De opbouw van Estafette 3 van groep 4 t/m 8 is heel goed
Rinske Pereira Corrêa – de Jong is leerkracht in groep 4 en werkt nu een kleine twee jaar met Estafette editie 3. Als we haar vragen de methode in een paar woorden te omschrijven geeft Rinske zonder twijfel aan ‘als een goede doorgaande leerlijn’. We vragen naar haar verdere ervaring.
Wat vind je de sterke punten van de methode?
‘De opbouw die erin zit van groep 4 t/m 8 is heel goed. De kinderen weten wat ze moeten doen en wat er wordt verwacht. Bij het automatiseren weten ze al dat ze gaan staan bijvoorbeeld en de instructie met het digibord is ook heel helder. Voor mijzelf is het lesgeven zo ook makkelijker.’
‘Doordat er twee verschillende lessen zijn, zijn we twee keer op een andere manier bezig met lezen. De eerste les is vooral instructie geven over het doel en de leesmoeilijkheid en de tweede gaat in op begrijpend lezen.
‘De opbouw is heel goed. De kinderen weten wat ze moeten doen en wat er wordt verwacht. Dat maakt het lesgeven voor mij ook makkelijker.’
Wat vind je van de differentiatiemogelijkheden?
‘Ik vind het fijn dat ik met de kinderen die meer moeite hebben met lezen, de verlengde instructie kan doen. Daarnaast kunnen de pluskinderen zelfstandig werken binnen deze methode en kan ik nog verder met de kinderen die wat meer achterstand hebben. Het is fijn dat de pluskinderen in hun eigen boek aan de slag kunnen en gewoon verder kunnen werken.’
‘In het begin kopieerde ik de teksten voor de zwakkere lezers, zodat ze die thuis alvast konden lezen. Dan hadden ze de tekst al een keer gezien en dat scheelde dan in de klas weer voor hen. Inmiddels is dat niet meer nodig, omdat ze zo goed ingewerkt zijn in de methode. De onderwijsassistent kijkt nog wel mee waar nodig met die kinderen, maar ik hoef ze niet meer zo intensief te begeleiden als in het begin.’
‘De pluskinderen kunnen zelfstandig werken binnen deze methode en zo kan ik nog verder met de kinderen die wat meer achterstand hebben.’
Nu gratis uitproberen
Ben jij je aan het oriënteren op een nieuwe leesmethode?
Doe mee met de Estafette Uitprobeerweek van 14 t/m 18 november 2022
Wat vind je van het technisch lezen?
‘Dat vind ik heel duidelijk. De filmpjes zijn helder en de opbouw ook. Pre-teaching met de digibordsoftware gaat heel goed, maar je moet niet te veel verzanden in de opdrachten. Ik houd het zoveel mogelijk bij technisch lezen en herhaling. We doen veel spellen in de klas, in 1 minuut woorden lezen bijvoorbeeld, maar vooral dus veel lezen.’
‘Mijn collega van groep 7-8 vertelde dat hij drie keer in de week over één onderwerp met de leerlingen werkt. De studievaardigheden die in de teksten zijn verwerkt, vindt hij erg goed. De teksten zijn interessant, divers en alles zit in één boek. Dat werkt prettig voor hen.’
‘Het technisch lezen voor mijn groep 4 leerlingen vind ik heel duidelijk. Mijn collega van groep 7-8 vindt de studievaardigheden die in de teksten zijn verwerkt erg goed.’
Wat vind je van het begrijpend lezen?
‘Vooral in de tweede les zijn we bezig met begrijpend lezen. Eerst lees ik de tekst voor, daarna lezen de leerlingen de tekst met een maatje en dan mogen ze ook op de grond of ergens anders in de klas gaan zitten. Zo houden we het leesplezier erin en lezen ze de tekst best vaak.’
Wat vinden je leerlingen van de methode?
‘Ik heb de indruk dat ze de methode leuk vinden. Les 1 is leerkracht gestuurd en les 2 is veel meer samen werken. De teksten zijn leuk om te lezen, de afwisseling in de tekstsoorten is ook mooi. De ene keer lezen ze een toneelstuk in verhaalvorm, de andere keer een recept. Zo’n toneelstuk spelen we dan vaak ook helemaal uit. Daarnaast zorgt het ervoor dat je over het onderwerp aan de praat komt. Dat is ook goed voor het begrijpend lezen van de kinderen. Toneellezen vinden de kinderen leuk, daar komen de gesprekken vaak mee op gang.’
‘Toneellezen vinden de kinderen leuk, daar komen de gesprekken vaak mee op gang. Dat is ook goed voor het begrijpend lezen van de kinderen. ’
Wat vind je van de materialen?
‘Voor mij is het fijn dat we met meerdere boeken werken. Doordat er een tekst- en een werkboek is, kan de onderwijsassistent bijvoorbeeld makkelijk pre-teaching doen met de zwakkere lezers en maar met één boek tegelijk werken. Daarnaast is het in deze coronatijd fijn dat de kinderen het boek makkelijk mee naar huis kunnen nemen en niet alle materiaal hoeven mee te nemen. Ik vind daarnaast dat het er aantrekkelijk uitziet en dat de teksten en afbeeldingen mooi en divers zijn. Spannende verhalen, krantenartikelen en andere verhaalsoorten wisselen elkaar af. Ook ben ik heel tevreden over de digibordsoftware, die gebruik ik dagelijks.’
‘Ik vind dat het er aantrekkelijk uitziet en dat de teksten en afbeeldingen mooi en divers zijn. Ook ben ik heel tevreden over de digibordsoftware, die gebruik ik dagelijks.’
Kies net als Rinske voor Estafette editie 3!
Want met Estafette editie 3 zorg je voor goede én enthousiaste lezers. Estafette is technisch, begrijpend en studerend lezen ineen:
- De basis wordt gevormd door de 5 pijlers van goed leesonderwijs: technisch lezen, woordenschat, kennis van de wereld, leesstrategieën toepassen en leesplezier
- De tekst staat centraal. Opdrachten zijn geïnspireerd op Close Reading, voor dieper tekstbegrip
- Geheel vernieuwde technische leerlijn