Burgerschap in Taaljacht

Inhoud en didactiek Taaljacht

De kerndoelen burgerschap of aspecten ervan die een logische relatie hebben met het vak taal en de taalthema’s van Taaljacht krijgen binnen de methode een betekenisvolle invulling.

In Taaljacht worden burgerschapsthema’s behandeld in de lessen, is er ruimschoots aandacht voor het onder woorden brengen en overbrengen van de eigen mening en het respecteren van de mening van een ander. Daarnaast worden er op lesniveau tips gegeven om de aanwezige talen en culturen actief in de les te betrekken, zodat leerlingen van elkaar kunnen leren.

Hieronder gaan we dieper in op de kerndoelen per domein en hoe je hier binnen Taaljacht aan werkt.

Schoolcultuur

Kerndoel 1: schoolcultuur

De school zorgt voor een democratische cultuur.

Dit doel richt zich op de randvoorwaarden waar een school voor moet zorgen. De vaardigheden rondom communicatie die in Taaljacht aan de orde komen, dragen hieraan bij. Denk aan de dagelijks aangeboden coöperatieve werkvormen van dr. S. Kagan waarbij kinderen leren om naar elkaar te luisteren en elkaar verder te helpen. Ook is er het jaarlijks terugkerende blok 5; ‘Overtuigen met taal’, waarin leerlingen op respectvolle wijze met elkaar in discussie (onderbouw) en debat (bovenbouw) leren gaan.

Samenleving en democratie

Kendoel 2: diversiteit

De leerling handelt respectvol vanuit kennis over een diverse samenleving.

Taaljacht ziet meertaligheid als meerwaarde en vindt het belangrijk dat leerlingen van elkaars taal en cultuur kunnen leren. Bij elk blok worden er daarom op lesniveau tips gegeven om de thuistaal en cultuur van de leerlingen te betrekken bij de lessen. Dit verhoogt de motivatie en betrokkenheid van álle leerlingen en vergroot hun kennis over taal en andere talen. Daarnaast biedt Taaljacht jaarlijks twee taalthema’s die nauw met dit onderwerp samenhangen.

Kerndoel 3: democratische waarden

De leerling geeft aan hoe diens handelen verbonden is met democratische waarden.

In de verschillende thema’s, bronnen en opdrachten van Taaljacht spelen(online) omgangsvormen een belangrijke rol.

Kerndoel 4: maatschappelijke betrokkenheid

De leerling verkent verschillende mogelijkheden om bij te dragen aan de samenleving.

Een belangrijk voorbeeld uit Taaljacht dat behoort tot dit kerndoel is het burgerberaad dat de leerlingen houden in groep 8.

Kerndoel 5: democratische betrokkenheid

De leerling verkent hoe die democratisch handelen in dagelijkse situaties kan vormgeven.

Een belangrijk onderdeel in Taaljacht is het geven van feedback. De leerlingen leren dat als je dit op respectvolle wijze en opbouwend doet, je meer bereikt. Ze leren daarbij impliciet dat democratie niet gaat over het recht van de sterkste.

Maatschappelijke vraagstukken

Kerndoel 6: maatschappelijke vraagstukken

De leerling weegt af welke mogelijkheden die heeft om ten aanzien van maatschappelijke vraagstukken te handelen.

Blok 5 van elk leerjaar staat in het teken van leren hoe je je eigen mening vormgeeft en hoe je luistert naar die van anderen. Zo leren je leerlingen bijvoorbeeld in een debat een eigen standpunt te verdedigen en in een burgerberaad om samen tot de beste oplossing te komen voor een maatschappelijk vraagstuk.

Wat is jouw volgende stap?

Download de factsheet

Download factsheet

De feiten op een rij. Waar moet jouw nieuwe methode aan voldoen?

Bekijk echt materiaal

Zichtzending aanvragen

Voel, blader, klik en scroll door echt materiaal.

Vraag de brochure aan

Brochure aanvragen

Alles nog eens rustig nalezen en delen met je collega’s.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje