Veelgestelde vragen Taaljacht
Algemeen
In schooljaar 2023/2024 kun je werken met Taaljacht groep 4, 5 en 6.
Vanaf schooljaar 2024/2025 is ook groep 7 en 8 beschikbaar.
Zeker! In Taaljacht zitten RT-kaarten, waarmee de specifieke ondersteuning voor de taalzwakkere leerlingen kan worden ingericht. Er is een apart NT2 preteachingskatern gemaakt door Josée Coenen (bekend van Zien is Snappen). En verder is in alle lessen de verlengde instructie uitgewerkt in de handleiding. Ook zijn de opgaven op meerdere niveaus uitgewerkt, zodat alle leerlingen aan de les mee kunnen doen. En van elke les kunnen leren. De leerlijn voor leerlingen met een andere thuistaal kan ook worden ingezet voor taalzwakke leerlingen.
Er is een breed aanbod voor de betere leerling:
- Taaljacht opdrachten: in het leerwerkboek vind je Taaljachtopdrachten. Hiermee kunnen kinderen ieder blok op een creatieve manier oefenen met de taaldoelen
- De eindtaken hebben 2 niveau’s: je kunt ook kiezen voor de taak waarbij minder sturing en meer eigen inbreng mogelijk is.
- Er zijn toepassingsopdrachten voor spelling en grammatica, deze worden aangeboden op 2 niveau’s.
- De verwerkingsopdrachten spelling en grammatica worden aangeboden op 2 niveau’s
- De dictweekaartjes hebben basis- en pluswoorden waardoor je in tweetallen op je eigen niveau kunt oefenen.
- Door het “uitvliegmodel” kunnen betere spellers eerder uitvliegen en aan de slag met verrijkingsmateriaal.
Per leerjaar zijn er acht terugkerende thema’s. Ieder jaar staat een ander subthema centraal. Zo werkt de hele school aan hetzelfde thema, met voor iedere jaargroep een eigen insteek. Voorbeelden van thema’s zijn: hoe je een taal leert, verhalen, spelen met taal en taal in de media.
Een overzicht van de leerdoelen is te vinden in de algemene handleiding. En in de visuele leerlijnen.
Alle kerndoelen, het referentiekader, begrippenlijst en de tussendoelen van het SLO zijn volledig verwerkt in de leerlijnen van groep 4 t/m 8.
Als je met Veilig leren lezen werkt, ben je met Taaljacht zeker van een soepele overgang vanuit groep 3. De belangrijkste voordelen zijn: gebruik van dezelfde voorbeeldwoorden – doorlopende leerlijn klank- en spellingbewustzijn – hetzelfde stappenplan voor spelling – herkenbare klanken en letters op het letterbord van Veilig leren lezen en in de klankletterkaart van Taaljacht. En er is veel herhaling van groep 3. De spellingcategorieën uit groep 3 worden herhaald en is er extra aandacht voor de klank-tekenkoppeling.
Taaljacht sluit aan op Estafette. Er is een koppeling naar het toepassen van het geleerde binnen Estafette of een andere methodiek voor begrijpend lezen.
Taaljacht heeft dezelfde voorbeeldwoorden als Estafette, zodat de leerling focuspunten gaat herkennen. Taaljacht kun je toepassen bij Estafette met de authentieke bronnen van taal.
Didactiek
Taaljacht werkt met de 4-takt van Verhallen, per week worden er 2 woordclusters aangeboden. De woorden worden in samenhang gesemantiseerd in een filmpje.
Het uitvliegmodel biedt differentiatie op 3 niveau’s . Aan het begin van de week geef je instructie aan alle kinderen. Gedurende de week vliegen de betere spellers uit en kunnen zelfstandig
aan de slag met verrijkingsmateriaal. Zo heb je meer instructiemomenten voor de leerlingen die dat nodig hebben.
In iedere les komen meerdere domeinen terug zoals woordenschat, taalbeschouwing en schrijven. Dit zijn geen losse lessen.
Ieder blok in Taaljacht bevat voldoende oefening. Het ene deel van het werkboek bestaat uit oefeningen bij de instructie en les. En als je het boek omdraait vind je bij iedere les voldoende taken waar leerlingen mee kunnen oefenen. Of leerlingen kunnen verder oefenen in de Oefensoftware.
Ja. De werkvormen zijn identiek, we hebben er 15 geselecteerd die passen bij taal en spelling/ grammatica. De vragen die we stellen, onderwerpen en doelen waarover ze nadenken zijn uiteraard anders en toegespitst op deze groepen. Zo bouwen de leerlingen en leerkrachten routine op qua werkvormen en verandert alleen de content in de vorm van de vraag waarmee ze aan de slag gaan.
Bij Taal hanteren we het EDI model. Dat zie je aan de organisatiemodellen boven de les. We hanteren ik/wij/jullie/jij. Dit noteren we alleen niet voor de les omdat dit niet toepasbaar is op alle taaldoelen, bijvoorbeeld bij het schrijven van teksten, verkennen van kenmerken van een tekstsoort en het vormen van een mening. Dit zijn andersoortige doelen
Bij spelling instrueren we aan het begin van de week de focuscategorie, daar doet iedereen mee, alleen tijdens de laatste les wordt er zelfstandig op eigen niveau gewerkt door de leerlingen die de focuscategorie al beheersen. Dit is het EDI-model over de lesweek. Ook bij sterke leerlingen volg je het EDI-model: ze volgen de instructie, je toetst de kennis met de checkvraag (Eerst samen, dan zelf). Dan oefent ieder op eigen niveau en je komt klassikaal terug op het lesdoel. Het verschil zit m in de lengte van de instructie, die is korter bij de sterke leerlingen, en het niveau van de verwerking, die ligt hoger bij de sterke leerlingen.
Taaljacht onderscheidt zich door het integreren van de domeinen grammatica en taal. In de lessen 4 en 7 bij Taal worden deze combinaties gemaakt (bijv hier herhalen de leerlingen het bijvoeglijk naamwoord en passen ze het toe in het eigen fantasie verhaal). In de handleiding taal vind je bij blokinfo in welke lessen grammatica terugkomt. In de 1e twee blokken van groep 4 komt grammatica nog niet aan de orde in de taallessen.
Het samenvoegen van grammatica en spelling is een logische keuze vanuit leerlijnen. Daarnaast is het activeren van voorkennis bewezen effectief: grammatica biedt voorkennis voor de spellinginstructie. Dat is een leerlijnkwestie, je bouwt de leerlijn op met steeds de volgende stap in het hoofd en hoe je grammatica daarbij ondersteunend kunt inzetten aan het spellingdoel (klank- en spellingbewustzijn, begrippenkader werkwoordspelling, woordvorming).
In 9 lessen werk je naar een eindtaak. In les 9 stellen de leerlingen de eindtaak bij n.a.v. feedback van de leerkracht en medeleerlingen. In les 10 presenteren de leerlingen de eigen eindtaak in groepjes aan elkaar.
Iedere week worden er 20 woorden aangeboden. Per blok 55 woorden want in de 3e week is er ruimte voor het herhalen van de woorden. In groep 4 starten we met 30 woorden per blok.
De kerndoelen en referentieniveaus zijn verwerkt in de leerlijnen en kun je makkelijk terug vinden in de visuele leerlijnen bij de methode in de handleiding. In de zichtzending zit een visueel overzicht van de leerlijnen.
Taaljacht is een methode die voldoet aan alle inhoudelijke eisen die de overheid aan taal- en spellingonderwijs stelt. De methode is opgezet vanuit een analyse van het referentiekader, de kerndoelen en recente curriculumontwikkelingen. De methode faciliteert voor iedere leerling het streefniveau 2F.
De twee belangrijkste uitgangspunten uit ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ zijn op de volgende manier geïntegreerd in Taaljacht:
preventieve instructie:
- Moeilijke categorieën worden eerst auditief aangeboden en geoefend met de leerkracht. Hierdoor oefenen de leerlingen langere tijd onder begeleiding van de leerkracht en kan een aanpak ingeslepen worden. Deze aanpak voorkomt dat foute patronen worden ingeoefend.
- Het directe instructiemodel wordt gehanteerd, waarbij vaardigheden stap voor stap worden aangeleerd met systematische instructie, nauwgezette begeleide inoefening en gerichte feedback.
- In de leerlijn klank- en spellingbewustzijn bij grammatica worden de voor spelling noodzakelijke deelvaardigheden en voorkennis aangebracht, ruim voordat de leerlingen deze vaardigheden toepassen bij spelling.
herhaling:
- Alle categorieën worden steeds meerdere keren herhaald.
- Tijdens de instructie en bij het nabespreken van de dictees worden alle spellingmoeilijkheden in het woord besproken.
Materiaal en software
Dit zijn kaartjes waarmee je in tweetallen woorden op eigen niveau kunt oefenen.
Het ‘gewone’ Taaljachtmateriaal biedt al veel mogelijkheden om te differentiëren:
- verwerking op 2 niveaus in het werkboek (plusje)
- de Taaljachtopdrachten in het werkboek taal, waarmee kinderen op een creatieve manier oefenen met de taaldoelen
- preteaching bij iedere grammatica- en taalles (in handleiding)
- gebruik van de Oefensoftware
Daarnaast zijn er losse materialen:
- Dictweekaartjes: kaartjes met spellingwoorden, waarmee je in tweetallen op eigen niveau kunt oefenen
- Kopieerbladen om de eindtaak op twee niveaus te maken
- Taal heeft een leerwerkboek per thema: het is een omkeerboek:
het ene deel van het omkeerboek bestaat uit oefeningen bij de lessen en de instructie. Keren je leerlingen het boek om, dan vinden ze de taken waarmee ze zelfstandig aan de slag gaan. - Spelling heeft 2 blokken in een werkboek.
Jazeker, in elk blok zitten 3 leerdoelen spelling en 3 leerdoelen grammatica.
Organisatie
We hebben verschillende aanpakken voor combinatiegroepen:
- Taaljacht heeft overkoepelende thema’s waardoor je met meerdere groepen aan hetzelfde thema kunt werken.
- Iedere les is zowel voor spelling als taal voor de helft leerkrachtgebonden en voor de helft zelfstandig. Dit kun je dus makkelijk afwisselen in een combinatiegroep.
- Bij spelling zijn de herhaalcategorieen op elkaar afgestemd. Hierdoor kun je deze categorieen tegelijk behandelen in meerdere jaargroepen.
Werk je met Taaljacht en heb je een combinatiegroep? We hebben een artikel gemaakt waarin we je uitgebreid adviseren over hoe je met een combinatiegroep kunt werken met Taaljacht. Dit artikel staat in de Leerkrachtsoftware, onder Materiaal -> Naslag.
Er zijn 3 taallessen, mede omdat grammatica bij spelling zit. De dagen die je over hebt kun je gebruiken als uitloop van de lessen, voor het werken aan de eindtaak, het oefenen in de software of het maken van de uitdagende Taaljachtopdrachten. Maar het geeft je ook de gelegenheid om (bijv. iedere vrijdag) de taalspellen en de spellen spelling voor spelling en grammatica in te zetten (deze staan in de handleiding). Ook kunnen leerlingen zelfstandig verder werken aan de taken uit werkboek.
Doordat grammatica en spelling in 1 pakket zit, kun je bij taal de blokken wisselen. We zien inderdaad al dat scholen dat doen, om zo een koppeling te maken met een ander vakgebied. Voor de blokken van Spelling & Grammatica: daar staat de volgorde vast. De spellingscategorieën en de grammatica-onderdelen worden in een vaste volgorde aangeboden, en er worden steeds onderdelen uit de vorige blokken herhaald. Dus voor het onderdeel Spelling en Grammatica kan de volgorde niet losgelaten worden.