Wanneer zet je de rekenhoek in?
Je kunt de rekenhoek op 2 momenten inzetten: tijdens of buiten de rekenles.
Tijdens de rekenles
Je kunt heel goed de rekenhoek onderdeel laten uitmaken van je rekenles. Deze leerlingen werken dan niet in het werkboek, maar verwerken de leerstof in de rekenhoek. Op deze manier verwerken de leerlingen de leerstof op een andere wijze. Juist door te handelen en te ervaren. Zorg er dan wel voor dat de materialen en eventuele opdrachten in de rekenhoek aansluiten op de doelen waarmee je aan het werk bent. Je kunt er ook voor kiezen om de leerlingen in de rekenhoek te laten werken nadat ze klaar zijn met het rekenwerk.
Tip: Houd een aftekenlijst bij zodat iedere leerling aan bod komt.
Naast de rekenles
Je kunt de rekenhoek ook gebruiken om extra te oefenen of te verdiepen. Creëer bijvoorbeeld in de middag speel-leertijd, net zoals bij de kleuters. In dit middagprogramma laat je alle vakgebieden terugkomen. Voor rekenen kun je dan onder andere de rekenhoek gebruiken. Wanneer je elke middag bijvoorbeeld twee onderdelen van het speel-leertijd doorloopt, is aan het eind van de week iedereen in de rekenhoek aan de slag geweest. Het is extra leuk wanneer je de speel-leertijd koppelt aan een thema.