Zo helpt Stapel op juf Mireille bij het maken van een beredeneerd aanbod
In dit artikel stellen we je voor aan juf Mireille. Een kleuterjuf die al heel wat jaren meegaat in het (kleuter)onderwijs. We geven je een inkijkje in de uitdagingen in haar werk en de manier waarop ze haar kleuteronderwijs inricht. Je krijgt een beeld van haar visie op kleuteronderwijs en hoe Stapel op haar helpt het onderwijs vorm te geven.
Het fingerspitzengefühl van juf Mireille
Mireille werkt 17 jaar in het onderwijs, waarvan al 14 jaar met kleuters. Naast kleuterleerkracht is ze ook de onderbouwcoördinator. Met haar collega’s deelt ze een brok aan ervaring en ze heeft dat typische fingerspitzengefühl van een ervaren kleuterjuf die voelt en weet wat een kleuter in de ‘zone van naaste ontwikkeling’ nodig heeft. Samen met haar team praat ze veel over hun kleuteronderwijs. Het kan immers altijd beter.
Mireille vertelt: ‘Dit schooljaar staat ‘beredeneerd werken’ schoolbreed op de ontwikkelagenda en er is een nieuw leerlingvolgsysteem geïntroduceerd. Op basis van mijn eigen observaties, bedenk ik welk aanbod voor mijn kleuters het meest passend is.’ Mireille beseft dat dit inzichtelijker kan. Oók omdat alle collega’s het nu min of meer op hun eigen manier doen.
Beredeneerd werken met Stapel op
Mireille besluit samen met haar onderbouwcollega’s met Stapel op te gaan werken. ‘Wat Stapel op volgens ons aantrekkelijk maakt, is dat het automatisch alle doelen bijhoudt, maar ook dat we vanuit Stapel op worden verwezen naar ons nieuwe volgsysteem, waar we meteen de registraties kunnen bijwerken.’
Sinds kort bereiden ze aan de hand van Stapel op ook gezamenlijk hun thema’s voor. ‘Vanuit eigen waarnemingen en de analyse ervan, bepalen we welke doelen in een thema centraal gaan staan. In de tool selecteer ik samen met mijn duo-collega betekenisvolle activiteiten die we met elkaar delen. Dat scheelt veel tijd, brengt meer lijn in het aanbod, maar maakt bovenal het kleuteraanbod minder afhankelijk van een specifieke leerkracht.’ Mireille legt uit dat de materialenlijst direct voor hen klaar staat in Stapel op en zo kunnen ze gelijk afspreken wie welke spullen verzamelt.
‘Het beredeneerde werken komt zo beter tot zijn recht.’ vertelt Mireille enthousiast. ‘En niet alleen dat, het wordt ook inzichtelijker. Voor anderen (zoals directie of inspectie), maar bovenal voor het team en de onderbouwleerkrachten zelf.’ En gelukkig ervaart Mireille dat Stapel op genoeg ruimte biedt om vanuit haar ervaring zelf een twist aan een thema of activiteit te geven of in te spelen op de actualiteit!
Zelf plannen gaat in Stapel op heel gemakkelijk. Ook op die manier krijg je de mogelijkheid om je onderwijs nog beter af te stemmen op de behoeften in jouw kleutergroep op een bepaald moment. In deze video laten we je zien hoe dat werkt:
Veel eigen regie en een beetje van Stapel op
Herken jij je in het verhaal van juf Mireille? Wellicht dat Stapel op jou ook kan helpen bij het vormgeven van je kleuteronderwijs en dat het je een houvast geeft op bepaalde vlakken. Meer weten over Stapel op?
- Op deze pagina kan je meer lezen over Stapel op: Stapel op – Zo werkt Stapel op
- Meer zien van Stapel op? In deze video’s leggen we je uit hoe Stapel op werkt: https://youtu.be/oaWyURmAZF8
- Vraag vrijblijvend een licentie aan om Stapel op 3 maanden uit te proberen, zo kan je zelf ontdekken of Stapel op bij je past: Proeflicentie Stapel op – Uitgeverij Zwijsen