Zo werkt Stapel op

Stapel op

Stapel op laat jou als kleuterleerkracht doen wat je het liefste doet. En ondersteunt je bij alles wat nodig is voor een schooljaar waarin alle doelen aan bod komen.

stapel op header niveau 2 v3

Eigen regie

Met een lesmethode staat de planning voor een heel schooljaar vast. Maar met Stapel op is dit anders.

In de online tool krijgen kleuterleerkrachten de vrijheid om zelf activiteiten uit te zoeken die passen bij hun kleuters. De tool biedt heel veel ideeën voor activiteiten waarmee je als kleuterleerkracht zelf een beredeneerd aanbod kunt samenstellen.

Heb je een aantal activiteiten gekozen, dan meldt Stapel op welke leerdoelen je hebt aangeboden. En je ziet ook meteen welke materialen je voor een activiteit nodig hebt. Het samenstellen van het kleuteronderwijs wordt zo een stuk makkelijker! En zeker in combinatie met het automatisch bijhouden van de leerdoelen, geeft je dat meer tijd, maar vooral meer eigen regie.

Een ander belangrijk voordeel aan Stapel op is dat de tool zelf plannen heel gemakkelijk maakt. Ook op die manier krijg je de mogelijkheid om je onderwijs nog beter af te stemmen op de behoeften in jouw kleutergroep op een bepaald moment. Iets dat de betrokkenheid van kleuters alleen maar ten goede komt en daarmee hun resultaat.

‘Voorbereiden kost mij minder tijd, omdat ik in één tool kant-en-klare activiteiten kan vinden en plannen’

Meester Mathijs

Betekenisvolle inhoud en rijke context

We weten dat kleuters zich niet lineair en stap voor stap in een vaste volgorde ontwikkelen. Een kleuter ontwikkelt zich cyclisch en het beste door het aanbieden van betekenisvolle context met rijke inhoud. Door te zien in welke ontwikkelingsfase een kind zich bevindt en welke stappen het kind zet, laat je ze leren. Je kunt dan als kleuterleerkracht gaan spelen met de doelen die je ze aanbiedt, een van de leuke dingen aan jouw werk als kleuterleerkracht!

Alle activiteiten in Stapel op laten kinderen zich ontwikkelen, omdat ze uitgaan van een betekenisvolle inhoud en rijke context met een goede opbouw van de activiteit. Daarnaast zijn alle activiteiten doelgericht en gefundeerd: inzichten en wetenschappelijke onderbouwingen zijn verwerkt in de activiteit.

Met Stapel op krijg je de regie terug in handen, doordat je zelf kan bepalen hoe je je onderwijs wil inrichten. Gericht zoeken naar activiteiten die passen bij de thema’s en behoeften van je klas en tegelijkertijd voldoen aan de vraag naar doelgericht werken in de kleuterklas.

‘Ik stel zelf mijn thema’s samen met allerlei activiteiten die passen bij mijn kleuters’

Juf Mireille

Doelenoverzicht

Het doelenoverzicht biedt je een overzicht van welke doelen er wel én nog niet aangeboden zijn.

Doordat Stapel op activiteiten verbindt aan leerdoelen, kun je als leerkracht makkelijk aan een beredeneerd aanbod komen, met activiteiten die passen bij je eigen groep kleuters.

‘Ik kan veel makkelijker een beredeneerd aanbod samenstellen, omdat Stapel op voor mij bijhoudt welke doelen ik al heb aangeboden’

Juf Sofie

Het doelenoverzicht wordt automatisch voor je bijgehouden en geeft inzicht in hoe vaak een doel is ingepland, maar ook hoe vaak het doel ook daadwerkelijk is aangeboden. Je hoeft hierdoor niet meer zelf bij te houden welke doelen er met welke gevonden of zelf gecreëerde activiteiten worden aangeboden. Dit scheelt enorm veel tijd en werk.

‘Als ik dat doelenoverzicht zie, dan denk ik wauw! Ik zie precies dat ik al 3 lessen over meetkunde heb aangeboden, dat is fijn!’

Juf Lisette Jansen

Continu in ontwikkeling

Stapel op is tot stand gekomen in een co-creatie met jonge kind specialisten en kleuterleerkrachten.

De jonge kind specialisten hebben gezorgd voor een doordacht, gefundeerd en beredeneerd aanbod. Een goed fundament voor de kleuter in ontwikkeling.

Zonder de input van de kleuterleerkrachten zou Stapel op er niet uitzien zoals het er nu uitziet. Verschillende pilotscholen hebben een actieve bijdrage geleverd aan de functionaliteiten, inhoud en gebruiksvriendelijkheid van de tool.

Het mooie aan een online tool zoals Stapel op is dat deze continu in ontwikkeling blijft. Met behulp van dezelfde groep experts. De jonge kind specialisten blijven betrokken bij het ontwikkelen van creatieve content, om er voor te zorgen dat de blokkendoos meer en meer gevuld wordt. Anderzijds blijven de kleuterleerkrachten een belangrijke rol spelen. Samen met hen kunnen we er voor zorgen dat nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd aan Stapel op. Continu in ontwikkeling dus, net als het onderwijs.


Ontwikkelingsgebieden en bijbehorende doelen

Voor het jonge kind zijn door SLO voor ieder ontwikkelingsgebied doelen vastgesteld. Deze doelen geven een richting waarin kinderen onderwerpen verkennen en ermee leren omgaan. Binnen Stapel op zijn 8 ontwikkelingsgebieden vastgesteld, met daaronder een aantal verschillende domeinen.

  1. Taal
  2. Rekenen
  3. Voorbereidend schrijven
  4. Sociaal-emotionele ontwikkeling
  5. Motoriek
  6. Kunstzinnige oriëntatie
  7. Oriëntatie op jezelf en de wereld
  8. Wetenschap en technologie

De meest recente doelen van SLO zijn als basis genomen voor de doelen van Stapel op. Deze doelen zijn omgeschreven naar concrete vaardigheden, verdeeld over drie vaardigheidsniveaus: instromers, groep 1 en groep 2. Zo wordt geconcretiseerd hoe je met Stapel op kunt toewerken naar het behalen van de SLO-doelen.

Taal komt als ontwikkelingsgebied voor in Stapel op, waar 5 domeinen onder vallen zoals woordenschat en spreken en luisteren. Er zijn tal van activiteiten toegevoegd voor het ontwikkelingsgebied rekenen, met domeinen als getalbegrip, meetkunde en verbanden. Ook de ontwikkelingsgebieden sociaal-emotionele ontwikkeling, voorbereidend schrijven en motoriek komen aan bod in Stapel op. Daarnaast vind je allerlei activiteiten voor kleuters waarin doelen horende bij kunstzinnige oriëntatie, oriëntatie op jezelf en de wereld en wetenschap & technologie zijn verwerkt.

Semsom rekenen in Stapel op

Getalbegrip, meetkunde, verbanden en verhoudingen komen aan bod bij het ontwikkelingsgebied rekenen. Alle rekenactiviteiten in Stapel op komen uit Semsom groep 1-2. Semsom biedt kleuters een sterk en gevarieerd rekenaanbod. In een dans, spel, prentenboek of andere activiteit laat Semsom kinderen kennismaken met verschillende rekenvaardigheden.

De voordelen van de Semsom activiteiten in Stapel op:

  • Gevarieerd rekenaanbod in activiteiten
  • In lijn met de SLO kerndoelen
  • Naadloze aansluiting op rekenen in groep 3
  • Semsomdansen direct op het digibord

Veilig leren lezen in Stapel op

Ook het ontwikkelingsgebied taal komt uitgebreid aan bod in Stapel op. Op het gebied van woordenschat, oriëntatie op lezen en schrijven en verhaal oriëntatie en verhaalbegrip vind je verschillende activiteiten in Stapel op. Vanaf schooljaar 2024-2025 worden er in Stapel op activiteiten toegevoegd die gericht zijn op fonologische vaardigheden en fonemisch bewustzijn. Een mooie voorbereiding op Veilig leren lezen in groep 3! En de kinderen maken ook al kennis met Zoem, wat zorgt voor een soepele overgang naar groep 3.

Aan de slag met Stapel op?

Start vandaag nog jouw gratis licentie. Daarmee kan je direct aan de slag in je klas. Wil je meer uit je kleuteronderwijs halen? Kies dan voor een aanvullend product of een compleet pakket. Met ons besteladvies stel je makkelijk zelf je pakket samen. Je bestelt Stapel op bij de schoolleverancier.

Ik wil een:

Contact opnemen

Wil je meer weten over Stapel op? Onze medewerkers staan klaar voor al jouw vragen. Je kunt ons bellen, mailen, een WhatsApp sturen of een afspraak maken.

Op de hoogte blijven? Abonneer je dan op de nieuwsbrief van Stapel op!

Aanmelden
0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje