‘Wat zou het leuk zijn als Pompom en Loeloe ‘echt’ een kijkje komen nemen bij onze lampionnen in groep 1/2’, plaatst Joke Drijfhamer van CBS De Zaaier in Delfzijl in de Facebookgroep van de Schatkist editie 3 gebruikers. Net als alle andere gebruikers, ontving zij een raamsticker van Pompom en Loeloe aan het begin van het schooljaar, die zij in haar klas op een zo creatief mogelijke manier opplakte. Ze won hiermee begin 2019 een bezoek op school van de levensgrote Pompom en Loeloe en daar maakte ze een feestje van!
‘De hele onderbouw had die dag een feestje. We werken binnen onze school veel samen met andere groepen. Daarom heb ik met mijn collega van groep 3/4 het bezoek van Pompom en Loeloe gekoppeld aan het Letterfeest van groep 3’, vertelt Joke. ‘De hele dag was voor de kinderen één groot feest: ’s ochtends hebben we letterkoekjes gebakken en ’s middags was het letterspellencircuit in de klassen. Tijdens deze middag kwamen Pompom en Loeloe binnen en de kinderen werden helemaal dol.’
Knuffelen en letterbingo
‘De leerlingen mochten kennis maken met de gigantische Pompom en Loeloe en dat was zo leuk om te zien. Ze deden mee met de spelletjes en kinderen wilden met hen knuffelen en met ze op de foto’, vertelt Joke. ‘De spellen die we hadden klaargezet, waren van verschillende niveaus, zodat alle kinderen mee konden doen. We hadden letterbingo, lettermeppen, kleurplaten en aan het einde van de middag kregen alle leerlingen van groep 3 hun diploma, omdat ze alle letters kennen. Tijdens de uitreiking waren de kleuters en de ouders het publiek, zo heeft iedereen een rol gedurende de dag gehad.’
Samenwerken in thema’s
‘Waar mogelijk, zoeken we die samenwerking tussen de klassen echt op. De grootsten voelen zich dan verantwoordelijk en de kleinsten kunnen zich dan optrekken aan de ouderen. We werken op school op regelmatig in projecten met een bepaald thema’, vertelt Joke. ‘Aan het begin van het schooljaar hebben we met het team bepaald welke projecten we gedurende het jaar doen. We hebben op onze school een afdeling voor hoogbegaafde leerlingen, zij werken veel in projecten. De reguliere groepen sluiten daar regelmatig bij aan en zo werken we met de hele school aan één thema’, zegt Joke.
Middeleeuwen
‘Zo staat nu Middeleeuwen op het programma. Iedere klas heeft dan een excursie naar een plek die bij dat thema past en in de klas werken de leerkrachten de thema’s zelf uit. Uiteindelijk volgt er een gezamenlijke afsluiting’, aldus Joke. ‘Wij gaan naar de Fraeylemaborg (Slochteren, Groningen), een soort kasteel met een landgoed, om daar te zien hoe mensen vroeger leefden. In de klas maak ik van de huishoek een kasteel en ook de muziek, de rekenactiviteiten en de werkopdrachten pas ik aan het thema aan. Zo gaat het echt leven bij de kinderen.’
Thema’s in Schatkist
Joke wisselt de schoolbrede thema’s af met de thema’s die in Schatkist editie 3 aan bod komen: ‘Dit schooljaar hebben we herfst, winter en wonen al behandeld en de kinderen zijn er heel enthousiast over. Vooral Op taaltocht vinden ze mooi. Wanneer ze het op het planbord zien dat we Op taaltocht gaan, worden ze helemaal enthousiast. Ze zingen de liedjes uit Schatkist uit volle borst mee en die zoektocht naar de schat vinden ze helemaal geweldig.’
Prachtig materiaal
‘Ik vind het materiaal bij Schatkist echt prachtig. Het zit zo goed in elkaar, maar doordat ik de enige kleuterjuf op onze school ben, heb ik niemand om mee te sparren over de lessen’, aldus Joke. ‘Ik geef er daarom zelf invulling aan, veel haal ik uit Schatkist, maar ik zoek zelf ook extra materiaal erbij. Er kan heel veel, maar daarin moet ik keuzes maken. Voor de kinderen is Schatkist heel fijn, omdat het ze regelmaat geeft.’
Werk jij ook met Schatkist editie 3 en ken jij de Facebookgroep al waarin je met andere gebruikers ervaringen kunt uitwisselen? Meld je hier meteen aan. Werk je nog niet met Schatkist, maar ben je wel heel benieuwd naar dit totaalaanbod voor groep 1 en 2? Bekijk dan alle informatie over Schatkist editie 3.