stapelop insp hdr bram
stapelop insp hdr bram

Zelf je kleuteronderwijs samenstellen met behulp van Stapel op

so quotes meester bram mathijs

In dit artikel stellen we je voor aan meester Matthijs. Een kleutermeester die graag zelf zijn onderwijsthema’s bepaalt en samenstelt. We geven je een inkijk in de manier waarop hij zijn onderwijs bouwt, wat zijn visie is op kleuteronderwijs en hoe Stapel op hem helpt zijn onderwijs vorm te geven.

Vanuit creativiteit zorgen voor een beredeneerd aanbod

Matthijs staat al vier jaar fulltime voor de enige heterogene kleuterklas op een kleine school. Het liefst ontwerpt hij eigen thema’s die minimaal zes weken duren. Meestal met als startpunt een zorgvuldig gekozen prentenboek. Zo koos hij voor het thema ‘Spannende dieren’ het prentenboek ‘De krokodil die niet van water hield’. Matthijs zag in dit boek -naast taal- veel aanknopingspunten voor rekenactiviteiten en de sociaal emotionele ontwikkeling.

Sinds kort werkt Matthijs met Stapel op, want hoewel Matthijs zijn creativiteit helemaal kwijt kan en ook ziet dat zijn kleuters daarvan profiteren, kwam hij tijd te kort. Vaak was hij tot laat in de middag en ‘s avonds bezig met school. Niet in de laatste plaats omdat Matthijs al zijn aanbod in zijn eentje bedenkt en uitvoert, maar daarnaast ook nog taakuren vult die opgaan aan verschillende commissies, leerteams en de MR.

Efficiënter werken dankzij Stapel op

Matthijs: ‘Dankzij Stapel op kan ik nog steeds werken vanuit de uitgangspunten die ik bij thematisch werken belangrijk vind, maar wel een stuk efficiënter. Pinterest en andere media blijven me inspireren, maar als basis kies ik voor activiteiten uit Stapel op. Bijvoorbeeld de themastapel ‘Dieren ontdekken’, waarvan ik de meeste activiteiten inplan en sommige bewust weglaat, omdat ik een alternatief heb.’

Na een paar weken verbreedt hij op basis van de interesse van de kinderen het thema en selecteert hij losse activiteiten bijvoorbeeld bij de zoekterm ‘onderwaterdieren’.

Matthijs: ‘Al werkend ben ik steeds meer mogelijkheden van Stapel op aan het leren kennen. Via het handige kiesmenu heb ik extra dans- en drama-activiteiten geselecteerd die helemaal binnen mijn thema passen.’

Matthijs vertelt enthousiast dat hij er daarbij op let dat bij elk (sub)thema een rijke speelleeromgeving ontstaat, met elke keer ruimte om mee te bewegen met wat zijn kleuters zelf aandragen. ‘Alle activiteiten grijpen hierdoor in elkaar en versterken elkaar. Zo creëer ik het aanbod in een samenhangend geheel zoals ik dat het liefste voor me zie.’

In onderstaande video laten we zien hoe je eigen stapels met activiteiten maakt die aansluiten op jouw kleutergroep.

Hier zou inhoud moeten staan van bijv. Youtube of Issuu
Om deze inhoud te kunnen laten zien, hebben wij je toestemming nodig om cookies te plaatsen. 
Open je cookie-instellingen om de cookies te accepteren.

Veel eigen regie en een beetje van Stapel op

Herken jij je in het verhaal van meester Matthijs? Richt jij je kleuteronderwijs ook thematisch in, maar kost je dat veel tijd, die er niet altijd is? Dan kan Stapel op jou helpen bij het samenstellen van je kleuteronderwijs. Meer weten van Stapel op?

  1. Op deze pagina kan je meer lezen over Stapel op: Stapel op – Zo werkt Stapel op
  2. Meer zien van Stapel op? In deze video’s leggen we je uit hoe Stapel op werkt: https://youtu.be/oaWyURmAZF8
  3. Vraag vrijblijvend een licentie aan om Stapel op 3 maanden uit te proberen, zo kan je zelf ontdekken of Stapel op bij je past: Proeflicentie Stapel op – Uitgeverij Zwijsen
Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje