De leeractiviteiten in Taalmaker
Boven een taak van Taalmaker staat de doelstelling in leerlingtaal vermeld. De taak zelf bestaat uit vier fasen:
- Op verkenning
In de eerste fase ‘Op verkenning’ bekijken de leerlingen een taaluiting, zoals een uitnodiging of een spaarkaart. Naar aanleiding van die taaluiting gaan leerlingen aan de slag met twee verkennende opdrachten. Met behulp van deze opdrachten kijken ze gerichter naar de taaluiting en wordt mogelijke voorkennis geactiveerd. - Uitleg
De tweede fase is ‘Uitleg’. Dit is het instructiemoment in de taak. De uitleg is enerzijds een conclusie vanuit de verkenning en anderzijds de inhoudelijke instructie die nodig is om de volgende fase, waarin de verwerkingsopdrachten aan bod komen, te kunnen doorlopen. - Aan de slag
De derde fase is ‘Aan de slag’ en bevat de verwerkingsopdrachten. Bij deze opdrachten gaan de leerlingen stap voor stap zelf aan de slag met het maken van de taaluiting die aan de orde is. - Delen
De vierde fase is ‘Delen’. In deze fase kijkt de leerling terug en wordt er informatie uitgewisseld.
Aandacht voor woordenschat
In Taalmaker is ook aandacht voor woordenschat. Moeilijke woorden worden in Taalmaker vet weergegeven. Onder aan de taak vindt de leerling de betekenis van deze woorden in het kader ‘Moeilijke woorden’. Bij de keuze voor de woorden is rekening gehouden met de moeilijkheidsgraad en de frequentie van woorden op een bepaalde leeftijd. Een deel van de woorden komt ook in Taal in beeld aan bod en wordt via Taalmaker nog eens aangeboden.
Advies samenstelling startpakket
De boekjes van Taalmaker zijn in sets van 5 exemplaren te bestellen. In onderstaand overzicht zie je een advies voor de samenstelling van de boekjes per jaargroep:
Groep | Advies samenstelling |
---|---|
groep 4 | 15 x boekje 1, 10 x boekje 2, 5 x boekje 3 |
groep 5 | 5 x boekje 1, 15 x boekje 2, 10 x boekje 3 |
groep 6 | 5 x boekje 2, 10 x boekje 3, 10 x boekje 4 |
groep 7 | 10 x boekje 4, 15 x boekje 5, 5 x boekje 6 |
groep 8 | 5 x boekje 4, 10 x boekje 5, 15 x boekje 6 |