Goed kunnen omgaan met geld: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Daarom ontwikkelde Uitgeverij Zwijsen samen met Deloitte het gratis lespakket ‘het Nationaal Geldexamen’. Speciaal voor kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool en de laagste klassen in het voortgezet onderwijs. In 2015 startte de samenwerking en met ruim 1000 lespakketten bereikt Zwijsen 30.000 leerlingen per jaar.
‘Dit project is belangrijk omdat geld steeds minder tastbaar wordt en reclame en verleidingen overal zijn’, vertelt Wietske Viergever, Projectmanager Communicatie bij Deloitte. ‘Jongeren moeten steeds vroeger financieel bewust zijn; het is belangrijk dat ze leren om hun uitgaven te plannen, om veilig te betalen met pin en via internet en om financiële risico’s in te schatten.’
Doel: bewustwording
Het Nationaal Geldexamen heeft dus als doel om leerlingen bewust te maken van wat er gebeurt op het gebied van geld. Hiermee sluit het lespakket aan bij de leerdoelen die het Nibud heeft vastgesteld voor deze doelgroep. Daarnaast is het Nationaal Geldexamen ook heel erg leuk om te doen. Een waardevol onderdeel van het schooljaar.
Samenwerking met Zwijsen
‘Zwijsen is een professionele en gerenommeerde uitgeverij in het basisonderwijs. Daarom was het voor ons een vanzelfsprekende partner om te kiezen bij de ontwikkeling en het uitgeven van het Geldexamen’, vertelt Wietske. ‘De samenwerking is erg prettig en professioneel. Vanuit Zwijsen wordt er altijd meegedacht om het Nationaal Geldexamen zo goed mogelijk te promoten’, gaat Wietske verder. ‘Hierdoor hebben we ook recent het lesmateriaal kunnen vernieuwen, aangepast op de digitalisering in de maatschappij.’
Praktisch aan de slag
Leerlingen leren niet alleen meer over geld, sparen en uitgeven; ze gaan ook praktisch aan de slag met rekenen. Het Nationaal Geldexamen is goed inzetbaar in de ‘rustige’ perioden, bijvoorbeeld na de Cito-toets.