Wereldoriëntatie: Natuurzaken, Wereldzaken en Tijdzaken
De Zaken van Zwijsen
Drie compacte methodes die je de vrijheid geven om je zaakvaklessen naar eigen inzicht in te richten.
In groep 5 t/m 8 werk je met Natuurzaken voor natuur en techniek, met Tijdzaken voor geschiedenis en met Wereldzaken voor aardrijkskunde. Naast deze vakgerichte methodes zijn er wereldorientatiethema’s beschikbaar die de vakken in samenhang aanbieden. Zo combineer je het beste van twee werelden!
Natuurzaken, Wereldzaken en Tijdzaken zijn compacte methodes die je de vrijheid geven om je zaakvaklessen naar eigen inzicht in te richten. Je kunt thema’s uitbreiden, wereldoriëntatiethema’s behandelen, of de tijd aan andere vakken besteden.
Tijdzaken – methode geschiedenis
Zuigt je het verleden in en weer terug!
Honderden filmpjes, animaties en audiofragmenten nemen de leerlingen mee naar de periode van de jagers en boeren, de middeleeuwen of de industriële revolutie. Tijdzaken behandelt niet alleen onze geschiedenis, maar brengt kinderen ook historisch besef bij. Ook actuele zaken die een link met geschiedenis hebben, komen aan bod. Kinderen leren dat het verleden invloed heeft op hun eigen leven nu.
Tijdzaken in de basis
- In elk leerjaar komen vijf thema’s aan bod.
- Een thema telt drie lessen en een toetsles.
- In groep 5 en 6 leren kinderen wat iets is en hoe het heet of werkt
- In groep 7 en 8 staat het inzicht centraal
- De lessen in groep 7-8 zijn een uitbreiding en verdieping van de eerder aangeboden thema’s in groep 5-6.
- De methode is chronologisch opgebouwd volgens de tien (vernieuwde) tijdvakken van de commissie De Rooij. De tien tijdvakken komen allemaal twee keer aan bod – in groep 5 en 6 vanuit Nederlands perspectief – in groep 7 en 8 vanuit Europees of mondiaal perspectief
Historisch besef
De tijdbalk speelt een hele belangrijke rol bij het ontwikkelen van historisch besef. Met de tijdbalk kunnen leerlingen gebeurtenissen, verschijnselen, ontwikkelingen en personen in de tijd plaatsen en ordenen, waardoor ze inzicht in chronologie ontwikkelen. Het gaat hierbij niet alleen om jaartallen, maar ook om de vraag hoe ver of hoe dichtbij de geschiedenis is.
Kaarten en tabellen
Topografische en historische kaarten spelen vanaf groep 6 een grote rol in Tijdzaken. Kinderen geven informatie weer in een grafiek of tabel en gebruiken deze om te vergelijken. Wat is anders? Wat juist hetzelfde?
Natuurzaken – methode natuur en techniek
Maakt van leerlingen echte onderzoekers!
Natuur en techniek begrijp je beter als je het met eigen ogen ziet. Daarom staat de methode boordevol leuke digitale proefjes die de leerlingen eenvoudig zelf kunnen doen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen evenveel leren van digitale proefjes als van experimenteren met echte materialen. Minimale voorbereidingstijd, maximaal resultaat! Liever toch echte proefjes doen? Ook daar biedt Natuurzaken je alle mogelijkheid toe.
Een thema volgt een logische lijn van natuur naar natuurkunde naar techniek. Natuur is in elk thema het uitgangspunt. Natuurkunde geeft een verklaring voor natuurlijke verschijnselen. Techniek maakt gebruik van natuurkundige verklaringen in diverse toepassingen.
Natuurzaken in de basis
- In elk leerjaar komen vijf thema’s aan bod.
- Een thema telt drie lessen en een toetsles.
- De lessen in groep 7-8 zijn een uitbreiding en verdieping van de eerder aangeboden thema’s in groep 5-6.
- Natuurzaken behandelt de levende natuur (biologie), niet-levende natuur (natuurkunde) en techniek (toegepaste natuurkunde)
Wereldzaken – methode aardrijkskunde
Kijkt naar de wereld vanuit verschillende perspectieven
Aardrijkskunde is overal en enorm breed. Van religie tot klimaat, van grenzen tot landbouw en van grondstoffen tot beroepen. Wereldzaken leert leerlingen vanuit verschillende invalshoeken naar onderwerpen kijken. Een situatie kan er heel anders uitzien als je vanuit een ander perspectief ernaar kijkt. Wereldzaken prikkelt leerlingen om vragen te stellen als ‘Wat zie ik?’, ‘Waarom is dat juist daar?’, ‘Zie ik het ook ergens anders?’ en ‘Wat vind ik ervan?’ Ze leren het belang van de relatie tussen mens en milieu en krijgen oog voor de verschillende belangen die het gebruik van de ruimte beïnvloeden.
Wereldzaken in de basis
- In elk leerjaar komen vijf thema’s aan bod. Een thema telt drie lessen en een toetsles.
- De lessen in groep 7-8 zijn een uitbreiding en verdieping van de eerder aangeboden thema’s in groep 5-6.
- Groep 5-6 staat in het teken van de eigen omgeving en Nederland. In groep 7 komt Europa aan bod en in groep 8 de wereld. Regio’s worden bekeken vanuit geografisch, economisch en sociaal-cultureel perspectief.
Topografie
- De methode bevat een doorlopende leerlijn kaartvaardigheden
- Topo-items worden in context aangeboden, waardoor ze meer betekenis krijgen
- Topografie komt terug in elke les
- Er zijn speciale topo-oefenbladen
- Er is een digitale atlas beschikbaar
- Er is een aparte topo-toets (digitaal of op papier)
Nieuwe Zaken – actuele lessen
Interactieve zaakvaklessen met als onderwerp het laatste nieuws
Gratis bij een licentie op Wereldzaken, Natuurzaken en Tijdzaken!
Nieuwe Zaken koppelt de vakgebieden geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek aan actualiteit. De lessen leggen ook verbanden tussen deze verschillende vakgebieden. Maandelijks verschijnt er een kant-en-klare les, op basis van een aansprekend en actueel nieuwsbericht met sprekende beelden en interactieve opdrachten.
Nieuwe Zaken in de basis
- De lessen zijn er op twee niveaus: groep 5-6 en groep 7-8.
- Een standaard les duurt 45 minuten, maar je kunt deze desgewenst eenvoudig inkorten.
Opbouw van de lessen
De les is op dezelfde manier opgebouwd als de lessen van Natuurzaken, Wereldzaken en Tijdzaken en bestaat uit de volgende lesonderdelen:
- Het bespreken van het lesdoel
- De groep laten discussiëren en een mening vormen over het onderwerp
- Uitleg geven over de begrippen (kort en bondig)
- Tonen van het nieuwsitem
- Tonen van een educatieve animatie die beknopt helder maakt hoe een proces of concept in elkaar zit
- Aan de slag met de werkbladen