De Estafette-les die juf Marjolein Tros van de Dommeldalschool in Geldrop vandaag aan haar groep 4/5 geeft, swingt de pan uit. Samen met haar leerlingen rapt ze een serie woorden die een voor een op het digibord verschijnen. Dit woordflitsen is een van de favoriete oefeningen van haar klas. Bij deze opdracht uit Estafette lezen kinderen de woorden meerdere keren en bepaalt de leerkracht de snelheid waarmee de woorden op het digibord verschijnen. Het rappen is een eigen toevoeging van Marjolein.
Van goochelen tot rappen
Op de Dommeldalschool werken ze nu vijf jaar met Estafette en zijn ze zeer te spreken over hoe de methode werkt in een combinatieklas. Marjolein: ‘Mijn groep 4 leerlingen zijn goede lezers. Meestal kies ik er dan ook voor om de hele klas of een woordenflits van groep 5 te geven of eentje van groep 4.’ Daarnaast geeft ze beide groepen een keer per week een toepassingsles waarmee de betreffende groep zelfstandig aan de gang kan. In die tijd geeft ze de andere groep een reguliere les uit Estafette.
‘Teksten sluiten aan bij belevingswereld kinderen’
Deze methode bestaat behalve uit opdrachten met woorden natuurlijk ook uit teksten en verhalen. De ene keer lezen de kinderen individueel, een andere keer klassikaal. Marjolein: ‘Maar ook duo-lezen vinden ze erg leuk.’ De diverse teksten spreken kinderen van deze leeftijd erg aan. ‘De teksten sluiten goed aan bij de belevingswereld van de kinderen. In elke les zit wel een grapje en de loop van de verhalen is goed te volgen.’ Simone Ronde, leerkracht in groep 4, vult aan: ‘Ze gaan bijvoorbeeld over goochelen of over grappige dingen zoals coole stunts en trucs.’ Ze vertelt ook dat Estafette haar werk uit handen neemt. ‘Dat is vooral het geval bij de Leerkrachtassistent op het digibord. Hiermee doorloop ik met de leerlingen alle stappen van een les. Mijn leerlingen vinden het erg fijn om zo mee te kunnen kijken en lezen.’
Differentiëren
Estafette geeft duidelijke handvatten om leerlingen op hun eigen niveau te bedienen. Simone: ‘Wij hanteren hier op school net zoals Estafette de verdeling in aanpak 1-, 2- en 3-leerlingen.’ Marjolein en Simone gebruiken Estafette zowel digitaal als op papier. Alle kinderen hebben een eigen werkboek. ‘Mijn leerlingen vinden het fijn om gezamenlijk te starten met de instructie op het digibord en het klassikaal doen van opdrachten zoals woordenflitsen en rijtjes lezen’, vertelt Marjolein. Daarna gaan de leerlingen van aanpak 3 zelfstandig aan de slag met de Estafetteloper en doet Marjolein met de rest van de klas nog een aantal opdrachten. Daarna gaan de aanpak 2 kinderen ook zelfstandig aan het werk. ‘Met de aanpak 1 leerlingen werk ik verder aan mijn instructietafel.’
Rijtjes lezen met een zandloper
Een van de soorten opdrachten die voor een aantal leerlingen uit deze klassen best ingewikkeld is, is die waarbij woorden in een zin geplaatst moeten worden. ‘Soms past een woord op meerdere plekken en dat maakt deze opdracht uitdagend’, aldus Simone. Zowel de leerlingen van Simone als die van Marjolein zijn erg enthousiast over het rijtjes lezen met de zandloper. Simone: ‘De kinderen lezen hierbij hardop zo snel mogelijk zoveel mogelijk woordjes. Het wedstrijdelement spreekt hen heel erg aan. Ze willen steeds verder komen en beter worden en dat is mooi om te zien. Zo leren ze op een leuke manier steeds meer woorden.’ En als haar leerlingen woorden op de juiste plek in een zin moeten plaatsen, klinkt het regelmatig dwars door de klas: ‘juf, ik weet waar het woord moet staan!’