Leeskilometers
Lezen is een onzichtbare bezigheid. Heb je een boek gelezen dan zet je het boek terug in de kast. Maar niemand kan zien dat jij een grote prestatie hebt geleverd: namelijk dat je een heel boek hebt uitgelezen. En dat is voor veel kinderen een hele prestatie.
Maak lezen zichtbaar
Het kan dus enorm motiverend zijn om wel zichtbaar te maken hoeveel je gelezen hebt. Hoe je dat zichtbaar maakt hangt af van de leeftijd van je leerlingen.
Centimeters kleuren
Voor jonge leerlingen spreek je bijvoorbeeld af dat voor elke pagina die gelezen wordt een centimeter gekleurd mag worden. Voor oudere leerlingen kun je dit variëren door per gelezen bladzijde een millimeter te laten kleuren of per hoofdstuk een centimeter.
Eigen vakje met boek
Maak samen met je leerlingen een ‘postvakbakje’. Laat ze daar hun eigen gekozen boek in leggen. Wie een boek uit heeft, kleurt een vakje op het postvakbakje en mag een nieuw boek kiezen. Zo maak je lezen zichtbaarder.
Leesmeter
Geef elke leerling zijn eigen ‘leesmeter’: dit kan bijvoorbeeld een A4-tje zijn met daarop een honderdveld (honderd vakjes die gekleurd kunnen worden) of een papieren meetlint van een meter. Zo wordt lezen een zichtbare en meetbare activiteit.
Verzamel de leesmeters
Laat je leerlingen een mooie knutsel maken, met daarin hun leesmeter verwerkt. Hang de knutsels op een centrale plek in de klas. Zien lezen, doet lezen: wiens meter is het meest ingekleurd?