Onderbouw van Verschoorschool Sleeuwijk hult Semsom in jungle-thema

‘We wilden de kinderen enthousiast maken voor Semsom. Het moest echt een vriendje zijn, zodat elke Semsom-les een feestje wordt’, vertelt Rianne Crielaard, leerkracht onderbouw, groep 2b-3, van de Verschoorschool Sleeuwijk. Sinds schooljaar 2022-2023 werkt haar school met deze methode voor aanvankelijk rekenen. Om de methode goed te introduceren, dompelden ze Semsom onder in een jungle-thema. Rianne vertelt waarom ze met de methode werken en hoe ze het thema verwerkten in hun lessen.

‘Semsom sprak ons meteen aan bij de zoektocht naar een nieuwe rekenmethode’

Doorgaande lijn in de onderbouw

Semsom sprak ons meteen aan bij de zoektocht naar een nieuwe methode, omdat de einddoelen hoog ingezet zijn en er veel mogelijkheid is tot bewegend en spelend leren. We werken in de groepen 1 tot en met 3 met Semsom en hebben twee combinatiegroepen: 1-2 en 2-3′, vertelt Rianne. ‘We wilden een doorgaande lijn hebben in de hele onderbouw en het moest aansluiten bij de manier waarop we met de thema’s werken en jonge kinderen leren. Bij de zichtzending zagen we dat de activiteitenkaarten van groep 1-2 goed inzetbaar waren binnen onze thema’s, want je kunt er nog je eigen draai aan geven.’

‘We wilden Semsom echt in onze klas opnemen’

Jungle-thema in de klassen

‘Bij het vaststellen van het eerste thema dat tot aan de herfstvakantie duurde, hielden we met een aantal zaken rekening. De vakantieverhalen van de kinderen, de nieuwe Semsom-methode en het thema ‘Gigagroen’ van de Kinderboekenweek. Het was al snel duidelijk dat het over de jungle moest gaan tijdens dit thema. We wilden Semsom echt in onze klas opnemen’, zegt Rianne. ‘In de zomervakantie zagen we op de Facebookpagina van Semsom dat de Semsom-pop telkens in een ander land op de foto stond, voor de winactie van de raamstickers. Die foto’s waren de inspiratie voor de opening van ons thema.’

‘Het was al snel duidelijk dat het over de jungle moest gaan tijdens dit thema.’

Semsom op zoek naar een rekenmaatje

Semsom vakantiefoto's op een wereldkaart

‘In de eerste week deelden we één Semsom-pop binnen onze twee groepen. De kinderen brachten ‘m van de ene naar de andere groep. We hadden al een tweede pop liggen, maar die was onderdeel van het plan en dat wisten de kinderen niet. Op maandag zou Semsom van de ene naar de andere groep gaan, maar bleek hij weg te zijn.

Later die dag kregen de kinderen een mail van Semsom. Daarin vertelde hij dat hij een vriendje is gaan zoeken, zodat er in beide klassen een rekenmaatje zou zijn. Bij de mail zat de foto van Semsom op Curaçao. In de kring bekeken we samen waar hij kon zijn en zochten we op de wereldkaart op waar hij zat’, vertelt Rianne verder.

‘Semsom is een vriendje gaan zoeken, zodat er in beide klassen een rekenmaatje zou zijn.’

Mailen met Semsom

‘In de volgende dagen kregen de kinderen telkens een mailtje van Semsom die op een andere plek in de wereld was. Dan zochten we samen op waar hij zat. Na een foto in Italië’, bij de Toren van Pisa, vroegen de kinderen zich af of hij wel op de goede plekken zocht. We bedachten samen waar Semsom het beste heen kon gaan; Apenheul of de jungle kwamen voorbij. Uiteindelijk mailden we Semsom dat hij naar de jungle moest gaan om andere apen te vinden. Op deze manier kwamen de kinderen in de stemming voor de jungle en zochten we samen van alles op over de jungle. ‘Waar is de jungle precies? Wat moet je meenemen naar de jungle om te overleven?’ Ook nodigden we een natuurfotograaf uit die in de jungle is geweest en ons van alles daarover leerde.’

‘De kinderen waren door het dolle heen en wilden meteen de lokalen in jungle-thema inrichten.’

Jungle-thema en feestje

‘Uiteindelijk kregen de kinderen een laatste mailtje van Semsom, waarin hij vertelde dat hij naar de Afrikaanse jungle is gegaan. Daar zag hij zijn tweelingbroer door zijn verrekijker en heeft hij gevraagd of die mee wilde naar Nederland. In het geheim hadden we foto’s gemaakt van de twee Semsom-poppen die elkaar vonden in de jungle.

De kinderen waren door het dolle heen en wilden meteen de lokalen in jungle-thema inrichten. Ze maakten lianen, een junglehut, jungle speeltafel met mini-semsommetjes, een echt Semsom-pak en er kwam een welkom-thuis-feestje’, zegt Rianne. ‘We spraken een datum af waarop de twee Semsommen weer op school zouden komen. Dat zou nog tien nachtjes duren. ​Die 10 nachtjes kwam mooi uit met één van de doelen van de activiteitenkaarten (aftellen van 10 naar 0). Dus werd er een aftelkalender gemaakt en allerlei acts voorbereid voor het feest.’

‘De twee Semsom-poppen zijn echt onze vriendjes geworden en doen mee bij alle Semsom-activiteiten.’

‘Semsommen’ in plaats van rekenen

‘Op de feestelijke dag kwamen Semsom en Semsom in een echt jungle jeep aan en maakten we er een feestje van. In de afgelopen weken zijn we verdergegaan met de leervragen die we erbij hadden bedacht. De twee poppen zijn echt onze vriendjes geworden en doen mee bij alle Semsom-activiteiten. Semsommen is echt een werkwoord geworden, want we rekenen niet, maar we gaan ‘semsommen’.’

‘Semsommen is echt een werkwoord geworden, want we rekenen niet, maar we gaan ‘semsommen’.’

Betrokkenheid creëren

‘We wilden dat Semsom echt onderdeel van onze groep zou worden. Hoe meer kinderen betrokken zijn bij zo’n pop, hoe groter de betrokkenheid tijdens een rekenles. Als het plaatje van Semsom hangt, kijken de leerlingen er echt naar uit. De betrokkenheid is heel hoog. Bij het jungle-thema gebruikten we de zelfgemaakte lianen bijvoorbeeld in plaats van stroken om ‘lang en kort’ uit te leggen. We vinden het heel belangrijk dat het thema écht is voor de kinderen. Dat ze hun eigen fantasie erin kwijt kunnen en dat er ruimte is voor de kinderen om hun eigen ideeën uit te werken.’

‘De betrokkenheid is heel hoog tijdens een rekenles.’

Geïnspireerd geraakt?

Ook jij kan de betrokkenheid tijdens de rekenles vergroten met deze te gekke Semsom-lesmaterialen voor school en de Semsom boeken en spellen voor school én thuis.

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje