Vloeiend & vlot gebruiken we heel veel. Over de inhoud daarvan zijn we heel enthousiast.

Marysia Krzeszewski is leerkracht in groep 4 en werkt sinds twee jaar met Estafette editie 3. Ze is als leescoördinator ook betrokken geweest bij het kiezen voor een nieuwe methode voor voortgezet lezen. Ze werkten eerst met Estafette editie 2 en hebben gebruik gemaakt van de omruilregeling naar Estafette editie 3.

Sinds vorig jaar werken de groepen 4 t/m 8, van BS De Griffioen in Prinsenbeek, met Estafette editie 3. Marysia omschrijft Estafette editie 3 in een woord als afwisselend.

Waarom vind je Estafette editie 3 afwisselend?

‘In de methode vind je onder meer verhalen, informatieve teksten, e-mails, een uitnodiging en een oproep. Ik vind het leuk dat het zo afwisselend is. Zo maken kinderen kennis met verschillende teksten en onderwerpen. Dat maakt het leuker, maar het voelt voor de leerlingen wel echt als een leesles. Wanneer we samenlezen, dan genieten ze van het verhaal en voelt het minder als een les.’

‘In de methode vind je onder meer verhalen, informatieve teksten, e-mails, een uitnodiging en een oproep. Ik vind het leuk dat het zo afwisselend is.

De sterke punten van de methode?

‘Voor de kinderen ‘aanpak 3 kinderen’ is er een eigen lijn. Ze kunnen daar zelfstandig mee aan de slag, dat is voor mij erg prettig. Daarnaast is er voldoende stof voor dyslectische leerlingen of kinderen die wat zwakker zijn in lezen. Ik geef les op een dorpsschool met een hoog niveau, maar er zijn altijd kinderen bij die wat meer moeite hebben met lezen. Daarvoor is de methode ook geschikt.’

Wat vinden de leerlingen van de methode?

Ik krijg vaak leuke reacties op de teksten. Ze vinden de omnibusverhalen leuk en de diversiteit van de teksten spreekt aan. De onderwerpen zijn divers en doordat het een doorlopend verhaal is, kunnen ze het echt samen beleven. Zo maakt de hele klas hetzelfde verhaal mee en kunnen ze elkaar helpen bij het lezen. Soms zet ik een sterke en zwakke lezer bij elkaar of soms juist twee zwakkere lezers.’

Ik krijg vaak leuke reacties op de teksten. De onderwerpen zijn divers en doordat het een doorlopend verhaal is, kunnen ze het echt samen beleven.’

Wat vind je van de leesbevordering met de methode?

‘Het is op een leuke manier verwerkt in de methode, maar de jus die je eraan geeft, is erg leerkracht afhankelijk. Daarnaast ligt het eraan of je een goede schoolbibliotheek hebt en of er vanuit de school ook een plan is gemaakt op leesbevordering in het algemeen. Onze school is daar erg mee bezig en zet daarop in. Ik gebruik in de les de aanvullende leesboeken bij Estafette en ik vind het ‘stoelmoment’ heel waardevol. Daarbij stel je één kind centraal, dus dat wissel ik ook af. Zo zet ik ‘speeddaten’ in of in kleine groepjes lezen. Het is heel belangrijk om als leerkracht veel aandacht te besteden aan lezen. Als de leerkracht dan in ieder geval enthousiast is, dan maakt dat toegankelijker voor de kinderen.’

‘Ik gebruik in de les de aanvullende leesboeken bij Estafette en ik vind het ‘stoelmoment’ heel waardevol.’

Wat vind je van de digibord- en oefensoftware?

‘Ik gebruik de digibordsoftware iedere dag. Vooral bij de video’s zijn de kinderen erg enthousiast. Ook de oefensoftware gebruik ik veel. Die zet ik vooral in bij de zwakkere leerlingen. Bij het inloopmoment gaan zij alvast met de oefensoftware aan de slag. Dan oefenen ze vloeiend & vlot in de software. Dat is een soort pre-teaching en zo leren ze zelfstandig te werken. Ook na de instructie zet ik de oefensoftware in om te automatiseren. Een extra steuntje in de rug.’

‘Ik gebruik de digibordsoftware iedere dag. Vooral bij de video’s zijn de kinderen erg enthousiast. Ook de oefensoftware gebruik ik veel.’

Wat vind je van de materialen?

‘De werkboeken zijn voor de ‘aanpak 3 kinderen’ prima. Maar we kijken wel kritisch naar welke opdrachten we uit het werkboek doen. We gebruiken het vaak als bronnenboek. Ik vind het heel belangrijk om te kijken wat mijn klas nodig heeft. Wat gaat hen helpen? Daarbij vind ik samenlezen soms belangrijker dan opdrachten maken. Ik kijk altijd naar het doel van de les en daar pas ik mijn aanpak op aan. Samenlezen is heel essentieel, want ze moeten kilometers maken met lezen.

‘Vloeiend & vlot gebruiken we heel veel. Over de inhoud daarvan zijn we heel enthousiast. Er zit een goede opbouw in en het geeft de kinderen rust om op hun eigen tempo de opdrachten te maken.’

‘Ook flitsen doen we erg graag. Dan zijn we met z’n allen bezig en gaat iedereen ‘aan’. Daarmee krijg ik echt het enthousiasme in de klas.’

‘We zijn heel enthousiast over Vloeiend & vlot. Het geeft de kinderen rust om op hun eigen tempo de opdrachten te maken.’

Kies net als Marysia voor Estafette editie 3!

Want met Estafette editie 3 zorg je voor goede én enthousiaste lezers. Estafette is technisch, begrijpend en studerend lezen ineen:

  • De basis wordt gevormd door de 5 pijlers van goed leesonderwijs: technisch lezen, woordenschat, kennis van de wereld, leesstrategieën toepassen en leesplezier
  • De tekst staat centraal. Opdrachten zijn geïnspireerd op Close Reading, voor dieper tekstbegrip
  • Geheel vernieuwde technische leerlijn

Lees meer over Estafette editie 3.

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje