De duidelijke opbouw van Estafette is zo fijn in mijn combinatiegroep

Harriet Dijkman, leerkracht in groep 5-6 werkt nu ruim vier jaar met Estafette editie 3 op haar school PCBS De Hoekstee in Beerzerveld. Het technisch lezen gedeelte vindt zij een van de sterke punten, o.a. doordat er veel herhaling inzit. Ook de vormgeving en de tekstsoorten spreekt haar en de kinderen erg aan. We vragen juf Harriet wat ze nog meer kwijt wil over deze methode technisch en begrijpend lezen.

Wat vind je van het technisch lezen?

‘Het werkt in mijn klas heel fijn dat de kinderen eerst de opdrachten maken waarin de verschillende woorden al voorkomen. Bijvoorbeeld met de letters q en x, daar oefenen ze dan al mee. Dan lees ik de tekst samen met de leerlingen en daarna lees ik samen met de kinderen die wat meer aandacht nodig hebben de vloeiend & vlot oefeningen. Vloeiend & vlot gebruiken we heel veel, dat is goed voor hun woordenschat en voor de herhaling.’

‘Vloeiend & vlot gebruiken we heel veel, dat is goed voor hun woordenschat en voor de herhaling.’

‘Ook de volgende dag herhaal ik het technisch lezen weer en de voortgang in deze lessen komen ook terug in de handelingsplannen. Na een week beginnen de leerlingen te zuchten dat ze het nu wel kennen en dan weet ik: ‘Het is echt goed blijven hangen.’ Alles is mooi met elkaar verweven in de methode. Goed, overzichtelijk en duidelijk.’

‘Alles is mooi met elkaar verweven in de methode. Goed, overzichtelijk en duidelijk.’

Wat vind je van de differentiatiemogelijkheden?

‘We lezen vier boeken per jaar met de klas en de betere lezers gaan dan verder met de plusboeken als ze klaar zijn met de gewone stof. Alles komt precies overeen binnen de lessen. Eén jongen in mijn klas leest nog uit de boeken van groep 4, maar hij is dan precies op hetzelfde moment als de rest van de klas bij bepaalde letters, zoals de q en x. Dat is zo fijn, want dan weet hij waar hij aan toe is en doet hij gewoon hetzelfde als de rest van de klas.’

‘Ik koppel altijd een stillezen-les aan de les en daarbij lezen de leerlingen eerst het verhaal op de achterkant. Daarna mogen ze los lezen, dus dan maakt het niet uit op welk niveau ze lezen. Strips, kaarten, boeken, wat ze zelf willen lezen. De Wist je dat?-boeken zijn erg populair bij ons. Die hebben we bij de methode aangeschaft en dat is fijn, want die sluiten mooi aan.’

‘Alles komt precies overeen binnen de lessen. Een jongen die nog op groep 4 niveau leest is op hetzelfde moment bij een bepaalde letter. Dat is zo fijn, want zo doet hij gewoon hetzelfde als de rest van de klas.

Hoe vinden de leerlingen het om met de methode te werken?

‘Ze vinden de teksten heel afwisselend, de ene keer is het e-mail naar elkaar schrijven en dan zijn het weer grappige teksten, dat werkt goed. Ze herkennen die onderwerpen ook, laatst zei een van de leerlingen: ‘Oh, ik heb ook een e-mail naar mijn tante geschreven’. Dat is dan leuk om te horen, dat ze dat verband leggen. Ze vinden het niet saai en de teksten zijn niet te lang. Dat is voor de kinderen heel belangrijk.’

‘Ze vinden de teksten heel afwisselend, de ene keer is het e-mail naar elkaar schrijven en dan zijn het weer grappige teksten, dat werkt goed.’

Hoe geef je les in een combinatiegroep?

‘Ik geef vier lessen Estafette in de week, waarvan twee instructielessen per groep en twee zelfstandig lessen per groep. Dus de ene keer krijgt groep 5 een instructieles en gaat groep 6 zelfstandig aan de gang en de andere keer andersom. Dat gaat heel goed, want zo leren ze van elkaar en kunnen ze eventueel nog meeluisteren met de instructie van de andere groep. Op deze manier heb ik ook genoeg tijd om de zwakkere lezers meer uitleg te geven tijdens de instructieles. Met de inzet van de video’s en de vloeiend & vlot-boekjes gaat dat goed.’

‘Lesgeven met Estafette in mijn combinatiegroep 5-6 gaat heel goed. Mijn leerlingen leren van elkaar en tijdens de instructielessen kunnen ze meeluisteren met de instructie van de andere groep.’

Wat vind je van het onderdeel ‘Ik begrijp, ik vind ik ontdek’?

‘In de laatste tien minuten van de instructieles besteed ik aandacht aan het samen met elkaar praten over de tekst (tijdens het onderdeel begrijpend lezen met Ik begrijp, ik vind ik ontdek). Ik behandel vooral de vragen die gaan over de inhoud van de tekst, zoals: ‘Wat bedoelt de schrijver met deze alinea?’ Of: ‘Welke titel had ook boven dit verhaal kunnen staan?’.

Ook zet ik het digibord hierbij in, dan behandelen we de vragen die op het bord staan, zodat ze beter opletten en niet in hun boek zitten te kijken. Het mooie van deze vragen is dat ze heel goed aansluiten bij de manier waarop vragen in de Citotoets terugkomen. Dat weet ik inmiddels wel, dus dat is voor de leerlingen prettig dat ze daarop voorbereid worden.’

‘Het mooie van deze vragen is dat ze heel goed aansluiten bij de manier waarop vragen in de Citotoets terugkomen. Dus dat is voor de leerlingen prettig dat ze daarop voorbereid worden.’

Wat vind je van de materialen?

‘We zijn heel tevreden met de materialen. De opbouw is heel duidelijk en iedereen weet precies wat hij moet doen per dag. Eerst de opdrachten maken, dan de teksten lezen, dan vloeiend & vlot en met de zandloper samen met een klasgenootje lezen. Het is heel duidelijk en de leerlingen vinden het ook niet saai of vervelend om te lezen met Estafette. Ook de software is heel overzichtelijk en duidelijk.’

‘De opbouw is heel duidelijk en iedereen weet precies wat hij moet doen per dag. Ook de software is heel overzichtelijk en duidelijk.’

Dank je wel juf Harriet voor jouw bijdrage!

Ook benieuwd of Estafette iets is voor jouw combigroep?

Vraag een zichtzending aan óf probeer Estafette een week uit met de gratis materialen in het Uitprobeerpakket!

Vraag het uitprobeerpakket aan

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

0
    Je winkelmand
    Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
      Bereken verzendkosten
      Kortingscode toepassen

        Toegevoegd aan winkelmand

        Naar winkelmandje