Veelgestelde vragen Extra rekenmaterialen
Informatie voor gebruikers
De extra informatie voor gebruikers vind je voortaan in de gratis Leerkrachtmodule van Zwijsen. Deze module is er voor álle leerkrachten met een Basispoortaccount.
Werk je met Digiregie, dan vind je deze informatie in Digiregie onder de tabjes ‘Extra materiaal’ en ‘Naslag’.
Tab ‘Lesmateriaal & Naslag’ in de Leerkrachtmodule
De Leerkrachtmodule is het gratis beheerprogramma bij de online software van Zwijsen. Dit programma is uitgebreid met een tab ‘Lesmateriaal & Naslag’. Hieronder bevindt zich alle extra informatie voor gebruikers, zoals planningen, toetsen, werkbladen, kleurplaten en meer. Om het extra lesmateriaal bij jouw methode te zien maak je gebruik van het filter bovenaan de tab. Je kunt het resultaat verfijnen door te filteren op ‘kern’, ‘jaargroep’, ‘soort materiaal’, enzovoort.
De tab ‘Lesmateriaal & Naslag’ is zichtbaar nadat je bent ingelogd bij Basispoort.
De reken-uitgaven Rekenpanda, Rekenvlinder, Rekenkikker en Real Life Rekenen zijn leverbaar zolang de voorraad strekt. Je kunt bij je basisschoolleverancier navragen of ze nog voldoende boekjes hebben.
Voor de goede rekenaars is de uitgave Rekentijger beschikbaar. Voor leerlingen voor wie Rekentijger erg pittig is, zijn in de Zwijsen-leerkrachtmodule tips beschikbaar die de leerlingen op gang helpen met de denkstappen tijdens het oplossen van de opdrachten. Met behulp van deze tips is Rekentijger niet alleen geschikt voor de Cito I leerlingen, maar ook voor de beter presterende CITO II leerlingen.
Zoek je naar een alternatief voor kinderen met een specifieke rekenbehoefte? Misschien dat de werkboekjes van de serie Bij de les dan iets voor je zijn. Bij de les bevat per oefenboek één onderdeel van de rekenvaardigheid, bijvoorbeeld breuken of geldrekenen. Lees hier meer over Bij de les.
Rekenkikker
Je werkt met de rekenmethode Alles telt én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenkikker. We onderscheiden 3 periodes.
- Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
- Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
- CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
Werkboek | Introductie (1) | Methodetoets (2) | CITO-LOVS (3) |
Rekenen met procenten | Groep 7, blok 4 | Groep 7, blok 4 | M7-E7 |
Rekenen met breuken | Groep 7, blok 4 | Groep 7, blok 4 | M7-E7 |
Rekenen met decimale getallen | Groep 7, blok 4 | Groep 7, blok 4 | M7-E7 |
Rekenen met verhoudingen | Groep 7, blok 5 | M7-E7 | |
Metriek stelsel | Groep 7, blok 6 | M7-E7 | |
Betekenis geven aan procenten | Groep 7, blok 2 | Groep 7, blok 2 | E6-M7 |
Betekenis geven aan breuken | Groep 6, blok 1 | Groep 6, blok 1 & 2 | M6-E6 |
Lengte, inhoud en gewicht | Groep 6, blok 1 | Groep 6, blok 2 |
E5-M6 |
Klokkijken | Groep 5, blok 3 | Groep 5, blok 3 | M5-E5 |
Je werkt met de rekenmethode Pluspunt én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenkikker. We onderscheiden 3 periodes.
- Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
- Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
- CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
Werkboek | Introductie (1) | Methodetoets (2) | CITO-LOVS (3) |
Rekenen met procenten | Groep 7, blok 5 | Groep 7, blok 6 | M7-E7 |
Rekenen met breuken | Groep 7, blok 8 | Groep 7, blok 9 | M7-E7 |
Rekenen met decimale getallen | Groep 7, blok 5 | Groep 7, blok 6 | M7-E7 |
Rekenen met verhoudingen | Groep 7, blok 9 | M7-E7 | |
Metriek stelsel | Groep 7, blok 7 | M7-E7 | |
Betekenis geven aan procenten | Groep 7, blok 1 | Groep 7, blok 2 | E6-M7 |
Betekenis geven aan breuken | Groep 6, blok 4 | Groep 6, blok 5 | M6-E6 |
Lengte, inhoud en gewicht | Groep 6, blok 1 | Groep 6, blok 5 |
E5-M6 |
Klokkijken | Groep 5, blok 3 | Groep 5, blok 3 | M5-E5 |
Je werkt met de rekenmethode Wereld in getallen én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenkikker. We onderscheiden 3 periodes.
- Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
- Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
- CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
Werkboek | Introductie (1) | Methodetoets (2) | CITO-LOVS (3) |
Rekenen met procenten | Groep 7b, blok 1 | Groep 7b, blok 1 | M7-E7 |
Rekenen met breuken | Groep 7b, blok 2 | Groep 7b, blok 3 | M7-E7 |
Rekenen met decimale getallen | Groep 7a, blok 4 | Groep 7a, blok 4 | M7-E7 |
Rekenen met verhoudingen | Groep 7b, blok 1 | M7-E7 | |
Metriek stelsel | Groep 7a, blok 1 | M7-E7 | |
Betekenis geven aan procenten | Groep 7a, blok 3 | Groep 7a, blok 4 | E6-M7 |
Betekenis geven aan breuken | Groep 6b, blok 2 | Groep 6b, blok 2 | M6-E6 |
Lengte, inhoud en gewicht | Groep 6a, blok 1 | Groep 6a, blok 1 |
E5-M6 |
Klokkijken | Groep 5a, blok 3 | Groep 5a, blok 3 | M5-E5 |
Je werkt met de rekenmethode Wizwijs én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenkikker. We onderscheiden 3 periodes.
- Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
- Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
- CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
Werkboek | Introductie (1) | Methodetoets (2) | CITO-LOVS (3) |
Rekenen met procenten | Groep 7, blok 7 | Groep 7, blok 8 | M7-E7 |
Rekenen met breuken | Groep 7, blok 7 | Groep 7, blok 7 | M7-E7 |
Rekenen met decimale getallen | Groep 7, blok 4 | Groep 7, blok 4 | M7-E7 |
Rekenen met verhoudingen | Groep 7, blok 5 | M7-E7 | |
Metriek stelsel | Groep 7, blok 6 | M7-E7 | |
Betekenis geven aan procenten | Groep 7, blok 5 | Groep 7, blok 5 | E6-M7 |
Betekenis geven aan breuken | Groep 6, blok 1 | Groep 6, blok 5 | M6-E6 |
Lengte, inhoud en gewicht | Groep 6, blok 1-3 | Groep 6, blok 1-3 |
E5-M6 |
Klokkijken | Groep 5, blok 3 | Groep 5, blok 3 & 5 | M5-E5 |
Rekenvlinder
Je werkt met de rekenmethode Alles telt én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenvlinder. We onderscheiden 3 periodes.
- Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
- Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
- CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
Werkboek | Introductie (1) | Methodetoets (2) | CITO-LOVS (3) |
Rekenen met procenten | Groep 7, blok 4 | Groep 7, blok 4 | M7-E7 |
Rekenen met breuken | Groep 7, blok 4 | Groep 7, blok 4 | M7-E7 |
Rekenen met decimale getallen | Groep 7, blok 4 | Groep 7, blok 4 | M7-E7 |
Rekenen met verhoudingen | Groep 7, blok 5 | M7-E7 | |
Metriek stelsel | Groep 7, blok 6 | M7-E7 | |
Betekenis geven aan procenten | Groep 7, blok 2 | Groep 7, blok 2 | E6-M7 |
Betekenis geven aan breuken | Groep 6, blok 1 | Groep 6, blok 1 & 2 | M6-E6 |
Lengte, inhoud en gewicht | Groep 6, blok 1 | Groep 6, blok 2 |
E5-M6 |
Klokkijken | Groep 5, blok 3 | Groep 5, blok 3 | M5-E5 |
Je werkt met de rekenmethode Pluspunt én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenvlinder. We onderscheiden 3 periodes.
- Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
- Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
- CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
Werkboek | Introductie (1) | Methodetoets (2) | CITO-LOVS (3) |
Rekenen met procenten | Groep 7, blok 5 | Groep 7, blok 6 | M7-E7 |
Rekenen met breuken | Groep 7, blok 8 | Groep 7, blok 9 | M7-E7 |
Rekenen met decimale getallen | Groep 7, blok 5 | Groep 7, blok 6 | M7-E7 |
Rekenen met verhoudingen | Groep 7, blok 9 | M7-E7 | |
Metriek stelsel | Groep 7, blok 7 | M7-E7 | |
Betekenis geven aan procenten | Groep 7, blok 1 | Groep 7, blok 2 | E6-M7 |
Betekenis geven aan breuken | Groep 6, blok 4 | Groep 6, blok 5 | M6-E6 |
Lengte, inhoud en gewicht | Groep 6, blok 1 | Groep 6, blok 5 |
E5-M6 |
Klokkijken | Groep 5, blok 3 | Groep 5, blok 3 | M5-E5 |
Je werkt met de rekenmethode Wereld in getallen én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenvlinder. We onderscheiden 3 periodes.
- Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
- Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
- CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
Werkboek | Introductie (1) | Methodetoets (2) | CITO-LOVS (3) |
Rekenen met procenten | Groep 7b, blok 1 | Groep 7b, blok 1 | M7-E7 |
Rekenen met breuken | Groep 7b, blok 2 | Groep 7b, blok 3 | M7-E7 |
Rekenen met decimale getallen | Groep 7a, blok 4 | Groep 7a, blok 4 | M7-E7 |
Rekenen met verhoudingen | Groep 7b, blok 1 | M7-E7 | |
Metriek stelsel | Groep 7a, blok 1 | M7-E7 | |
Betekenis geven aan procenten | Groep 7a, blok 3 | Groep 7a, blok 4 | E6-M7 |
Betekenis geven aan breuken | Groep 6b, blok 2 | Groep 6b, blok 2 | M6-E6 |
Lengte, inhoud en gewicht | Groep 6a, blok 1 | Groep 6a, blok 1 |
E5-M6 |
Klokkijken | Groep 5a, blok 3 | Groep 5a, blok 3 | M5-E5 |
Je werkt met de rekenmethode Wizwijs én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenvlinder. We onderscheiden 3 periodes.
- Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
- Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
- CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
Werkboek | Introductie (1) | Methodetoets (2) | CITO-LOVS (3) |
Rekenen met procenten | Groep 7, blok 7 | Groep 7, blok 8 | M7-E7 |
Rekenen met breuken | Groep 7, blok 7 | Groep 7, blok 7 | M7-E7 |
Rekenen met decimale getallen | Groep 7, blok 4 | Groep 7, blok 4 | M7-E7 |
Rekenen met verhoudingen | Groep 7, blok 5 | M7-E7 | |
Metriek stelsel | Groep 7, blok 6 | M7-E7 | |
Betekenis geven aan procenten | Groep 7, blok 5 | Groep 7, blok 5 | E6-M7 |
Betekenis geven aan breuken | Groep 6, blok 1 | Groep 6, blok 5 | M6-E6 |
Lengte, inhoud en gewicht | Groep 6, blok 1-3 | Groep 6, blok 1-3 |
E5-M6 |
Klokkijken | Groep 5, blok 3 | Groep 5, blok 3 & 5 | M5-E5 |
Rekenpanda
De extra materialen van deze methode zijn in 2019 uit het fonds van Zwijsen verdwenen en zijn niet meer verkrijgbaar. De oefenboekenreeks van Rekenpanda zijn bestemd voor leerlingen met een specifieke rekenbehoefte.
Werk jij nog met deze oefenboeken en wil je nadere informatie? In elk antwoordenboek staat een korte toelichting. Ook zijn er een aantal tips beschikbaar voor als leerlingen er niet meteen uit komen: Tips voor Rekenpanda.
Zoek je naar een alternatief voor Rekenpanda? Misschien dat de werkboekjes van Bij de les dan iets voor je zijn. Bij de les bevat oefenmateriaal dat goed ingezet zou kunnen worden voor zwakkere rekenaars. Er is wel een groot verschil tussen Rekenpanda en Bij de les. Bij de serie Bij de les concentreren we ons in een oefenboek op één onderdeel van de rekenvaardigheid, bijvoorbeeld breuken of geldrekenen. In een oefenboekje van Rekenpanda kwam het rekenonderwijs in de breedte aan de orde. In één boekje van Rekenpanda werkte een kind bijvoorbeeld eerst een bladzijde aan optellen en aftrekken, daarna een bladzijde aan geldrekenen, vervolgens aan breuken etc. Bekijk de serie Bij de les