Wennen aan huiswerk en leren plannen

Tips van twee eersteklassers aan aanstaande brugklassers­­­­­

‘Het is belangrijk om kinderen in groep 8 gerust te stellen, want er gaat voor hen veel veranderen’, vertelt de 12-jarige brugklasser Bregje. Hoe bereid jij je leerlingen voor op deze overgang? Op de nieuwe vakken en de grotere hoeveelheid huiswerk? Twee brugklassers delen hun ervaringen.

Bregje gaat verder: ‘Ik vond de overstap groot en heb dan ook erg moeten wennen.’ Ze zit sinds dit schooljaar op het Mondriaan College in Oss. ‘Het schoolgebouw is groter, ik kreeg andere vakken en nieuwe klasgenoten en leraren. Ik kreeg ook een eigen laptop waar ik op school mee werk.’

Leren plannen tijdens huiswerkbegeleiding

Lars (13) heeft soortgelijke ervaringen. Hij zit op het Willem van Oranje College in Waalwijk. ‘Op de basisschool kreeg ik veel minder huiswerk en kostten de toetsen me geen moeite. De eerste tijd in de brugklas haalde ik bijna alleen maar onvoldoendes. Daarom heb ik een periode huiswerkbegeleiding gehad. Daar maakte ik huiswerk en heb ik leren plannen. Sindsdien gaat het goed en ik ga dan ook over naar de tweede klas.’ Ook Bregje vindt dat ze soms veel huiswerk heeft. ‘Maar als je er ruim van te voren aan begint en het goed inplant is het niet zo moeilijk. Als ik goed oplet in de les, snap ik het meestal wel. Op mijn school mogen wij het huiswerk tijdens de les maken dus meestal krijg ik dan al heel veel af.’

De voorbereiding

De basisschoolleraren van Bregje en Lars hebben verteld dat de hoeveelheid huiswerk zou toenemen en dat de lesstof lastiger zou zijn. ‘Ik heb me niet voorbereid op de overgang naar de brugklas, maar heb gemerkt dat het slim is om dat wel te doen’, bekent Lars. ‘Het zou goed geweest zijn als ik voorbereid was op de hoeveelheid huiswerk. Ik had wel gehoord dat het veel zou zijn, maar dacht dat het wel mee zou vallen.’ ‘Mij is ook verteld dat je op de middelbare school je agenda goed bij moet houden’, vertelt Bregje. Toch had ze meer informatie op prijs gesteld. ‘Als leerkrachten in groep 8 ons er meer naartoe zouden leiden dan is het ook niet zo’n grote overgang.’ Van haar oudere zus hoorde ze hoe het op de middelbare school is. ‘Ook ben ik naar open dagen gegaan, daar is duidelijk verteld hoe het allemaal werkt en wat ik kon verwachten.’

    Geen stress

    Hoewel beide brugklassers de overgang groot vonden, noemen ze dit geen reden om in de stress te schieten. ‘Laat het allemaal rustig op je af komen’, merkt Bregje op. ‘Als er iets is, kun je altijd bij je mentor terecht. Natuurlijk is het allemaal anders, maar je went er vanzelf aan. De overstap heeft ook veel leuke kanten: je leert nieuwe dingen en nieuwe mensen kennen. En je kunt ook nog gewoon met je oude klasgenoten blijven afspreken.’ Lars vult aan: ‘Wees niet bang dat je geen nieuwe vrienden kunt maken. Ik had bijvoorbeeld een leuke kennismakingsweek met mijn nieuwe klas waarin we veel spelletjes gedaan hebben en samen pannenkoeken gebakken hebben. Ik denk dat alle middelbare scholen wel zoiets organiseren.’

    Wat vind je leuker?

    Beide brugklassers denken soms met weemoed terug aan hun basisschooltijd. Lars: ‘Sommige dingen zijn leuker, andere minder leuk. Wat ik leuk vond aan de basisschool was dat ik mijn klasgenoten goed kende. Mijn brugklas was in het begin niet zo’n hechte groep, maar inmiddels gelukkig wel. Ik verlang soms wel terug naar het weinige huiswerk.’ Bregje: ‘Ik mis de tijd die ik na school had om leuke dingen te doen. In groep 8 had ik een leuke klas en leuke vrienden en vriendinnen. Nu op de middelbare school heb ik dat ook, alleen zijn het andere kinderen.’ De middelbare school biedt ook een groot pluspunt. ‘De uitstapjes die we maken. Ik ben bijvoorbeeld met de klas naar de Rotterdamse haven en de Maasvlakte geweest, heb een stadwandeling door Den Bosch gemaakt en we hebben ook nog een bezoek aan Nemo in Amsterdam gebracht.’

    Hoogtepunten

    Gevraagd naar hun hoogtepunten uit de basisschooltijd antwoorden beide: ‘Met groep 8 op kamp.’ Bregje heeft daarnaast goede herinneringen aan de musical. ‘Ik denk nog weleens aan mijn leraar uit groep 4’, zegt Lars. ‘Hij gaf goed les en we deden veel spelletjes.’

    Tips voor leerkrachten

    • Nodig middelbare schoolleerlingen uit in groep 8 om iets te vertellen over de brugklas.
    • Stel leerlingen gerust, als ze eenmaal in de brugklas zitten valt het allemaal wel mee
    • Geef in groep 7 en 8 alvast wat meer huiswerk zodat de overgang naar de brugklas makkelijker is
    Reacties (0)

    Geef een reactie

    Jouw email wordt niet gepubliceerd.

    0
      Je winkelmand
      Je winkelmand is leeg< Verder winkelen
        Bereken verzendkosten
        Kortingscode toepassen

          Toegevoegd aan winkelmand

          Naar winkelmandje