Het zandloperlezen verveelt nooit

‘Wij werkten met een methode voor technisch lezen die totaal geen zoden aan de dijk zette. Het was een saaie methode en de kinderen boekten geen vooruitgang. En daar kwam nog eens bij dat in de groep 4 waar ik mee werkte veel zwakke lezers zaten’,  vertelt ‘Hanny Gijsel, leerkracht op basisschool Roald Dahl in Sint Michielsgestel. Na de herfstvakantie mocht Hanny met Estafette aan de slag en ze boekt daarmee mooie resultaten.

Hier zou inhoud moeten staan van bijv. Youtube of Issuu
Om deze inhoud te kunnen laten zien, hebben wij je toestemming nodig om cookies te plaatsen. 
Open je cookie-instellingen om de cookies te accepteren.

Vaste lesopbouw

‘Een van de voordelen van Estafette is de vaste lesopbouw die terugkomt in iedere groep’, gaat ze verder. ‘Ik begin de ochtend altijd met een kwartier duolezen. Alle kinderen, dus die van de aanpakken 1, 2 en 3, doen dit met de woordrijen uit Vloeiend & vlot. Kinderen met een gelijk leesniveau koppel ik aan elkaar.’

De leesstoel

Estafette adviseert om het lezen van de woordrijen met een zandloper te doen. Terwijl het ene kind leest, houdt de ander de tijd bij. Als de kinderen dezelfde rijen een tweede en derde keer lezen, merken ze dat het sneller gaat en dat stimuleert hen. Hanny: ‘Als de leerlingen op tijd klaar zijn met de woordrijtjes, mogen ze het verhaaltje dat eronder staat ook oefenen. Ze vinden het leuk om dit daarna voor te lezen aan hun klasgenoten. Hierbij gebruik ik de leesstoel uit de Leerkrachtassistent. Degene die voorleest, krijgt applaus en dat vinden de kinderen prachtig. En het lezen met de zandloper blijft leuk, ook al doen we het vrijwel iedere dag.’

Verschillende aanpakken

Op deze basisschool startten de leerkrachten tijdens het schooljaar met Estafette. Hanny: ‘We moesten de kinderen dus snel over de verschillende aanpakken verdelen. De lezers die een jaar voorliepen, hebben we in aanpak 3, de Estafettelopers, gezet. De kinderen met de grootste achterstand zitten in aanpak 1 en de gemiddelde lezers volgen aanpak 2’.

Reacties van kinderen

De kinderen zijn dol op het lezen met Estafette.

‘Als er eens een Estafetteles uitvalt, reageren de kinderen met: ‘hè, jammer zeg!’. Deze reactie heb ik bij geen enkele andere methode ooit gehoord’, verklaart Hanny.

Ze is vooral enthousiast over wat de methode voor zwakke lezers doet. ‘Kinderen die zwak lezen, zijn vaak snel afgeleid. Het sterke van Estafette is het herhalen. Bepaalde opgaven komen steeds terug. Als de kinderen een opgave eenmaal een paar keer gemaakt hebben weten ze wat er van hen verwacht wordt. Ze hoeven dus niet steeds de opdracht te lezen’.

Lees meer over Estafette, technisch leren lezen voor groep 4 t/m 8

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje