5 redenen om voor Stapel op te kiezen in je kleutergroep
Van complete kleuterpakketten tot specifieke ontwikkelingsmaterialen. Er is nogal wat materiaal om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Ook online is er een overweldigend aanbod aan tips, ideeën en speelleeractiviteiten. Ontdek in dit artikel 5 redenen om te kiezen voor Stapel op in jouw groep 1-2.
1. Tegemoetkomen aan verschillen
Geen kleuterleerkracht is hetzelfde. Waar de ene leerkracht meer behoefte heeft aan houvast, wil een andere leerkracht flexibiliteit om in te kunnen spelen op spontane gebeurtenissen en de actualiteit. Een vaststaande methode volgen volstaat dan niet. Tel daarbij nog op het aantal keren dat een school een invalleerkracht in moet zetten. Er is behoefte aan materiaal dat inspeelt op die verschillen en op alles wat er speelt op school en bij kleuters zelf. Met Stapel op kan dat.
Zie Stapel op als een goed gevulde blokkendoos, waarmee van alles gebouwd kan worden: bouwwerken die uitgroeien tot een volledige stad, een mooi huis, of – heel subtiel – met enkele losse blokjes een bruggetje bij een al bestaand bouwwerk Met Stapel op kies je als leerkracht zelf met hoeveel en welke ‘blokken’ je welk bouwwerk ‘bouwt’. Als voorbeeld: Meester Matthijs ontwerpt zijn eigen thema’s en gebruikt Stapel op hiervoor als basis.
Met de activiteiten uit Stapel op kan jij als leerkracht dus zowel een volledige leerlijn zoals voorbereidend rekenen volgen, een kant-en-klare ‘stapel’ thematisch aanbieden, als zoeken naar één passende activiteit over bijvoorbeeld ‘verhuizen’, omdat een kind uit jouw groep in de kring daarover spontaan vertelde. Maar in alle gevallen geldt: alle activiteiten in Stapel op vertrekken vanuit betekenisvolle situaties, hangen met elkaar samen en stimuleren een brede ontwikkeling.
2. Beredeneerd thematisch aanbod zonder methode
Een groeiende groep leerkrachten wil dus meer flexibiliteit en daarmee het systematisch werken uit ‘methodes’ loslaten. Onderbouwleerkrachten vinden al veel langer dat methodisch werken geen recht doet aan ‘de zone van de naaste ontwikkeling’ van kleuters. In de praktijk betekent dat dat je als kleuterleerkracht zelf wilt bepalen hoe je bijvoorbeeld een thema start, hoe lang een thema duurt, welke richting het thema opgaat en hoe je variatie aanbrengt.
Tegelijkertijd willen leerkrachten zicht houden op hoe kleuters zich ontwikkelen en aan welke doelen ze werken. Niet alleen ‘leuke activiteiten’, maar activiteiten die passen in een leerlijn met een doelgericht aanbod. Ook juf Mireille heeft hier behoefte aan, ondanks haar jarenlange ervaring. Voor haar is het prettig dat Stapel op helpt bij het samenstellen van een gevarieerd en beredeneerd (thematisch) aanbod Alle activiteiten zijn gebaseerd op de aanbodsdoelen voor het jonge kind van de SLO. In Stapel op wordt in een overzichtelijk doelenoverzicht automatisch bijgehouden aan welke doelen je met je groep hebt gewerkt.
Zo laat Stapel op bijvoorbeeld zien dat je vier keer een activiteit over meten hebt aangeboden. Maar dat je nog weinig aandacht hebt besteed aan, bijvoorbeeld wetenschap en technologie. Stapel op maakt het aanbod zichtbaar waarmee je keuzes kunt verantwoorden.
3. Rijke speelleeromgeving onmisbaar
Hoe je als leerkracht ook werkt en vanuit welke visie je ook naar onderwijs kijkt, meer ontwikkelingsgericht of juist meer doelgericht, een rijke speelleeromgeving is onmisbaar. Daarmee leren kinderen de wereld steeds beter kennen. De activiteiten in Stapel op ondersteunen zo’n rijke speelleeromgeving door een gevarieerd onderwijsaanbod te creëren.
Het steeds groeiende aanbod in Stapel op bestaat uit betekenisvolle doelgerichte activiteiten die als een soort ‘onderliggend netwerk’ met elkaar samenhangen. Dus ook met hoekactiviteiten en rollenspel. Met ideeën, suggesties en spelaanwijzingen waarmee echt iets valt te ontdekken, te onderzoeken en samen te spelen. Maar, altijd met genoeg vrijheid om de kleuters volop bij de inrichting en spelafspraken te betrekken.
4. Stapel op stapelt door
Jonge kind-specialisten ontwikkelden voor Stapel op een doordacht en gefundeerd totaalaanbod. Met daarin acht ontwikkelingsgebieden, met elk verschillende domeinen: taal, rekenen, voorbereidend schrijven, sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek, kunstzinnige oriëntatie, oriëntatie op jezelf en de wereld en wetenschap en technologie. Een deel van die activiteiten zijn wellicht te herkennen uit Schatkist. Betekenisvolle, bruikbare Schatkistactiviteiten zijn – onder andere in co-creatie met leerkrachten – aangepast, zodat ze beter aansluiten bij de verschillende behoeften en met meer flexibiliteit te gebruiken zijn.
En Stapel op stapelt door! Het is een ‘online tool’. Dat biedt voordelen. Stapel op blijft in ontwikkeling: er komen steeds nieuwe activiteiten bij en bestaande activiteiten kunnen worden aangepast aan bijvoorbeeld de actualiteit of na feedback uit het veld. Zo raakt de blokkendoos steeds meer en beter gevuld en kunnen leerkrachten blijven bouwen aan veelbetekenend onderwijs dat past bij hun eigen manier van werken.
5. Drie maanden gratis werken met Stapel op
Je bestelt Stapel op bij je schoolleverancier. Een gemiddelde grote school betaalt 550 euro voor een jaarlicentie. Ter kennismaking krijg je Stapel op drie maanden gratis. Met de gratis licentie heb je toegang tot alle functionaliteiten en meer dan 550 activiteiten. Je kunt direct aan de slag met je eigen doelenoverzicht en de planningstool. De gratis licentie geldt voor je hele school, dus ook jouw collega-leerkrachten kunnen bouwen met Stapel op. Er zijn geen verplichtingen want de gratis licentie stopt automatisch. De vaste licentie is maandelijks opzegbaar. Dus waar wacht je op?
Meer lezen over Stapel op?
Op deze pagina vind je meer informatie over de inhoud van Stapel op. Of vraag de digitale brochure aan. En ben je benieuwd naar hoe Stapel op er uit ziet? Bekijk dan onderstaande video en ook de aanvullende lesmaterialen.
Door Magda van der Wulp en Maaike van der Ploeg, auteurs Stapel op