Betere citoscores ‘studerend lezen’ sinds we werken met Estafette 3

Gerrit Cazemier, leerkracht van groep 7-8 op OBS Heiligerlee in Heiligerlee werkt sinds twee jaar met Estafette editie 3. De school werkt al vanaf het moment dat de methode uitkwam, met Estafette editie 3 in groep 4 t/m 6. Gerrit vindt de methode in een woord afwisselend. We vragen hem waarom.

Gerrit: ‘Er staan sterk inhoudelijke verhalen in die de kinderen aanspreken en qua niveau en uitgangspunten aansluiten.’

‘Daarnaast zijn er veel verschillende soorten teksten in de methode terug te vinden. Krantenartikelen, stukken van internet, kinderboeken; dat maakt het afwisselend. Ook zit er een goede opbouw in de opdrachten.’

‘In de methode waarmee we voor Estafette werkten, zaten vaak dezelfde verhalen. Dat vonden de kinderen echt saai, dan hebben ze het op een gegeven moment wel gezien. Dat is bij Estafette juist niet, hierbij is het afwisselend en vinden ze het leuk om te lezen.’

‘Bij Estafette zijn de teksten en verhalen afwisselend en vinden de kinderen het leuk om te lezen.’

Wat zijn de sterke punten van de methode?

‘De kinderen vinden de verhalen leuk en de losse materialen zijn interessant. De opbouw is gestructureerd en daardoor is het in deze tijd ook redelijk makkelijk om de kinderen bij thuisonderwijs toch aan het werk te houden. Vaak vraag ik of ze thuis de oefensoftware alvast doen, dan communiceer ik dat met de ouders in de groepsapp welke oefeningen ze thuis moeten maken. Dat gebeurt ook redelijk trouw bij mijn klassen.’

Studerend lezen: wat vind je daarvan?

‘In het afgelopen jaar hebben mijn klassen veel beter gescoord bij de citotoetsen. Ik ben heel benieuwd hoe dat dit jaar is, want als die lijn doorzet, dan komt dat echt door het begrijpend en studerend lezen in Estafette editie 3. Ik volg veelal gewoon de methode en de handleiding bij deze lessen. De betere kinderen gaan zelfstandig aan de slag met het lezen en ik geef dan begeleiding aan de minder vlotte lezers in groepjes.’

‘Voor groep 7-8 is het ideaal dat ze dezelfde boeken gebruiken, daardoor kunnen we veel makkelijker met z’n allen aan het werk.’

‘In het afgelopen jaar hebben mijn klassen veel beter gescoord bij de citotoetsen. Ik ben heel benieuwd hoe dat dit jaar is, want als die lijn doorzet, dan komt dat echt door het begrijpend en studerend lezen in Estafette editie 3.’

Wat vind je van de oefensoftware?

‘Ik geef meestal de dag van tevoren op wat de kinderen thuis kunnen oefenen met de oefensoftware. Dan kan ik al zien hoe de leerlingen ervoor staan. Ik zet het vooral in voor thuis, maar af en toe bespreken we de opdrachten ook in de les. Dan vraag ik bijvoorbeeld aan een van de leerlingen of we hun ingesproken rijtjes of leesopdrachten mogen luisteren. Dat doen we alleen als ze toestemming geven.’

‘Voor de zwakkere leerlingen is het fijn om thuis al met de software bezig te zijn, dan kunnen ze op hun eigen tempo daaraan werken. Ik zie ook hoe ze de opdrachten maken, dus daar kan ik de volgende dag op inspelen. Deze leerlingen komen dan in de les beter uit hun woorden. Maar voor alle leerlingen is de oefensoftware zinvol, alleen de groep goede lezers gaat dan al snel zelfstandig aan het werk en sommige leerlingen hebben wat meer begeleiding nodig en een groepje heeft intensieve begeleiding nodig.’

‘Voor de zwakkere leerlingen is het fijn om thuis al met de software bezig te zijn. Deze leerlingen komen dan in de les beter uit hun woorden.’

Technisch lezen: hoe gaat dat?

‘Technisch lezen zit goed verwerkt in de methode. Na les 3 komen er twee losse verhalen die ik dan technisch lees met de groep. De goede lezers kunnen dat zelf en met de groep die meer begeleiding nodig heeft, lees ik samen technisch.’

Wat vind je van de werkvormen?

‘Ik start elke dag gezamenlijk en afhankelijk van het niveau gaan de leerlingen verder met de les. Eerst lezen we zelfstandig, dan maken ze samen de opdrachten en dan bespreken we met z’n allen de opdrachten. Dat geeft de kinderen structuur en daar hebben ze veel baat bij. Ik laat ze de opdrachten samen maken, zodat ze van elkaar leren. Dan maak ik de groepjes om het niveauverschil niet te groot te laten zijn. Soms mogen ze zelf groepjes maken, omdat ze anders altijd bij dezelfde kinderen zitten. Dit werkt heel goed voor mijn klassen.’

‘Ik laat ze de opdrachten samen maken, zodat ze van elkaar leren.’

Wat vind je van het samen met elkaar praten over de teksten?

‘De onderwerpen in de verhalen zijn heel actueel en sluiten mooi aan bij de belevingswereld van de kinderen. Laatst hadden we een verhaal over dieren in circussen en in dierentuinen en daarover ga ik dan met de leerlingen in gesprek. Dan vraag ik hoe de kinderen daarover denken en zo ontstaat er al snel een gesprek. Zo krijgt de les een maatschappijleertintje. Doordat het moderne en actuele verhalen zijn, komen de gesprekken makkelijk op gang. Ook in de lagere groepen werkt dat goed. Daar zijn de verhalen ook zo aansprekend dat de kinderen met elkaar en met mij van gedachten konden wisselen over het onderwerp van de tekst.’

‘Doordat het moderne en actuele verhalen zijn, komen de gesprekken makkelijk op gang. Ook in de lagere groepen werkt dat goed. Daar zijn de verhalen ook zo aansprekend dat de kinderen met elkaar en met mij van gedachten konden wisselen over het onderwerp van de tekst.’

Dank je wel meester Gerrit voor het delen van jouw ervaring met Estafette editie 3.

Maak lezen weer leuk. Kies voor Estafette editie 3!

Ben jij je aan het oriënteren op een nieuwe methode voor voortgezet lezen? Een methode die niet saai is maar prikkelt? Met verhalen die de kinderen echt aanspreken? Kies dan voor Estafette editie 3! Want Estafette editie 3  zit boordevol leuke, afwisselende teksten. Het leesplezier spat er gewoon vanaf! Met Estafette editie 3 krijg én houd je leerlingen aan het lezen in jouw groepen 4 t/m 8!

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje