Veelgestelde vragen Extra rekenmaterialen

Informatie voor gebruikers

Waar vind ik de informatie voor gebruikers, zoals planningen, toetsen, werkbladen en tips voor leerlingen?

De extra informatie voor gebruikers vind je voortaan in de gratis Leerkrachtmodule van Zwijsen. Deze module is er voor álle leerkrachten met een Basispoortaccount.

Werk je met Digiregie, dan vind je deze informatie in Digiregie onder de tabjes ‘Extra materiaal’ en ‘Naslag’.

Tab ‘Lesmateriaal & Naslag’ in de Leerkrachtmodule

De Leerkrachtmodule is het gratis beheerprogramma bij de online software van Zwijsen. Dit programma is uitgebreid met een tab ‘Lesmateriaal & Naslag’. Hieronder bevindt zich alle extra informatie voor gebruikers, zoals planningen, toetsen, werkbladen, kleurplaten en meer. Om het extra lesmateriaal bij jouw methode te zien maak je gebruik van het filter bovenaan de tab. Je kunt het resultaat verfijnen door te filteren op ‘kern’, ‘jaargroep’, ‘soort materiaal’, enzovoort. 

De tab ‘Lesmateriaal & Naslag’ is zichtbaar nadat je bent ingelogd bij Basispoort.

Verder naar Lesmateriaal & Naslag

Is er een alternatief voor Rekenpanda, Rekenvlinder, Rekenkikker en Real Life Rekenen?

De reken-uitgaven Rekenpanda, Rekenvlinder, Rekenkikker en Real Life Rekenen zijn leverbaar zolang de voorraad strekt. Je kunt bij je basisschoolleverancier navragen of ze nog voldoende boekjes hebben.

Voor de goede rekenaars is de uitgave Rekentijger beschikbaar. Voor leerlingen voor wie Rekentijger erg pittig is, zijn in de Zwijsen-leerkrachtmodule tips beschikbaar die de leerlingen op gang helpen met de denkstappen tijdens het oplossen van de opdrachten. Met behulp van deze tips is Rekentijger niet alleen geschikt voor de Cito I leerlingen, maar ook voor de beter presterende CITO II leerlingen.

Zoek je naar een alternatief voor kinderen met een specifieke rekenbehoefte? Misschien dat de werkboekjes van de serie Bij de les dan iets voor je zijn. Bij de les bevat per oefenboek één onderdeel van de rekenvaardigheid, bijvoorbeeld breuken of geldrekenen. Lees hier meer over Bij de les.

Rekenkikker

Hoe kan ik Rekenkikker het beste inzetten bij Alles telt?

Je werkt met de rekenmethode Alles telt én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenkikker. We onderscheiden 3 periodes.

  1. Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
  2. Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
  3. CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
WerkboekIntroductie (1)Methodetoets (2)CITO-LOVS (3)
Rekenen met procentenGroep 7, blok 4Groep 7, blok 4M7-E7
Rekenen met breukenGroep 7, blok 4Groep 7, blok 4M7-E7
Rekenen met decimale getallenGroep 7, blok 4Groep 7, blok 4M7-E7
Rekenen met verhoudingenGroep 7, blok 5 M7-E7
Metriek stelselGroep 7, blok 6 M7-E7
Betekenis geven aan procentenGroep 7, blok 2Groep 7, blok 2E6-M7
Betekenis geven aan breukenGroep 6, blok 1Groep 6, blok 1 & 2M6-E6
Lengte, inhoud en gewichtGroep 6, blok 1Groep 6, blok 2

E5-M6

KlokkijkenGroep 5, blok 3Groep 5, blok 3M5-E5
Hoe kan ik Rekenkikker het beste inzetten bij Pluspunt?

Je werkt met de rekenmethode Pluspunt én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenkikker. We onderscheiden 3 periodes.

  1. Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
  2. Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
  3. CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
WerkboekIntroductie (1)Methodetoets (2)CITO-LOVS (3)
Rekenen met procentenGroep 7, blok 5Groep 7, blok 6M7-E7
Rekenen met breukenGroep 7, blok 8Groep 7, blok 9M7-E7
Rekenen met decimale getallenGroep 7, blok 5Groep 7, blok 6M7-E7
Rekenen met verhoudingenGroep 7, blok 9 M7-E7
Metriek stelselGroep 7, blok 7 M7-E7
Betekenis geven aan procentenGroep 7, blok 1Groep 7, blok 2E6-M7
Betekenis geven aan breukenGroep 6, blok 4Groep 6, blok 5M6-E6
Lengte, inhoud en gewichtGroep 6, blok 1Groep 6, blok 5

E5-M6

KlokkijkenGroep 5, blok 3Groep 5, blok 3M5-E5
Hoe kan ik Rekenkikker het beste inzetten bij Wereld in getallen?

Je werkt met de rekenmethode Wereld in getallen én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenkikker. We onderscheiden 3 periodes.

  1. Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
  2. Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
  3. CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
WerkboekIntroductie (1)Methodetoets (2)CITO-LOVS (3)
Rekenen met procentenGroep 7b, blok 1Groep 7b, blok 1M7-E7
Rekenen met breukenGroep 7b, blok 2Groep 7b, blok 3M7-E7
Rekenen met decimale getallenGroep 7a, blok 4Groep 7a, blok 4M7-E7
Rekenen met verhoudingenGroep 7b, blok 1 M7-E7
Metriek stelselGroep 7a, blok 1 M7-E7
Betekenis geven aan procentenGroep 7a, blok 3Groep 7a, blok 4E6-M7
Betekenis geven aan breukenGroep 6b, blok 2Groep 6b, blok 2M6-E6
Lengte, inhoud en gewichtGroep 6a, blok 1Groep 6a, blok 1

E5-M6

KlokkijkenGroep 5a, blok 3Groep 5a, blok 3M5-E5
Hoe kan ik Rekenkikker het beste inzetten bij Wizwijs?

Je werkt met de rekenmethode Wizwijs én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenkikker. We onderscheiden 3 periodes.

  1. Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
  2. Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
  3. CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
WerkboekIntroductie (1)Methodetoets (2)CITO-LOVS (3)
Rekenen met procentenGroep 7, blok 7Groep 7, blok 8M7-E7
Rekenen met breukenGroep 7, blok 7Groep 7, blok 7M7-E7
Rekenen met decimale getallenGroep 7, blok 4Groep 7, blok 4M7-E7
Rekenen met verhoudingenGroep 7, blok 5 M7-E7
Metriek stelselGroep 7, blok 6 M7-E7
Betekenis geven aan procentenGroep 7, blok 5Groep 7, blok 5E6-M7
Betekenis geven aan breukenGroep 6, blok 1Groep 6, blok 5M6-E6
Lengte, inhoud en gewichtGroep 6, blok 1-3Groep 6, blok 1-3

E5-M6

KlokkijkenGroep 5, blok 3Groep 5, blok 3 & 5M5-E5

Rekenvlinder

Hoe kan ik Rekenvlinder het beste inzetten bij Alles telt?

Je werkt met de rekenmethode Alles telt én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenvlinder. We onderscheiden 3 periodes.

  1. Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
  2. Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
  3. CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
WerkboekIntroductie (1)Methodetoets (2)CITO-LOVS (3)
Rekenen met procentenGroep 7, blok 4Groep 7, blok 4M7-E7
Rekenen met breukenGroep 7, blok 4Groep 7, blok 4M7-E7
Rekenen met decimale getallenGroep 7, blok 4Groep 7, blok 4M7-E7
Rekenen met verhoudingenGroep 7, blok 5 M7-E7
Metriek stelselGroep 7, blok 6 M7-E7
Betekenis geven aan procentenGroep 7, blok 2Groep 7, blok 2E6-M7
Betekenis geven aan breukenGroep 6, blok 1Groep 6, blok 1 & 2M6-E6
Lengte, inhoud en gewichtGroep 6, blok 1Groep 6, blok 2

E5-M6

KlokkijkenGroep 5, blok 3Groep 5, blok 3M5-E5
Hoe kan ik Rekenvlinder het beste inzetten bij Pluspunt?

Je werkt met de rekenmethode Pluspunt én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenvlinder. We onderscheiden 3 periodes.

  1. Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
  2. Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
  3. CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
WerkboekIntroductie (1)Methodetoets (2)CITO-LOVS (3)
Rekenen met procentenGroep 7, blok 5Groep 7, blok 6M7-E7
Rekenen met breukenGroep 7, blok 8Groep 7, blok 9M7-E7
Rekenen met decimale getallenGroep 7, blok 5Groep 7, blok 6M7-E7
Rekenen met verhoudingenGroep 7, blok 9 M7-E7
Metriek stelselGroep 7, blok 7 M7-E7
Betekenis geven aan procentenGroep 7, blok 1Groep 7, blok 2E6-M7
Betekenis geven aan breukenGroep 6, blok 4Groep 6, blok 5M6-E6
Lengte, inhoud en gewichtGroep 6, blok 1Groep 6, blok 5

E5-M6

KlokkijkenGroep 5, blok 3Groep 5, blok 3M5-E5
Hoe kan ik Rekenvlinder het beste inzetten bij Wereld in getallen?

Je werkt met de rekenmethode Wereld in getallen én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenvlinder. We onderscheiden 3 periodes.

  1. Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
  2. Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
  3. CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
WerkboekIntroductie (1)Methodetoets (2)CITO-LOVS (3)
Rekenen met procentenGroep 7b, blok 1Groep 7b, blok 1M7-E7
Rekenen met breukenGroep 7b, blok 2Groep 7b, blok 3M7-E7
Rekenen met decimale getallenGroep 7a, blok 4Groep 7a, blok 4M7-E7
Rekenen met verhoudingenGroep 7b, blok 1 M7-E7
Metriek stelselGroep 7a, blok 1 M7-E7
Betekenis geven aan procentenGroep 7a, blok 3Groep 7a, blok 4E6-M7
Betekenis geven aan breukenGroep 6b, blok 2Groep 6b, blok 2M6-E6
Lengte, inhoud en gewichtGroep 6a, blok 1Groep 6a, blok 1

E5-M6

KlokkijkenGroep 5a, blok 3Groep 5a, blok 3M5-E5
Hoe kan ik Rekenvlinder het beste inzetten bij Wizwijs?

Je werkt met de rekenmethode Wizwijs én je biedt je leerlingen graag wat extra oefenmateriaal aan? In onderstaand overzicht zie je wanneer je leerlingen het meeste rendement zullen halen uit het oefenen met de rekenboeken van Rekenvlinder. We onderscheiden 3 periodes.

  1. Introductie: de periode die volgt op het moment waarop een bepaald onderwerp voor de eerste keer in de methode wordt aangeboden.
  2. Methodetoets: de periode die volgt op het moment waarop uit de methodegebonden toetsen blijkt dat leerlingen een bepaald onderwerp onvoldoende beheersen.
  3. CITO-LOVS: de periode tussen 2 toetsmomenten van het CITO-LOVS.
WerkboekIntroductie (1)Methodetoets (2)CITO-LOVS (3)
Rekenen met procentenGroep 7, blok 7Groep 7, blok 8M7-E7
Rekenen met breukenGroep 7, blok 7Groep 7, blok 7M7-E7
Rekenen met decimale getallenGroep 7, blok 4Groep 7, blok 4M7-E7
Rekenen met verhoudingenGroep 7, blok 5 M7-E7
Metriek stelselGroep 7, blok 6 M7-E7
Betekenis geven aan procentenGroep 7, blok 5Groep 7, blok 5E6-M7
Betekenis geven aan breukenGroep 6, blok 1Groep 6, blok 5M6-E6
Lengte, inhoud en gewichtGroep 6, blok 1-3Groep 6, blok 1-3

E5-M6

KlokkijkenGroep 5, blok 3Groep 5, blok 3 & 5M5-E5

Rekenpanda

Zijn materialen van Rekenpanda nog verkrijgbaar?

De extra materialen van deze methode zijn in 2019 uit het fonds van Zwijsen verdwenen en zijn niet meer verkrijgbaar. De oefenboekenreeks van Rekenpanda zijn bestemd voor leerlingen met een specifieke rekenbehoefte.

Werk jij nog met deze oefenboeken en wil je nadere informatie? In elk antwoordenboek staat een korte toelichting. Ook zijn er een aantal tips beschikbaar voor als leerlingen er niet meteen uit komen: Tips voor Rekenpanda.

Zoek je naar een alternatief voor Rekenpanda? Misschien dat de werkboekjes van Bij de les dan iets voor je zijn. Bij de les bevat oefenmateriaal dat goed ingezet zou kunnen worden voor zwakkere rekenaars. Er is wel een groot verschil tussen Rekenpanda en Bij de les. Bij de serie Bij de les concentreren we ons in een oefenboek op één onderdeel van de rekenvaardigheid, bijvoorbeeld breuken of geldrekenen. In een oefenboekje van Rekenpanda kwam het rekenonderwijs in de breedte aan de orde. In één boekje van Rekenpanda werkte een kind bijvoorbeeld eerst een bladzijde aan optellen en aftrekken, daarna een bladzijde aan geldrekenen, vervolgens aan breuken etc. Bekijk de serie Bij de les

Neem contact op

E-mailen

Stuur een bericht

Of stuur een e-mail naar: klantenservice@zwijsen.nl

Vragen worden in principe binnen een werkdag beantwoord.

Software helpdesk

Stuur een bericht

Of stuur een e-mail naar: software@zwijsen.nl

Vragen worden in principe binnen een werkdag beantwoord.

Whatsapp

06 24 88 54 59
We sturen je binnen 24 uur een reactie.

Bellen

013 583 88 88
Op werkdagen van 8 uur tot 17 uur.
0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje