Je winkelwagen is momenteel leeg!
Waarom kiest kindcentrum DURF in Alkmaar voor rekenmethode Nano?
‘Je merkt: dit is door mensen gemaakt die ook gewoon voor de klas staan’. Op kindcentrum DURF in Alkmaar werken ze in de onderbouw al langere tijd met Semsom, tot volle tevredenheid. Maar voor de bovenbouw zochten ze iets nieuws. Een methode die aansluit bij hun onderwijsvisie én bij de praktijk in de klas.
Kwaliteitscoördinator Tino de Groot vertelt waarom ze bij Nano al snel overtuigd waren: ‘Nano voelt als een methode die is ontwikkeld door mensen die ook gewoon voor de klas staan. En dat merk je terug in hoe het in elkaar zit.’
Pluspunten van Nano volgens kindcentrum DURF
- Praktische methode, gemaakt door mensen die ook gewoon voor de klas staan
- Lesopbouw is vertrouwd en herkenbaar
- Werkt met blokdoelen, niet alles hoeft in één week
- Minder talig en goed te volgen
- Voelt snel vertrouwd
Vertrouwd en herkenbaar, ook in de bovenbouw
‘Wij werken met rekenmethode Semsom in de onderbouw, en dat bevalt goed. We waren dus nieuwsgierig naar Nano. Toen we het gingen bekijken, zagen we al snel dat het goed doordacht is: het heeft een duidelijke structuur en past bij de manier waarop wij lesgeven in de bovenbouw.’
De opbouw van de lessen is herkenbaar en helder. ‘Je ziet heel duidelijk wat het doel is, je weet waar je naartoe werkt. En dat geeft gewoon rust en overzicht.’ ‘Het is gebaseerd op EDI, dus veel dingen zijn al bekend. Daardoor kun je er makkelijk mee aan de slag. Je hoeft het niet helemaal zelf uit te vinden.’
Niet alles hoeft in één week
Wat Tino waardeert aan Nano, is dat de methode werkt met blokdoelen en dus meer ruimte biedt om in eigen tempo te werken. ‘Je voelt je niet verplicht om een doel in één week af te ronden. Er is ruimte om langer bij een onderwerp te blijven als dat nodig is. Dat geeft lucht, zowel aan de leerkracht als aan de leerlingen.’ ‘Het is niet zo van: dit moet in week 1 klaar, en in week 2 moet je dit hebben. Nee, je kijkt gewoon: wat is het doel van dit blok? En hoe kom ik daar?’
Minder talig en goed te volgen
Nano is bewust minder talig opgezet, en dat maakt het toegankelijk voor een bredere groep leerlingen. ‘Leerlingen snappen sneller wat de bedoeling is. En daardoor kunnen ze ook sneller zelfstandig aan de slag.’ Daarnaast heeft Nano een heldere lijn in het oefenen van basisvaardigheden. ‘Er zit een sterke focus op automatiseren in. Niet alleen even herhalen, maar goed opbouwen. Dat geeft kinderen meer grip op de basis.’
Even wennen, maar snel vertrouwd
De overstap naar een nieuwe methode is nooit helemaal vanzelfsprekend. ‘Het is in het begin wel even wennen. Maar dat is met elke methode zo. Wat ik fijn vond, is dat je als leerkracht de tools krijgt om er snel je weg in te vinden. De structuur is duidelijk, en de handleiding helpt je goed op weg.’
Ook benieuwd of Nano bij jouw school past?
Zoek je een rekenmethode die duidelijke structuur biedt, ruimte om te vertragen én meer rekenplezier in de klas? Dan is Nano zeker de moeite waard. Werk je met Semsom? Dan is Nano helemaal een logische stap: lees hier meer over de doorgaande leerlijn van Semsom naar Nano.
Wil jij weten hoe Nano bij jouw school past? Bekijk de uitprobeermogelijkheden van Nano.