Taalcoördinator aan het woord

Ingrid Merkx is taalcoördinator en IB-er op Delteykschool in Beers. Daarnaast staat ze één dag per week voor groep 4. Ze vertelt over haar ervaringen met het inzetten van spellen in het onderwijs.

Hoe zetten jullie spellen in bij taal?

‘Een aantal jaar geleden zijn we als school gaan experimenteren met hoe we de inzet van spelletjes konden combineren met bewegend leren. ‘

‘Iedere dinsdagmiddag hebben we voor groep 3 t/m 8 gezamenlijk een half uur ingepland voor spelling. In dat half uur hebben we dezelfde activiteit voor alle groepen. Zo liggen er platen met de categorieën van ieder leerjaar op het schoolplein. In tweetallen zoek je om de beurt naar categorieën en geeft deze door aan je maatje die een bijbehorend woord opschrijft.’

‘Voor kinderen is het motiverend om één schooldoel te hebben. Zo zijn er bij spelling kaartjes met de categorieën en de woorden. Iedere groep krijgt punten voor de woorden die ze bij de goede categorie bezorgen en straftijd voor de verkeerde woorden. De keer erna proberen we met de hele school het totale record te verbeteren. Kinderen zijn dan ontzettend enthousiast en helpen elkaar en andere groepen ook.’

Wat waren de belangrijkste leermomenten?

‘Je moet het vooral doen, probeer het een keer. Begin klein, met iets wat te overzien is. Bij spelling kan dat heel makkelijk. Ieder kind heeft een leesboek in zijn la. Noem een categorie en laat kinderen een woord uit hun eigen leesboek opschrijven dat bij de categorie hoort. Dan zie je hoe makkelijk en motiverend dit al is.’

‘We zijn begonnen met een kwartier per week op het rooster, maar hebben dit al snel verlengd naar een half uur. We zagen wel op tegen de tijdsinvestering, met name in de hogere jaargroepen. Het mooie is dat als kinderen al in lagere groepen gewend zijn om met spellen te werken, ze in hogere groepen de leerkracht ook overhalen om hier iets mee te doen.’

Heb je tips voor andere taalcoördinatoren?

‘De belangrijkste tip die ik heb, is: plan de spellen structureel in. Al is het maar één of twee keer per maand. Als je het niet inroostert, schiet het erbij in. Ga met de leerkrachten zitten en kijk hoe je spelvormen kunt integreren. Pak het blokoverzicht erbij en kijk welke doelen er in het blok zitten. Neem vooral geen nieuwe doelen, maar doelen die vaker terug komen.. Ook op Facebook vind je veel inspiratie. Steun en adviseer je collega-leerkrachten hierin.’

Begin klein

Waarschijnlijk heb je op school al spellen liggen die je direct inzetbaar zijn. Woorden maken met letterdobbelstenen, Het grote Gorgels dictee of de Dolfje Weerwolfje-spellen zijn bijvoorbeeld geschikt. Hoe leuk is het om hier een spellencircuit mee te maken tijdens je taalles. Ik gebruik vaak de toren van Djenga. Op ieder blokje schrijf ik een spellingscategorie en kinderen schrijven het woord op van het de categorie die ze trekken. Dit kun je ook klassikaal doen.’

Tips

  • Begin klein met spellen die je snel in de klas kunt inzetten
  • Zet vaste ‘spellentijd’ op je rooster
  • Stel samen schooldoelen en inspireer elkaar
  • Kijk vooraf welke doelen en lessen zich lenen voor spelvormen

Reacties (0)

Geef een antwoord

Jouw email wordt niet gepubliceerd.

Toegevoegd aan winkelmand

Naar winkelmandje