oriënteren in de ruimte, spiegelen, verhoudingen en eenvoudige grafieken. In totaal zijn er 108 rekenactiviteiten uitgewerkt op kaarten, die je bewaart in een activiteitenbox. Elke activiteit duurt 20 – 25 minuten.
Afwisselende werkvormen
In Semsom zit veel afwisseling in werkvormen. Spelend, samenwerkend of bewegend leren, via een circuit, in de klas, in een grote of kleine kring, in de speelzaal of bij goed weer buiten. Die variatie zorgt ervoor dat een rekenconcept ‘eigen’ wordt en dat de kinderen bovenal plezier hebben in rekenen.
Groeiboekjes
In de Semsom groeiboekjes houden leerlingen hun eigen voortgang bij, maken ze opdrachten en eigen producties. Ze oefenen onder andere met verschillende manieren om hoeveelheden en getallen weer te geven. Een groeiboekje is als een portfolio dat ze thuis en op school kunnen bespreken en bereidt hen voor op de werkschriften in groep 3.
Leerlijnen
De leerlijnen van Semsom zijn volledig in lijn met de kerndoelen van het primair onderwijs, de tussendoelen van het SLO en de inhoudskaart voor het jonge kind van het SLO. Bij alle doelen zijn activiteiten ontwikkeld. In elke activiteit staat één doel centraal. Bij de activiteiten staan didactische tips met aandachtspunten voor het volgen van de leerlijn.
Er zijn activiteiten bij alle domeinen, die geformuleerd zijn door het SLO: Getallen (Getalbegrip, Bewerkingen), Meten, Meetkunde, Verhoudingen en Verbanden. Daarbij ligt de nadruk op het domein Getallen omdat dat het fundament vormt voor de overige domeinen en leerjaren.
Semsom-dansen
Met Semsom-dansen maken kleuters op een vernieuwende en aansprekende wijze kennis met reken-wiskundige concepten. In de Semsom activiteitenbox zitten 18 verschillende danskaarten waar rekenen centraal staat. Voor op het digibord zijn instructiefilmpjes beschikbaar. Een echte dansdocent doet elke dans voor. Door middel van actief bewegen op muziek komen onder andere rekentaal, ruimte, getalbegrip en meten aan bod.
Prentenboeken
Uit onderzoek blijkt dat prentenboeken een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan rekeninzicht. Bij Semsom 1-2 zijn daarom verhalende prentenboeken met een rijke rekeninhoud ontwikkeld: over tellen, over spiegelen en over meten. Ook zijn bij deze prentenboeken activiteiten bedacht. Hiermee kun je de rekenwiskundige inhoud optimaal benutten, terwijl je lekker samen aan het lezen bent.
Semsom pop
Semsom komt tot leven in de klas in de vorm van een echte pop! Als leerkracht kun je de pop op verschillende manieren inzetten. Als vriendje, inspirator of in een voorbeeldrol. Soms komt Semsom ook voor op het digibord: tijdens een Semsomdans.
Opbouw Semsom groep 1 en 2
Voorbereidend rekenen met Semsom zit boordevol creatieve en betekenisvolle activiteiten waar je direct mee aan de slag kan. Voorbereidend rekenen met Semsom is daarnaast thema-onafhankelijk en is daarom makkelijk in te passen in iedere les.
Semsom biedt activiteiten aan voor 36 weken en voor drie dagen per week. Voor de overige dagen van de week doen wij suggesties voor extra begeleiding en herhaling. Op deze manier kun je Semsom aanpassen aan de behoeften van de kinderen in jouw groep.
Over de volgorde waarin de doelen en activiteiten worden aangeboden is zorgvuldig nagedacht. Zo is er bijvoorbeeld veel aandacht voor het verkennen van structuren van hoeveelheden en verschillende representaties van getallen. We gaan uit van de kracht van eigen ontdekkingen in een betekenisvolle omgeving, waarbij de leerkracht en de pop de kinderen nieuwsgierig maken en stimuleren tot nadenken.
Doorgaande leerlijn
Doordat de rekenvaardigheden stap voor stap worden aangeboden, kunnen leerlingen goed voorbereid aan de start van groep 3 verschijnen, ongeacht de methode die hier gebruikt wordt. Omdat Voorbereidend rekenen met Semsom en Aanvankelijk rekenen met Semsom beide het curriculum van het SLO volgen, sluiten deze naadloos op elkaar aan. Veel doelen zijn hetzelfde, maar worden op een ander niveau aangeboden.
Observeren
Bij iedere activiteit staat vermeld welke observaties je kunt doen en registreren in jouw observatie instrument zoals een Parnassys en Kijk! Een jaarplanner in de handleiding dient als houvast en geeft een overzicht met alle activiteiten en de daaraan gekoppelde doelen.
Differentiatie
Om recht te doen aan verschillen tussen leerlingen is elke activiteit op twee verschillende niveaus uitgewerkt, waardoor Semsom 1-2 geschikt is voor alle kinderen in groep 1 en 2.
Voor sterkere rekenaars bieden we uitdagende denkvragen en suggesties om de activiteit iets moeilijker te maken. Voor zwakkere rekenaars is er elke week ruimte voor extra begeleiding, waarin je een activiteit nogmaals of iets makkelijker kunt aanbieden. Belangrijke doelen komen regelmatig terug in het programma in de vorm van herhaling of een nieuwe activiteit met hetzelfde doel.
Combinatiegroep 2-3
De flexibele opzet van Voorbereidend rekenen met Semsom en de naadloze aansluiting bij Aanvankelijk rekenen met Semsom maakt Semsom goed geschikt voor een combinatiegroep 2-3. Groep 2 en groep 3 kunnen samen, op hun eigen niveau, aan dezelfde doelen werken.
Speciaal basisonderwijs
Voorbereidend rekenen met Semsom is ook geschikt voor speciaal basisonderwijs. Semsom zit boordevol bewegende en spelende activiteiten die juist deze kinderen ondersteunen bij het ontwikkelen van rekeninzichten. Door de flexibele opzet kan ieder kind op zijn of haar eigen niveau werken. Jij past eenvoudig het aanbod en de leertijd aan.
Nieuw: Semsom groep 1-2 in online tool Stapel op
Vanaf nu kun je alle Semsom activiteiten én de Semsomdansen ook vinden in de spiksplinternieuwe online tool Stapel op!
Deze tool geeft je volop keuze uit kleuteractiviteiten, zoals rekenen, maar ook taal, kunst, wetenschap en motoriek. Én helpt je ook nog eens plannen. Daarmee stel je eenvoudig een compleet en beredeneerd aanbod samen voor jouw kleutergroep. Je hebt de vrijheid om je programma zelf samen te stellen en de zekerheid dat je de juiste doelen aanbiedt. Lees meer of probeer het zelf en start direct een gratis proeflicentie.