Zomerlezen: 5 tips tegen de zomerdip

5 juni 2019

Bij het afnemen van een leestoets technisch lezen aan het begin van het schooljaar is bij een aantal kinderen een terugval in leesvaardigheid te zien. Dit wordt zomerdip of zomerverval genoemd. Ouders zijn zich vaak niet bewust van dit verschijnsel. Om het succes van de leesontwikkeling gedurende het afgelopen schooljaar vast te houden en te voorkomen dat deze terugval optreedt, is het belangrijk om ook thuis regelmatig te blijven lezen: zomerlezen noemen wij dat.

Hoe zorg je ervoor dat de leesontwikkeling van je kind tijdens de zomervakantie gewoon doorgaat?

Tip 1: Stop vooral zelf niet met lezen!

Laat je kind zien dat lezen leuk is en juist iets is wat je voor je plezier doet. Pak dus lekker zelf je favoriete boeken in (of gooi je e-reader vol) en ga bij de tent zitten lezen.

Tip 2: Op vakantie? Neem leuke (taal-)spellen mee

Tijdens regenachtige dagen op de camping of in het hotel slaat de verveling snel toe. Maar ook als de zon schijnt zijn spelletjes leuk tijdverdrijf. Vooral talige spelletjes zoals scrabble (junior), rompompom en maan roos vis spelletjes voor beginnende lezers zijn ideaal om de zomerdip op te vangen. Ook bordspellen dragen bij aan lezen. En ken je het Meest fout gespelde woordenkwartet al, van Mees Kees?

Tip 3: Kinderboeken mee!

De meest voor de hand liggende tip is natuurlijk: neem leuke kinderboeken mee in de vakantiekoffer! Ga vooraf ook samen naar de bibliotheek en laat je kind zelf een stapel boeken uitkiezen voor de vakantie. Boeken die nog te moeilijk zijn, kun je voorlezen of samen lezen. Zwijsen heeft zelfs boeken die speciaal zijn gemaakt om samen te lezen: boeken voor kleuters, voor kinderen die net kunnen lezen en voor oudere kinderen. Extra tip: Meegroeiboeken. Dat zijn ideale boeken om de zomerdip op te vangen, omdat ze oplopen in AVI niveau waardoor je kind ongemerkt steeds wat moeilijkere teksten leest. Denk bijvoorbeeld eens aan 'Kook jij of kook ik?' van Martine Letterie en Rick de Haas.

Speciale zomerse leesdoeboekjes

Zwijsen maakt ook speciale leesdoeboekjes voor de zomer om het zomerverval tegen te gaan. Leerkrachten kunnen deze boeken bestellen om uit te delen aan het eind van het schooljaar. Weet je niet zeker of de school van jouw kind mee doet aan deze actie? Koop dan nu een los boekje voor je kind, voor maar € 3,99 in onze webshop!  Zomerlezen groep 3 (voor als je kind net klaar is met groep 3) of Zomerlezen groep 4 (voor als je kind net klaar is met groep 4). Nieuw in 2019: Zomerlezen groep 1-2, met speelse letter- en cijferoefeningen ter voorbereiding op het leren lezen en rekenen. Blader hieronder door een voorbeeld van het boekje voor groep 3:

Tip 4: Lezen is overal

Denk aan de menukaart in het restaurant, borden onderweg, foldertjes van de dierentuin die je wil gaan bezoeken, een boekje over het land waar je naar toe gaat of een informatief boekje over een favoriet onderwerp van je kind. Ook strips, leesdoeboeken en samenleesboeken zijn leuk èn zinvol om te lezen.

Tip 5: Vertier op de achterbank

Voor lange autoritten zijn bijvoorbeeld de spelletjes van Rompompom en Maan roos vis superleuk en leerzaam. Rijden maar!

Gratis zomerse adventskalender voor je kind

Speciaal voor kinderen uit groep 1 t/m 4 maakt Zwijsen een zomerse adventskalender over lezen: de Leesluikjes! Vanaf 6 juli 2019 (als de eerste regio met vakantie gaat) kan je kind elke dag een digitaal luikje openen met daarin een verrassende activiteit: een spelletje, een lees-, of een luisterfragment bijvoorbeeld.  Schrijf je vast in, dan sturen we je een mailtje als het eeste Leesluikje voor jouw regio open gaat! 

Schrijf je nu in

Meer lezen over zomerverval?

Bekijk bijvoorbeeld eens deze artikelen uit de JSW (vakblad voor onderwijsprofessionals):

In het Engels taalgebied is 'summer reading' al langer een fenomeen waar veel aandacht voor is: Summer Reading Challenge. Het zomerverval heet daar ‘summer slide’.

Een overzicht van internationaal onderzoek vind je hier: The summer slide and summer reading research

Nederlandstalig Onderzoek:
Luyten, H., Schildkamp, K. & Verachtert, P. (2009). Vooruitgang in technisch lezen gedurende het schooljaar en de zomervakantie. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.

Er zijn nog geen reacties.