Kleuters zijn echte onderzoekers. Dat stelt onderzoeker Joep van der Graaf van de Radboud Universiteit en de Universiteit Twente. Kinderen in groep 1 en 2 kunnen een experiment opzetten, uitvoeren én van de uitkomst leren. Ook in Schatkist vormt het onderzoekend en ontwerpend leren de basis voor de ontwikkeling van kleuters.
Kleuters kunnen zelf ontdekken en onderzoeken
Voor zijn onderzoek ontwierp Van der Graaf een dubbele knikkerbaan met vier variabelen waarmee kleuters verschillende vragen konden onderzoeken. Bijvoorbeeld welke knikker verder komt: een zware of een lichte. Van der Graaf ontdekte dat kleuters met betere zelfcontrole en een beter werkgeheugen, en kleuters met betere grammaticale vaardigheden, gemiddeld betere experimenten kunnen opzetten en beter conclusies kunnen trekken.
Ook met Schatkist editie 3 gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden, zoals creativiteit, probleemoplossend denken en samenwerkend leren. Ontdek het zelf.
Meer over het onderzoek van Van der Graaf vind je bij Kinderopvang Totaal.