Semsom is dé rekenmethode die specifiek is ontwikkeld voor kinderen in groep 1, 2, 3 en 4. Daarmee houd je leerlingen in de onderbouw geboeid en betrokken.
Spelend en bewegend leren rekenen doe je met Semsom!
Wil jij de glinstering in de ogen van jouw leerlingen zien wanneer ze gaan rekenen? En een stevige rekenbasis leggen? Dat kan! Met voorbereidend en aanvankelijk rekenen met Semsom heb je een compleet aanbod voor rekenen in jouw groep 1, 2, 3 en 4.
Wil je weten of deze methode past bij jouw onderwijs? Vraag de zichtzending aan of probeer Semsom uit tijdens de uitprobeerweek in maart 2025.
Semsom is specifiek ontwikkeld voor de behoeftes van leerlingen in de onderbouw. Met bewegend en spelend leren in iedere les. De instructie is gebaseerd op het Edi-model en automatiseren doen we met de rekenmuur van Bareka. Resultaat: betrokken leerlingen en een hoog eindniveau!
Semsom groep 4 werkt met dezelfde didactische uitgangspunten als Semsom groep 3. De einddoelen liggen hoog. Het zijn de startdoelen van de rekenmethode in groep 5. Daarmee garanderen we een naadloze overgang, ongeacht de rekenmethode die ze daar gebruiken.
Semsom biedt kleuters een sterk en gevarieerd rekenaanbod. In een dans, spel, prentenboek of andere activiteit laat Semsom kinderen kennismaken met verschillende rekenvaardigheden.
Bij Semsom starten we in groep 3 en 4 iedere les met een klassikale automatiseringsoefening. Daarnaast automatiseer je met behulp van de handige software en doelgerichte activiteitenkaarten. Dit legt een stevige basis voor verdere wiskundige ontwikkeling.
Informatiebijeenkomsten Veilig leren lezen, Semsom en Taaljacht
Bijeenkomst
Meerdere locaties in het land
29 jan, 12 en 26 feb en 12 en 19 mrt
vanaf 14.15
Over dit evenement
Ervaar de nieuwste ontwikkelingen tot stand gebracht met leerkrachten, onderzoekers en wetenschappers. Je gaat naar huis met nieuwe inzichten en een goedgevulde goodiebag. De locaties hebben een beperkt aantal plaatsen, wees er snel bij!
De Grote Semsomdag is een dag vol met leerzame en speelse rekenopdrachten voor groep 1-2, 3 en 4. De dag is speciaal voor jou samengesteld door Doevrijdag en De rekenhoek, in samenwerking met Uitgeverij Zwijsen.
Van 24 maart tot en met 28 maart 2025 kun jij samen met jouw klas meedoen met de Semsom Uitprobeerweek. Doe mee en ervaar hoe leuk en effectief leren met Semsom is. Met echte materialen!
De doelen zijn hoog en uitdagend, maar worden gedurende de week mooi opgebouwd. Door het vele bewegend leren hebben de kinderen vaak niet eens door dat ze aan het rekenen zijn. De oefensoftware slaat erg aan, kinderen vragen regelmatig of ze nog even op de Chromebook mogen met Semsom.
Het werken met Semsom is ontzettend fijn. Het geeft rust dat elke week 1 doel centraal staat. Wanneer we met hetzelfde doel aan het oefenen zijn, zie je kinderen groeien en steeds zelfverzekerder worden betreffende het doel. Er zijn tal van spel- en bewegend leer mogelijkheden. Tijd te kort om alles te kunnen doen.
Petra Deckers
Referentieschool – OBS De Walsprong, Zaltbommel
Vanaf het eerste moment dat de methode uit was, was ik al enthousiast. Van mijn directrice mocht ik de methode in groep 3 gaan uitproberen. De kinderen waren meteen net zo enthousiast. Ze hebben soms niet eens door dat we aan het rekenen zijn. De methode heeft veel verschillende materialen die je goed kan inzetten. Zowel voor de pluskinderen als de kinderen die in de verlengde instructie groep zitten. Door alle afwisselingen blijft het rekenen aantrekkelijk en leuk om rekenlessen te geven als leerkracht.
Maaike De Jong
Referentieschool – OBS Tuindorp, Wolvega
Doordat de kinderen veel aan het bewegen zijn hebben ze niet door dat ze aan het rekenen zijn, maar beklijven de onderdelen wel. De lessen van Semsom uit groep 3 zijn helemaal opgebouwd volgens het DPL model waar wij op school mee werken. De ik, wij, jullie en jij fases zitten goed in Semsom verwerkt.
Petra Pronk
Leerkracht groep 3 – Basisschool Opmaat Nieuw-Vennep
Kinderen genieten zo van de rekencircuits dat ze het soms eerder zien als spelen en niet eens meer doorhebben dat ze ondertussen aan het leren zijn.
Vanwege de lage opbrengsten na Corona gingen we op zoek naar een nieuwe rekenmethode. We werken nu 2 jaar met Semsom. Doordat Semsom hoog inzet in groep 3 is de overstap naar onze rekenmethode van groep 4 tot en met 8 goed verlopen. We hebben het eerste blok zelfs versneld aangeboden.
De vele herhalingsmogelijkheden, het gevarieerd oefenen, de differentiatiemogelijkheden en het vele handelend werken met concreet materiaal maken Semsom zeer geschikt voor het SBO. De methode is overzichtelijk met één doel per les en makkelijk aan te passen aan de doelgroep.
Annemieke Keersmaekers
Referentieschool – Daltonbasisschool De Borgwal, Bemmel
Aan het begin van de les zie je sommige kinderen nog even denken: ‘help’, terwijl ze door het vele inoefenen aan het eind van de les allemaal ervaren ze dat ze het kunnen!
Semsom maakt rekenen leuk, ook in groep 4! Door het vele handelen en bewegen blijft iedereen betrokken en gemotiveerd, ook de rekenzwakke leerlingen. De EDI-opbouw geeft ons als leerkrachten veel houvast en de mogelijkheid om adaptief les te geven. Daarnaast vinden wij het erg fijn dat er veel aandacht wordt geschonken aan het automatiseren.
Esther de Jager
Referentieschool – Marcusschool, Utrecht
Super hoe de opbouw is, alle stappen met de vingerbeelden, eierdozen en kralenketting dragen bij aan een goede handelende basis om te starten met het ‘echte’ rekenen. De kinderen zeggen elke dag: ‘Wat is rekenen leuk!
Serena Haak
Referentieschool – Bonifaciusschool, Alphen aan den Rijn
De grote kracht van Semsom is dat het doordacht in elkaar zit. Er is een goed en doordacht leerstofaanbod. Het niveau is hoog maar doordat de kinderen allemaal aan het werk zijn pakken ze het snel op. Juist ook door de inzet van spelletjes, activiteiten en de speelkaarten. De software ondersteunt waar nodig zowel leerlingen als leerkrachten. Het maakt goed inzichtelijk waar leerlingen extra ondersteuning in nodig hebben.
Fenny Meijer-Heijmans
Referentieschool – Tarcisiusschool Rotterdam
Wat ik top vind aan Semsom is dat de opbouw zo enorm goed past bij groep 3 kinderen. Van veel spelen, oefenen en vooral doen, naar steeds meer ‘echt’ werken aan pittige rekenopdrachten. Semsom heeft een hoog uitstroomniveau en hierdoor maken de leerlingen een goede start in groep 4.
Liesbeth Schlimme-Born
Referentieschool – CBS Groen van Prinsterer Hilversum
Leren door bewegen, hoe leuk is dat!!! Bij Semsom is dat dagelijks de praktijk. En het werkt, de kinderen behalen met plezier de einddoelen van groep 3.
Michelle Bijl
Referentieschool – BS De Piramide, Rijswijk (ZH)
Door de juiste balans tussen het handelen, bewegen en het werken in het werkboek is en blijft de betrokkenheid hoog. Ook de software biedt kinderen de mogelijkheid om spelenderwijs te leren. De kinderen hebben duidelijk plezier tijdens de rekenlessen met Semsom! De duidelijke (EDI) lesopbouw is erg prettig om mee te werken. De methode biedt veel mogelijkheden om “je eigen sausje over de lessen heen te gieten” zodat het onderwijs passend is voor alle leerlingen.
Lotte van Ruiten
Referentieschool – BS Vinkenbos, Sprundel
Op basisschool Vinkenbos vinden we handelend en spelend leren ontzettend belangrijk. Daarom zijn wij enorm blij met Semsom in groep 3 en 4. En zo is ook de grote Semsomdag een dag waar alle kinderen van groep 1 t/m 4 enthousiast naar uit kijken!
Semsommen is echt een werkwoord geworden, want we rekenen niet, maar we gaan ‘semsommen’. Als het plaatje van Semsom hangt, kijken de leerlingen er echt naar uit. De betrokkenheid is heel hoog.
Wij zijn zeer tevreden gebruikers van de methode Semsom in groep 1 t/m 4. De methode wordt ervaren als modern, door het werken met het digibord en in de werkboeken. Het is zeer prettig dat elke dag één soort som centraal staat en dat de sommen overzichtelijk met genoeg ruimte ertussen gedrukt zijn. De ondersteuning van de Zwijsen methode-expert is goed. Fijn dat onze feedback over de leerkrachtsoftware wordt meegenomen.
Laura von Schomberg
Referentieschool – obs De Spinner, Enschede
De methode Semsom zorgt voor een stevige basis voor het rekenen. Met de rekenmuur wordt er geautomatiseerd en krijgen de kinderen inzicht in wat ze kunnen. Door het spelend en bewegend leren blijven leerdoelen beter hangen, wordt er samengewerkt en hebben de kinderen plezier in het rekenen.
Amy van Oers
Referentieschool – BS Heilinde, Willebrord
Semsom rekenen sluit aan bij het leesniveau van de kinderen én bij Veilig leren lezen.