pit insp hdr debangert andijk fotocreditjeroenzondag cm11251
pit insp hdr debangert andijk fotocreditjeroenzondag cm11251

Geef leerlingen de regie over hun leerproces met taalmethode Pit

Ieder kind kan groeien! Daarbij helpt het als ze zélf nadenken over wat ze al kunnen, wat ze nog willen leren en hoe ze dit gaan doen. Taalmethode Pit stimuleert dit eigenaarschap door leerlingen actief te betrekken bij hun leerproces. Met praktische tools en een focus op zelfreflectie en groei, helpt Pit leerlingen om vol vertrouwen en inzicht hun leerdoelen te behalen. Ontdek zes manieren waarop Pit formatief evalueren in de praktijk brengt!

1. Leerdoelen

Pit heeft duidelijke leerdoelen. Als leerkracht benoem je die al voordat leerlingen ermee aan de slag gaan. En aan het eind van je les kijk je samen met hen terug op de doelen die in de les aan bod kwamen. Zij beantwoorden daarbij bijvoorbeeld de vragen ‘Heb ik de doelen behaald?’ en ‘Hoe heb ik ze behaald?’

2. Doelenkaart

Pit telt twee hoofdstukken per blok. Elk hoofdstuk begint met een ‘Doelenkaart’. Daarop staan alle leerdoelen van dat hoofdstuk. Leerlingen kunnen bij elk doel drie dingen aangeven: ‘Ik moet het nog leren’ (ik begrijp en beheers de lesstof nog niet), ‘Ik moet het nog oefenen’ (ik begrijp het wel, maar beheers het nog niet) en ‘Ik kan het’ (ik begrijp én beheers het).

3. Pitstops

In zowel Pit Taal als Pit Spelling is er aan het eind van elke lesweek een Pitstop-les. Die bestaat uit drie onderdelen: ‘Dit kan ik nog’ (oefeningen met lesstof van twee blokken eerder) en ‘Dit kan ik nu’ (oefeningen met recente leerstof). Ook stellen ze vast welke doelen ze hebben behaald en wat ze nog moeten leren of oefenen.

4. Groeischrift

sticker 10 pit

In het ‘Groeischrift’ houden leerlingen bij wat ze al begrijpen en beheersen, wat ze nog (beter) moeten begrijpen en beheersen én welke vorderingen ze maken. Deze data halen ze onder meer uit hun ingevulde ‘Doelenkaarten’, Pitstop-lessen, lesevaluaties en presentaties van eindproducten. Het ‘Groeischrift’ helpt ze te reflecteren op hun leerproces en wat ze daarvoor nodig hebben.

5. Signaleringstoets

Elke vijfde week van een blok is er een toetsweek. Die begint met een formatieve toets. De resultaten vormen een goed uitgangspunt voor een gesprek met leerlingen over hun leerproces. En voor het besluit om remediëring, herhaling of verrijking aan te bieden ter voorbereiding op de summatieve toets enkele dagen later.

6. Specifieke criteria

Bovenstaande voorbeelden gelden voor Pit Taal én Pit Spelling. Maar er is ook een voorbeeld dat alleen voor Pit Taal geldt. In de leerlijnen Spreken & luisteren en Schrijven staan criteria voor taaltaken. Deze criteria kun je gebruiken in gesprekken met leerlingen. Voldoen zij aan de criteria? En zo nee: wat is er nodig om dat wél te doen?

Klaar om het verschil te maken in taalonderwijs?

Met Pit leg je de basis voor een stevig taal- en spellingfundament bij iedere leerling en help je ze met plezier groeien. Benieuwd hoe Pit jouw onderwijs én het eingenaarschap bij leerlingen kan versterken? Maak dan een afspraak met onze Pit-methode-experts voor meer informatie en advies op maat. Boek direct een afspraak in hun agenda. Bellen kan via 013 583 88 88.

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje