Daltonschool over Semsom: ‘leerlingen ervaren dat ze het kunnen!’
Annemieke Keersmaekers, IB’er en leerkracht in de onderbouw op de Daltonbasisschool De Borgwal in Bemmel is razend enthousiast over rekenen met Semsom. Ze werken met de methode in de groepen 1, 2 en 3.
En dat is niet voor niets, want de Semsom-lessen hebben een duidelijke en herkenbare structuur. Zo is er telkens één weekdoel. Dit weekdoel wordt in stappen van vier doelen behaald. Met bewegend en spelend leren in iedere les en veel en gevarieerd automatiseren ervaren kinderen succes en leggen ze een stevig rekenfundament.
Annemieke: ‘Wat ik vooral heel positief aan Semsom vind, is dat er heel veel afwisseling is en dat er zo veel inoefentijd is voor de kinderen. Ze zijn niet alleen aan het werk in een werkboekje, maar ze zijn écht bezig met het behalen van het doel van de les. Dat doel bereiken ze door de verschillende activiteiten waar een les uit bestaat, altijd aan de hand van het directe instructie-model. De afwisseling tussen modellen als leerkracht, gezamenlijk oefenen en zelfstandig inoefenen, zorgt ervoor dat de lessen voor de kinderen een herkenbare structuur hebben en dat de kinderen succeservaringen op kunnen doen. Daarnaast speelt Semsom perfect in op de leerbehoeften van een groep 3-leerling: niet alleen maar werken in een werkboekje, maar ook spelend en bewegend, van en met elkaar leren.’
Annemieke besluit: ‘Werken met Semsom is een feestje voor kinderen en leerkrachten!’
Nieuwsgierig geworden?
Neem dan een kijkje op de website van Semsom voor meer informatie.
Je kunt ook contact opnemen met Annemieke Keers van Daltonbasisschool De Borgwal (bel 0481 450184 of mail a.keersmaekers@delinge.nl) of een andere referentieschool bij jou in de buurt. Zij staan je graag te woord over hun praktijkervaringen!