Uitleg Pit Spelling
Pit
Pit Spelling is een doelgerichte en effectieve spellingaanpak waarmee leerlingen stapsgewijs leren spellen binnen een heldere structuur.
Pit is ons antwoord op de vraag wat modern taalonderwijs nodig heeft. We hebben geluisterd naar wensen en ideeën van taalkundig specialisten, leerkrachten en natuurlijk de leerlingen. Zo kwamen we tot het Pit-principe: planmatig, interactief leren en gericht op transfer.
Pit Spelling in het kort
Pit Spelling is een doelgerichte en effectieve spellingaanpak waarmee leerlingen stapsgewijs leren spellen binnen een heldere structuur. De geleerde kennis en vaardigheden passen ze direct toe in andere vakgebieden én ook in allerlei situaties buiten school. Net als bij Pit Taal is het Pit-principe leidend: kinderen leren planmatig, interactief en gericht op transfer.
Organisatie
Structuur
Elk jaar van Pit Spelling bestaat uit 33 weken. Het jaar is verdeeld in 6 blokken van 5 weken. Aan het eind van elk jaar zijn er 3 weken voor herhaling en toepassing. Elk blok bestaat uit 5 weken: 4 lesweken en een toetsweek.
In ieder blok behandel je vier spellingcategorieën aan de hand van een woordpakket. Vanaf groep 6 bied je in elke eerste week van een blok werkwoordspelling aan. In de andere drie weken staan gewone woorden centraal.
Het instructiemodel
Pit Taal & Spelling gaat uit van het directe instructiemodel en varianten daarop. Dit model gaat uit van vier fasen: introductie, instructie, verwerking en reflectie.
Opbouw van de lessen
Les 1 is altijd leerkrachtgebonden. Je introduceert het nieuwe woordpakket en geeft instructie. Ook oefenen leerlingen de stof in. De lessen 2 en 3 staan in het teken van zelfstandig werken. Leerlingen oefenen met de spelling van de woorden in het woordpakket. In les 3 breiden ze het woordpakket ook uit met nieuwe woorden die passen bij de betreffende spellingcategorie. Les 4 is een Pitstoples. Hierin herhalen de leerlingen wat ze hebben geleerd. Jij en je leerlingen zien precies welke doelen ze hebben behaald en wat ze nog moeten oefenen.
Differentiatie met Pit Spelling
Pit Spelling biedt elke leerling een leerroute naar succes. In een handomdraai pas je de lesstof aan op ieders niveau. De differentiatiemogelijkheden in aanpak, tijd en aanbod zijn al verwerkt in het materiaal.
Alle leerlingen werken eerst aan een stevige basis in hun leerwerkschrift. Het leerwerkschrift is er in twee varianten: Basis voor de gemiddelde en taalsterke leerlingen en Maat voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. Zij werken naar hetzelfde doel toe als eerstgenoemde groep, maar volgen een andere aanpak.
Voor leerlingen die na het werken in het leerwerkschrift extra uitdaging kunnen gebruiken is er Pluswerk. Pluswerk is een apart schrift voor de leerlingen die extra uitdaging kunnen gebruiken (na het werk in het leerwerkschrift) en bevat veel verdieping en verrijking.
Met Pit Spelling kun je goed differentiëren. Lees hieronder hoe:
Differentiëren in aanpak
- Pre-teaching
- Verlengde of verkorte instructie
- Modeling
- Coöperatieve werkvormen
Differentiëren in tijd
- Compacten
- Cheeta-opgaves voor snelle leerlingen
- Meer gesloten opgaven voor Maat
Differentiëren in aanbod
- Leerwerkschrift Maat voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben
- Pluswerk voor verdieping en verrijking
- Aangepaste leerroutes voor passende perspectieven
Elke dag flitsen Via het digibord is het mogelijk om elke dag flitsoefeningen te doen voor de inprenting van het woordbeeld. De leerlingen kunnen deze flitsoefeningen in het leerwerkschrift noteren bij Mijn flitswoorden.
De leerlijnen van Pit Spelling
De leerlijn spelling is erop gericht dat kinderen gewone woorden én werkwoorden correct leren spellen. De lesstof wordt gedurende de jaren steeds moeilijker; de leerlijn start met beginnend spellen en eindigt met het spellen van drie- en meerlettergrepige woorden. In alle groepen leren leerlingen de spelling van gewone woorden, en vanaf groep 5 komt daar werkwoordspelling bij.
Eigenaarschap
Hoe zorg je voor eigenaarschap bij leerlingen en houd je zicht op hun ontwikkeling? Met de Pitstop-les! Aan het eind van elke lesweek kijken de leerlingen terug op wat ze hebben geleerd. Met deze formatieve evaluatie zien jij en je leerlingen precies welke doelen zij beheersen en wat ze nog moeten oefenen. De vordering houden ze bij op de doelenkaart en in hun groeischrift.
Spelend & bewegend leren
Wil je aandacht besteden aan spelend en bewegend leren? Dat kan bij Pit Spelling op verschillende manieren. Zo zijn er voor groep 4 en 5 liedjes over spellingcategorieën. De liedjes zijn perfect om tussen de leertaken door te zingen en daarbij lekker te dansen. Maar in de leerwerkschriften staan ook bij elk woordpakket minimaal twee activiteiten om ermee te oefenen. Kies zelf of je de beweegactiviteiten binnen of buiten doet.
Wil je je leerlingen extra laten oefenen met werkwoordspelling? Dat kan met Missie Codekraker! Een online escaperoom vol met leerzame spellingsuitdagingen.
Wat is jouw volgende stap?
Contact opnemen
Wil je meer weten over Pit Taal en Pit Spelling? Onze medewerkers staan klaar voor al jouw vragen. Je kunt ons bellen, mailen, een WhatsApp sturen of een afspraak maken.