Het begrijpend en technisch lezen is heel goed gecombineerd in Estafette 3
Jackelien Majoor, leerkracht van groep 4, werkt nu drie jaar met Estafette editie 3. Hiervoor werkte ze met editie 2 en ze is heel tevreden over alle methodes van Zwijsen.
OBS De Punter in Giethoorn heeft Estafette editie 3 gefaseerd ingevoerd. Eerst in groep 4, daarna in groep 5-6 en dit jaar gaan ze voor groep 7-8 een keuze maken voor een voortgezet leesmethode.
De methode in één woord:
‘Overzichtelijk.’
Wat maakt Estafette 3 overzichtelijk?
‘Er zit een heldere en duidelijke opbouw in, die ik fijn vind. De leerkrachtassistent is fijn om mee te werken, die geeft houvast en laat duidelijk zien wanneer je welke stappen moet uitvoeren. Nu ik wat meer ervaren ben, heb ik een paar dingetjes in de opbouw veranderd. Zo begin ik nu met het lesdoel, doordat de opbouw zo helder is, kan ik er zelf ook aanpassingen in doen.’
‘Het begrijpend en technisch lezen is heel goed gecombineerd. De begrijpend lezen-onderdelen zijn uitgebreid en ik vind het fijn dat er extra materialen in de leerkrachtassistent zitten. Ook de materialen zien er mooi uit.’
Wat vind je van de leesbevordering met de methode?
‘We gebruiken Estafette bij het bevorderen van lezen in de klassen. Het begrijpend lezen vraagt veel aandacht op onze school en daar gebruiken we de teksten van Estafette veel bij. We hebben aparte begrijpend lezen-lessen en daarin verwerk ik dan de materialen van Estafette. De les is op zichzelf staand, maar we nemen de punten die in Estafette staan, mee.’
Wat vind je van het technisch lezen?
‘Het ‘woorden flitsen’ doen we veel. Dat doen we echt op een behoorlijk tempo en dat vinden de leerlingen ook leuk. Daarnaast zijn de video’s over de woordsoorten die de leerlingen gaan lezen, heel nuttig. Ook de differentiatie zit mooi in de methode verwerkt. Voor de ‘aanpak 3 kinderen’ een korte instructie en daarna kunnen ze zelfstandig aan de gang. Ik heb een paar kinderen in de klas die in de ‘aanpak 3’ zitten. Zij lezen al op AVI-6 en werken met het plusboek.’
‘De zwakkere lezers doen de hele instructie mee en als de andere kinderen dan zelf aan de slag gaan in het werk- of leesboek of op de computer, dan ga ik met de zorgkinderen samen verder. Dan lezen we samen in het leesboek en oefenen we extra met Vloeiend & vlot. Dat extra inoefenen en voor-koor-door is daarbij heel belangrijk. Herhaling is essentieel.’
Het ‘woorden flitsen’ doen we veel. Dat doen we echt op een behoorlijk tempo en dat vinden de leerlingen ook leuk.
Wat vind je van het begrijpend lezen?
‘Ik gebruik in mijn klas het onderdeel ‘Ik begrijp en ik vind’ uit de leerkrachtassistent en dat werkt voor mij goed. We doen eens in de twee dagen een les begrijpend lezen en daarbij gaan de leerlingen vooral eerst zelf aan de gang. Daarna bespreek ik de opdrachten met hen.’
‘Ik gebruik in mijn klas het onderdeel ‘Ik begrijp en ik vind’ uit de leerkrachtassistent en dat werkt voor mij goed.
Wat vinden de leerlingen van de methode?
‘De meeste leerlingen vinden het leuk. Sommigen houden niet zo van lezen, dus voor hen is het wat lastiger. De zorgkinderen vinden de extra instructie in de methode heel fijn, dan is er meer tijd voor hen.’
De zorgkinderen vinden de extra instructie in de methode heel fijn, dan is er meer tijd voor hen.’
Wat vind je van het leesplezier in de methode?
‘Ik merk dat de onderwerpen van de teksten en verhalen aansprekend zijn voor de kinderen. Wanneer we samen naar een tekst kijken, oriënteren we eerst op de tekst. Wat zie je in de tekst? Daar heb ik dan een gesprekje over met hen. De onderwerpen liggen dicht bij hun belevingswereld en dat werkt goed. Op vrijdag lezen we samen het verhaal in de klas. De spanningsopbouw die daarin zit, is heel mooi. Iedere keer hebben de leerlingen zin om te lezen en willen ze weten hoe het verder gaat.’
De onderwerpen liggen dicht bij hun belevingswereld en dat werkt goed. Iedere keer hebben de leerlingen zin om te lezen en willen ze weten hoe het verder gaat.
Wat vind je van de digibord- en de oefensoftware?
‘De leerkrachtassistent gebruik ik iedere dag. De oefensoftware zet ik vooral in na de leesles en als er tijd over is om te oefenen. Ik geef het ook door aan de ouders, zodat kinderen thuis kunnen oefenen. Op school komen de meeste ‘aanpak 3 kinderen’ niet toe aan de oefensoftware, omdat zij meer bezig zijn met het werkboek en de andere opdrachten. Ik zet de oefensoftware vooral in bij de zwakkere leerlingen. Zij vinden het ook leuk om te doen en herhalen zo de stof op een fijne manier.’
Ik zet de oefensoftware vooral in bij de zwakkere leerlingen. Zij vinden het ook leuk om te doen en herhalen zo de stof op een fijne manier.
Kies net als Jackelien voor Estafette editie 3!
Want met Estafette editie 3 zorg je voor goede én enthousiaste lezers. Estafette is technisch, begrijpend en studerend lezen ineen:
- De basis wordt gevormd door de 5 pijlers van goed leesonderwijs: technisch lezen, woordenschat, kennis van de wereld, leesstrategieën toepassen en leesplezier
- De tekst staat centraal. Opdrachten zijn geïnspireerd op Close Reading, voor dieper tekstbegrip
- Geheel vernieuwde technische leerlijn