Loco leerspellen restyled: interview Studio Wonderdag

De leerspellen van Loco: wie kent ze niet? Al sinds eind jaren zestig spelen en leren generaties kinderen met deze producten. Noem de naam Loco en nostalgie voert de boventoon. Recent nam Zwijsen het merk onder haar vleugels. Ilka Deltrap en Edgar Grimbergen (Studio Wonderdag) gingen aan de slag met de conceptontwikkeling én restyle van het merk Loco. ‘We zijn terug naar de basis van Loco gegaan’.

Loco spelletjes, wie kent ze niet?

Loco: puur jeugdsentiment

Puur jeugdsentiment voelde Ilka toen ze de Loco-producten van weleer weer bekeek. In haar kindertijd speelde ze veel met de bekende doos met blokjes. ‘Dat gevoel als je de blokjes omkeerde en alles goed bleek te hebben was magisch!’ Nog steeds is ze razend enthousiast over alle mogelijkheden die Loco biedt. Edgar glimlacht via het Teams-beeldscherm. Sinds eind jaren negentig vormt het duo Studio Wonderdag. Beide met een onderwijsachtergrond en samen werkzaam als conceptontwikkelaars en grafisch ontwerpers.

Goede samenwerking met Zwijsen biedt meerwaarde

Ook door Zwijsen worden de twee veelvuldig ingezet. ‘We werken al ruim 15 jaar met Zwijsen. We kunnen lezen en schrijven met uitgever educatieve spellen en (doe)boeken Neeltje van Osch en haar team.’ Dat de samenwerking vloeiend verloopt, is een meerwaarde voor beide partijen. ‘Wij begrijpen meteen wat de uitgever in haar hoofd heeft. Andersom weet zij ons daarom ook te vinden.’ Bij een flinke opdracht als deze is dat onontbeerlijk: er moest namelijk niet alleen een ‘restyle’ van de Loco-leerspellen komen, maar eveneens educatief inhoudelijk én conceptueel meegedacht worden. Voor Ilka en Edgar vormde dat geen probleem: ze werken vaak aan educatieve- en onderwijsconcepten.

Terug naar de basis: rustig en helder

Met de Loco-producten is Studio Wonderdag weer teruggegaan naar de basis van hoe het merk ooit begon. ‘In de loop der jaren is er veel veranderd aan de spellen en boekjes van Loco. Wij wilden juist weer terug naar het rustige, heldere van die beginjaren. Illustraties moeten dan ook écht iets toevoegen, niet afleiden’, vertelt Ilka. Met moodboards en visuals werd er een begin gemaakt. ‘Ik zorg dat ik een aantal voorbeelden in meerdere varianten kan tonen, zodat de opdrachtgever een ruim beeld krijgt van wat er mogelijk is.’ Edgar: ‘Vaak is het moeilijk om bestaande stijlen volledig los te laten, Ilka heeft daar geen last van. Zij denkt altijd buiten de kaders en een paar stappen verder. Er zijn nog zo veel verrassende mogelijkheden met het bestaande Loco-spel!’

Maar wel: fris, hedendaags en passend bij Zwijsen

Terug naar de basis dus, maar in een fris en hedendaags nieuw jasje. ‘Daarbij moesten we met meerdere zaken rekening houden: de huisstijl van Zwijsen, bekende characters, logo’s en kleuren,’ zegt Edgar. De nieuwe Loco-producten hebben nog een extraatje: alle boekjes en spellen sluiten 100% aan bij school.

Het belangrijkste: spelen met Loco moet leuk zijn!

Volgens Ilka en Edgar is het de kunst om een dergelijk sterk merk als Loco op zo’n manier aan te passen, dat men meteen het gevoel heeft dat er ‘helemaal niets veranderd lijkt te zijn’, dat het nostalgische gevoel van vroeger blijft, maar dat het er wel eigentijds uitziet.

Hoewel ouders de doorslag geven bij het aanschaffen van de leerspellen, staat het plezier van de kinderen voorop voor het duo: ‘Wij voelen ons tijdens het werkproces ook écht weer dat kind van vroeger. Dat spelplezier ervaren wij ook zoals kinderen van die leeftijd, dat maakte van deze opdracht een echt feestje!’

Loco leerspellen – voor kinderen van 2 tot 12

Het Loco spelsysteem bestaat uit een basisdoos met steentjes en losse opdrachtenboekjes. Zo leren kinderen spelenderwijs alles over rekenen, taal en lezen. Je kind kan zelf controleren of hij of zij de opdrachtjes goed heeft gedaan. Voor elk kind tussen de 2 en 12 jaar is er een passende editie van Loco!

Reacties (0)

Geef een reactie

Jouw email wordt niet gepubliceerd.