Peuters en kleuters leren rekenen
In groep 3 leert je kind rekenen. Maar daarvoor ontwikkelt hij of zij al geleidelijk een besef van tijd, ruimte en getallen. In dit artikel lees je meer over getalbegrip bij je kind, en wat je kunt doen om je kind daarbij te helpen!
Peuterleeftijd: ontluikende gecijferdheid
Al op jonge leeftijd begint je kind steeds meer interesse te krijgen voor cijfers en verschijnselen waarbij getallen een rol spelen. Je kind begint langzaam maar zeker de wereld om zich heen in te delen. Zo begrijpt je kind als hij of zij ongeveer twee jaar oud is, het verschil tussen twee, drie en veel. Kinderen kunnen dan vertellen hoeveel jaar oud ze zijn en steken trots een paar vingers in de lucht. Ook kan je kind nu ordenen, door bijvoorbeeld alle roze snoepjes bij elkaar te leggen. Het besef dat getallen iets betekenen, heet ‘ontluikende gecijferdheid’.
Kleuterleeftijd: beginnende gecijferdheid
In de kleuterleeftijd breidt je kind de telrij (1, 2, 3, 4, …) steeds verder uit. Met behulp van liedjes, versjes en samen tellen leert je kind tellen van één tot tien. Ook zijn termen als veel, genoeg en weinig steeds beter toe te passen en leert hij of zij verschillende functies van getallen zien. Bij verschillende functies moet je denken aan:
- Aantallen: drie kinderen;
- Telgetallen: de ‘nummer drie’ in de rij;
- Meetgetallen: mijn zusje is drie jaar oud;
- Naamgetallen: buslijn drie;
- Rekengetallen: twee erbij één is drie.
In het taalgebruik van je kind komt het besef van getallen terug. Je kind ontwikkelt geleidelijk steeds meer inzicht in de verschillende betekenissen en functies van getallen en relaties ertussen. Deze ontwikkeling heet ‘beginnende gecijferdheid’.
Rekenen op school
Op de activiteiten voor ontluikende en beginnende gecijferdheid in de kleutergroepen volgt het aanvankelijke rekenonderwijs in groep 3. In opdracht van de overheid zijn er kerndoelen en leerlijnen geformuleerd voor het rekenonderwijs op de basisschool, vanaf de kleuterklassen. Deze zijn vrij specifiek en zeer uitgebreid beschreven. Bekijk hier een compleet overzicht van de kerndoelen en leerlijnen voor het rekenonderwijs.
Tip om te oefenen: tafeldekken met kleuters
Tellen is een alledaagse bezigheid. Oefenen is dan ook simpel! Laat je kind bijvoorbeeld helpen bij het tafeldekken. Stel tijdens het tafeldekken vragen als:
- Hoeveel borden hebben we nodig?
- Hoeveel vorken hebben we nodig?
- Hoeveel lepels liggen er?
Zet ook eens vier voorwerpen op tafel, terwijl er eigenlijk vijf nodig zijn. Vraag dan: hebben we genoeg bekers/ borden/ vorken?
Gratis werkbladen over cijfers
Download onderstaande werkbladen en oefen de cijfers met je kind.
Met deze rekenspelletjes wordt rekenen een feestje!
Woezel & Pip getallenlegger (3-6 jaar)
Deze getallenlegger is een leuke én leerzame eerste kennismaking met getallen. Samen met Woezel & Pip leert je kind op een laagdrempelige en speelse manier tellen. Ze verkennen, herkennen en benoemen getallen en oefenen met de hoeveelheden die daarbij horen. Kinderen hoeven nog niet t/m 20 te kunnen tellen om hier zelf mee aan de slag te gaan. Spelenderwijs zullen zij de getallen gaan herkennen door ze te zoeken bij de plaatjes en andersom.
Leerdoelen
- Stimuleren van de ontluikende gecijferdheid
- Tellen t/m 20
- Herkennen en verkennen van de getallen t/m 20
- Koppelen van getallen aan symbolen en hoeveelheden t/m 20
Rompompom rekenkwartet (4-6 jaar)
Een vrolijk kwartetspel voor kleuters die interesse hebben in getallen. Spelenderwijs oefenen zij met getallen en de hoeveelheden en sommetjes die daarbij horen. ‘Mag ik van jou de kaart met de dobbelsteen met drie stippen die hoort bij het kwartet van het getal 3?’ of ‘Mag ik de kaart met de som 3+3= die hoort bij het kwartet van het getal 6?’ Leuk en leerzaam rekenkwartet met Pompom in de hoofdrol!
Leerdoelen
- Herkennen en benoemen van de getallen t/m 10
- Koppelen van getallen aan symbolen
- Oefenen van sommen t/m 10
Rompompom magnetische rekendoos (4-6 jaar)
Met deze rekendoos in handig meeneemformaat leren kleuters spelenderwijs getallen herkennen en benoemen. Ze kiezen een werkblad en leggen dat in de deksel van de rekendoos. Daarna kunnen ze de rekenmagneten erop leggen. Deze doos is leuk voor thuis én onderweg, want de magneten blijven in de deksel van de doos plakken!
Leerdoelen
- Opzeggen van de telrij t/m 20
- Verder tellen en terugtellen vanuit verschillende getallen
- Herkennen en benoemen van getallen t/m 20
- Omgaan met getallen en hoeveelheden t/m 20
- Maken van optel- en aftreksommen t/m 20
Nog meer rekenspelletjes voor de iets oudere kinderen
- De Gorgels tafels oefenen (7-10 jaar)
- serie Rekentijger (groep 4-8)
Lees hier meer over het aanbod van Zwijsen voor kleuteronderwijs.