Schatkist

Zoemverhalen

Zoemverhalen, materiaal kleutermethode Schatkist

Bij routines gaat het om vaste werkwijzen die worden ondersteund met materialen. Kinderen krijgen hiermee de kans datgene wat ze geleerd hebben herhaald en op verschillende manieren toe te passen. De routines komen in elk anker aan bod. Bij de routines van Schatkist horen verschillende materialen. Je kunt deze materialen het hele jaar door inzetten. Je kunt ze ook gebruiken bij je eigen activiteiten.

Zoemverhalen

De zoemverhalen gebruik je om de nieuwe letter en het nieuwe schrijfteken te introduceren. In de verhalen beleeft Zoem telkens een avontuur met een nieuw vriendje. Zowel de klank van de nieuwe letter als de vorm van het schrijfteken staan hierin centraal.

In de Zoemverhalen wordt de bij Zoem geïntroduceerd. Zoem woont bij oma in de tuin. Hij gaat op zoek naar vriendjes voor in zijn vriendenboek. Die vriendjes ontmoet Zoem tijdens zijn avonturen waarin telkens een bepaalde klank en letter centraal staat. Elk vriendje heeft ook een naam met die letter. Oma schrijft deze naam op en Pompom maakt er een mooie tekening bij. Je kunt hier de handpop Zoem bij gebruiken. Op deze manier maken de kinderen op een speelse wijze kennis met alle facetten van de letter en maak je een start met het zoemend zeggen in groep 1-2, ter voorbereiding op Veilig leren lezen in groep 3. Maar dit kan ook als je in groep 3 werkt met een andere leesmethode.

Bovendien werk je aan zithouding en schrijfpatronen, waarmee je weer aansluit bij de schrijfmethode Pennenstreken in groep 3. Bij de Zoemverhalen gebruik je ook losse letterkaarten die in de doos met Schatkistkaarten zitten.

zoemverhaal, voorkant en achterkant plaat 1

Contact opnemen

Wil je meer weten over Schatkist editie 3? Annelies of een andere adviseur uit jouw regio helpt je graag verder.

Contact

Of bekijk de veelgestelde vragen.

Op de hoogte blijven? Abonneer je dan op de nieuwsbrief van Schatkist.

Aanmelden

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje