Estafette, methode voor begrijpend en technisch lezen
Estafette editie 3 is een geïntegreerde leesmethode voor groep 4-8 die leerlingen aan het lezen krijgt én houdt. Estafette editie 3 bevat leuke, rijke, afwisselende teksten waar het leesplezier vanaf spat!
Kinderen die vorig jaar minder goed lazen, hebben zichtbaar een groei doorgemaakt. Waar ze bij andere methodes vaak vragen wanneer iets klaar is, vragen ze nu: ‘Gaan we dit volgende week weer doen?’
Kim Lichtenberg, BS De Kopermolen
Wil je weten of deze methode past bij jouw onderwijs? Vraag de zichtzending aan of probeer Estafette uit met het uitprobeerpakket.
Goed leesonderwijs bestaat uit 5 pijlers. Deze bieden we in samenhang aan in Estafette. Technisch leesonderwijs is de eerste pijler. De pijlers vergroten van de woordenschat en kennis van de wereld zorgen ervoor dat teksten makkelijker te begrijpen zijn. Het inzetten van leesstrategieën en het vergroten van leesplezier zijn de laatste 2 pijlers.
Technisch, begrijpend en studerend lezen in samenhang
Geïnspireerd op Close Reading
Veel aandacht voor leesbevordering
De uitgangspunten van Close Reading
Eerst wordt de tekst gelezen vanuit een algemeen begrip, een eerste indruk. Hierna wordt de tekst nogmaals gelezen en komen details aan bod. In de laatste fase doorgronden we de tekst: wat wil de schrijver vertellen? Deze bewezen effectieve aanpak helpt bij begrijpend te leren lezen. Bovendien zorgt het voor meer motivatie bij leerlingen.
Technisch, begrijpend en studerend lezen in samenhang
Geïnspireerd op Close Reading
Veel aandacht voor leesbevordering
Leesbeleving en leesbevordering
Estafette besteedt veel aandacht aan leesbeleving en leesbevordering. Op een ontdekkende manier komen allerlei literaire tekstkenmerken aan bod. En leerlingen krijgen leessuggesties voor boeken en tekstsoorten die een haakje hebben met de omnibustekst, zoals genre, onderwerp en schrijver.
Technisch, begrijpend en studerend lezen in samenhang
Geïnspireerd op Close Reading
Veel aandacht voor leesbevordering
Van technische leesvaardigheid naar begrijpend lezen
De technische leesvaardigheid blijft de belangrijkste voorwaarde om tot vloeiend lezen met begrip te komen. Daarom ligt de focus in de middenbouw op de technische leesvaardigheid. Per les wordt hier 35 minuten aan besteed. Onderdelen om te komen tot leesbegrip zijn hierin verweven. De laatste 15 minuten wordt besteed aan begrijpend lezen.
Technisch, begrijpend en studerend lezen in samenhang
Geïnspireerd op Close Reading
Veel aandacht voor leesbevordering
Focus op begrijpend lezen (met aandacht voor techniek)
Wanneer de basis van de technische leesvaardigheid in voldoende mate wordt beheerst (na groep 6), komt de focus te liggen op leesbegrip, studerend lezen en studievaardigheden. Het doel hiervan is om leerlingen zelfredzaam te maken voor het voortgezet onderwijs. Estafette 3 is volledig kerndoeldekkend voor zowel technisch als begrijpend lezen.
Technisch, begrijpend en studerend lezen in samenhang
Geïnspireerd op Close Reading
Veel aandacht voor leesbevordering
Evenement 1
Eenmalige actie voor Estafette 2 scholen met live webinar!
Speciale actie
Online
Geldig tot 1 juli
Over dit evenement
Werk je met Estafette 2 en overweeg je de overstap naar editie 3? Bekijk ons exclusieve aanbod of neem deel aan het live webinar op 15 april, gepresenteerd door Bart en een leerkracht van een school die de overstap al heeft gemaakt.
In 10 minuten krijg je een helder beeld van Estafette editie 3. Ontdek wat Estafette editie 3 zo bijzonder maakt en waarom scholen die ermee werken gemiddeld hoger scoren op begrijpend lezen.
Estafette biedt aantrekkelijke en afwisselende materialen waardoor zowel leerlingen als leerkrachten er met plezier mee werken! Blader door de voorbeeldboekjes en bekijk de software met een gratis proeflicentie.
Waar ze bij andere methodes vaak vragen wanneer iets klaar is, vroegen ze nu: ‘Gaan we dit volgende week weer doen?’ Ze vonden de teksten leuk, afwisselend en niet te makkelijk of te moeilijk. Vooral thema’s zoals ‘eten’ en teksten in de vorm van WhatsApp-gesprekken spraken hen aan.
We gebruiken Estafette nu een jaar en zien nu al een stijging in het technisch leesniveau van onze leerlingen. De verhalen sluiten mooi aan bij hun belevingswereld en bij elke Estafetteles zijn ze zeer betrokken en gemotiveerd en lezen ze met veel plezier de teksten. Estafette biedt veel mogelijkheden tot differentiëren en online kunnen kinderen zowel op school als thuis de verhalen nogmaals lezen.
In het afgelopen jaar hebben mijn klassen veel beter gescoord bij de citotoetsen. Als die lijn doorzet, dan komt dat echt door het begrijpend en studerend lezen in Estafette.
De verhalen in Estafette zijn zo aansprekend, dat gesprekken makkelijk op gang komen. Ook in de lagere groepen werkt dat goed.
Gerrit Cazemier
Leerkracht groep 7-8 – OBS Heiligerlee in Heiligerlee
Na Estafette 2 wilden we iets anders. Dat was dan ook de reden dat we alle andere methodes hebben bekeken, behalve Estafette. Uit nieuwsgierigheid toch een zichtzending aangevraagd en een proefles gegeven. We waren meteen enthousiast. Na de grote vakantie zijn we gestart en we zijn alleen maar enthousiaster geworden. Estafette 3.0: Wij zijn fan!
De opbouw is heel goed. De kinderen weten wat ze moeten doen en wat er wordt verwacht. Voor mijzelf is het lesgeven zo ook makkelijker. Toneellezen vinden de kinderen leuk, daar komen de gesprekken vaak mee op gang. Dat is ook goed voor het begrijpend lezen.
Alles komt precies overeen binnen de lessen. Een jongen die nog op groep 4 niveau leest is op hetzelfde moment bij een bepaalde letter. Dat is zo fijn, want zo doet hij gewoon hetzelfde als de rest van de klas.
De kinderen vinden de teksten heel afwisselend, de ene keer is het een e-mail naar elkaar schrijven en dan zijn het weer grappige teksten, dat werkt goed.
Harriet Dijkman
Leerkracht groep 5-6 – PCBS De Hoekstee in Beerzerveld
Het begrijpend en technisch lezen is heel goed gecombineerd. De begrijpend lezen-onderdelen zijn uitgebreid en ik vind het fijn dat er extra materialen in de leerkrachtsoftware zitten. Ook de materialen zien er mooi uit.
Iedere keer hebben de leerlingen zin om te lezen en willen ze weten hoe het verhaal verder gaat.
Jackelien Majoor
Leerkracht groep 4 – OBS De Punter in Giethoorn
Vloeiend & vlot gebruiken we heel veel. Over de inhoud daarvan zijn we heel enthousiast. Ik krijg vaak leuke reacties op de teksten. De onderwerpen zijn divers en doordat het een doorlopend verhaal is, kunnen ze het echt samen beleven.
Marysia Krzeszewski
Leerkracht groep 4 en leescoördinator – BS De Griffioen in Prinsenbeek
De kinderen zijn door Estafette editie 3 echt veel aan het lezen, de verhalen zijn heel leuk, de kinderen zijn geboeid. Ook over de leerlingsoftware zijn de kinderen heel enthousiast.
Marjolein Habets
Intern begeleider en zorgcoördinator – BS De Schakel op Aruba
De derde editie van Estafette staat als een huis. De makers hebben actuele wetenschappelijke inzichten vertaald naar een mooi vormgegeven methode voor technisch lezen, leesbegrip, leesbeleving en literaire competenties. Een logische combinatie.
JSW Jeugd in School en wereld (jsw.nl)— Jrg. 103 (mei 2019) nr. 9
Om een compleet beeld te krijgen van de methode Estafette is een presentatie bij de zichtzending echt aan te raden. De zichtzending alleen was voor ons onvoldoende. Door meer te horen over de achterliggende visie en het complete leesonderwijs in deze methode zijn we nu echt heel enthousiast.
Mark Wever
Intern begeleider en leerkracht groep 3 – De Floreant in Luttelgeest
Estafette Uitprobeerweek: ‘Kinderen zijn meteen enthousiast’
Zo’n weekje in een methode duiken en het materiaal goed bekijken, is heel fijn. Ik vind het een aanrader om dit te doen, je weet meteen hoe het is om meerdere lessen te geven.
Zo’n uitprobeerweek dwingt je even om met alle collega’s in dezelfde week aan de gang te gaan. Dat werkt goed, want dan kun je gemakkelijk aan het einde van de dag bespreken hoe het was.
Het is handig dat al het uitprobeermateriaal in één boekje zit, dat maakt het overzichtelijk voor de leerkracht en de leerlingen.
Er zit een duidelijke opbouw in de leerlijn en dat is voor onze leerlingen heel fijn. Estafette editie 3 komt na Veilig leren lezen bij onze kinderen en daardoor is het fijn dat de leerlijn duidelijk is.
Marieke Post en Agnes Hoving
Leerkrachten – Speciaal Onderwijs Thriantaschool in Emmen