Zo werkt Rekentijger

Rekentijger

Werkboeken vol uiteenlopende breinkrakers. Elke opdracht is weer anders. Van sudoku’s tot tanggrammen en van (reken)geheimschriften tot formules.

Rekentijger biedt verdiepingsstof voor de snellere rekenaars in groep 3 t/m 8. Rekentijger ondersteunt de principes van het realistisch reken-wiskundeonderwijs en stimuleert het samenwerkend leren.

Opbouw en organisatie

Werken met Rekentijger vergt weinig organisatie. Het enige wat je hoeft te doen is ervoor zorgen dat alle Rekentijgers in jouw klas het juiste boek hebben en van tijd tot tijd het werk van de Rekentijgers met hen bespreken.

Een werkboek per halfjaar

Rekentijger biedt twee werkboeken per jaargroep. Het eerste werkboek (deel A) is bedoeld voor het eerste halfjaar; het tweede werkboek (deel B) sluit aan bij het tweede halfjaar.

Elk werkboek bevat 31 werkbladen met gevarieerde opdrachten.

In sommige opdrachten in deel B wordt voortgeborduurd op onderwerpen die in deel A al aan de orde zijn geweest. Het is dus raadzaam om deel A in ieder geval te laten doorwerken voordat kinderen aan de slag gaan met deel B.

Op elk gewenst moment inzetbaar

Leerlingen kunnen op elk gewenst moment werken met Rekentijger, bijvoorbeeld als ze klaar zijn met het reguliere rekenwerk of op vrijgeroosterde uren.

Heb je leerlingen in de groep die gebruikmaken van een ‘compactingprogramma’ bij de reguliere reken-wiskundemethode? Dan kan je voor deze kinderen Rekentijger uitstekend uitzetten in de vrijgekomen rekentijd.

Tijdsbesteding

De tijd die een leerling nodig heeft voor een werkblad hangt af van het werktempo, de vaardigheid die de leerling heeft en het type opdrachten. De ervaring leert dat de meeste bladen een half uur tot drie kwartier vragen. Enkele bladen vergen iets minder dan een half uur, andere vragen meer dan een uur.

Begeleiding

Een belangrijk uitgangspunt van Rekentijger is dat leerlingen er zelfstandig mee kunnen werken. De uitleg bij de opdrachten is zo geschreven dat leerlingen er zonder begeleiding mee aan de slag kunnen, en deze website biedt via de tips per pagina ondersteuning aan leerlingen die na herhaalde pogingen niet verder komen met een opdracht.

Het is echter wel belangrijk om regelmatig het werk door te nemen en dit te bespreken met de kinderen. Zo kan je gezamenlijk op de gevonden oplossing reflecteren en worden de kinderen gemotiveerd om echt hun tanden in de opdrachten te zetten.

Leerstof

De leerstof in Rekentijger sluit aan bij de stof die in de reguliere reken-wiskundemethoden aan bod komt. De opdrachten zijn ingedeeld naar vier onderwerpen, die te herkennen zijn aan de kleuren van de werkbladen.

Getalbegrip en bewerkingen (gele bladen)

Bij de opdrachten rond getalbegrip en bewerkingen in Rekentijger gaat het bijvoorbeeld om:

Meten en meetkunde (rode bladen)

Bij de activiteiten rond meten en meetkunde ligt de nadruk op het vergroten van inzicht en redeneren. In verschillende activiteiten moeten de leerlingen een mentale voorstelling maken van situaties en vervolgens op grond daarvan redeneren.

Logisch denken en redeneren (groene bladen)

Mathematisch-logisch denken en redeneren komt in de reguliere reken-wiskundemethoden niet veel voor, maar is van groot belang voor de cognitieve ontwikkeling van kinderen. De opdrachten op dit gebied vragen een constructieve en creatieve houding. Voorbeelden van deze opdrachten zijn logigrammen en getallenpuzzels.

Combinaties (blauwe bladen)

Rekenaspecten die niet specifiek betrekking hebben op een van de bovengenoemde onderwerpen zijn ondergebracht in het onderdeel combinaties. Het betreft opdrachten met betrekking tot bijvoorbeeld grafieken, combinatoriek en combinaties van verschillende rekendomeinen.

Materialen

Rekentijger bestaat uit geheel in kleur uitgevoerde werk- en antwoordenboeken voor jaargroep 3 tot en met 8. Werkboek A is bedoeld voor de eerste helft van het schooljaar en werkboek B voor de tweede helft.

Functioneel kleurgebruik

Het kleurgebruik in Rekentijger heeft een functie. Zo zijn er opdrachten waarbij de kleuren functioneel zijn en die op zwart-witbladen niet aangeboden hadden kunnen worden. Daarnaast zorgen de kleuren voor een aantrekkelijke, vrolijke en leuke uitstraling. De leerlingen zullen de opdrachten dus met veel plezier maken!

Antwoordenboek

Het antwoordenboek bestaat uit:

Registreren en evalueren

Elk werkboek bevat een overzicht van de werkbladen. Daarop geven de leerlingen aan of ze een werkblad hebben gemaakt. Nadat de werkbladen zijn nagekeken aan de hand van het antwoordenboek, eventueel door de leerlingen zelf of tijdens een nabespreking, kan ook worden aangegeven of de resultaten voldoende zijn.

Een ander hulpmiddel om na te gaan in hoeverre de leerlingen de behandelde onderwerpen begrijpen is de puzzel op pagina 31. In deze puzzel komen de belangrijkste nieuwe onderwerpen die in het werkboek aan bod zijn geweest aan bod in de vorm van stellingen. Deel B bevat ook stellingen over onderwerpen die in deel A aan bod zijn geweest. Door deze pagina samen met de leerlingen door te nemen nadat ze deze gemaakt hebben, krijgt u een goed beeld van wat de kinderen hebben geleerd.

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen rondom rekenen met onze nieuwsbrief!

Aanmelden
0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje