Handschrift leerlingen in bovenbouw gaat drastisch achteruit

22 januari 2019

Veel leerlingen in de bovenbouw leren zichzelf een vorm van los- of blokschrift aan en ontwikkelen zo een eigen handschrift. Vaak bestaat dit handschrift uit een combinatie van verbonden en blokletters. Dat blijkt uit onderzoek gedaan door Uitgeverij Zwijsen. Door het zelf aanleren van een handschrift wordt de leesbaarheid negatief beïnvloedt.

Aandacht aan schrijfonderwijs in de bovenbouw?

Slechts 7%  van de 144 leerkrachten geeft aan geen aandacht te besteden aan een leesbaar handschrift in de bovenbouw. Maar hoe kan het dan dat het handschrift zo achteruit gaat? Leerkrachten laten leerlingen een eigen handschrift ontwikkelen in de bovenbouw en stappen af van de methode die ze gebruiken in voorgaande jaargroepen. Dit blijkt uit gebruikerscijfers van Pennenstreken, de meest gebruikte schrijfmethode binnen het onderwijs. Leerkrachten focussen vooral op het vlot kunnen schrijven, maar leerlingen krijgen hierbij niet de aandacht die ze nodig hebben om het ook leesbaar te houden. Zo gaan leerlingen vaak los schrijven in plaats van het (vaak) aangeleerde verbonden handschrift. Het overvolle programma zorgt daarnaast ervoor dat er ook niet de benodigde tijd kan worden besteed aan een leesbaar handschrift.

Blokschrift: makkelijker en vlotter

Veel scholen geven daarnaast nog schrijfles in het verbonden schrift. In de bovenbouw stappen veel leerlingen hier van af, terwijl de methode dit niet doet. Marion van der Meulen, schrijf- en leesspecialist, tevens auteur van verschillende educatieve uitgaven over schrijven en lezen, vertelt hierover: 'Het verbonden schrift was ooit noodzakelijk om met een kroontjespen goed en op snelheid te kunnen schrijven. Kroontjespennen zijn echter al lang niet meer in gebruik. Uit onderzoek en ervaring blijkt dat kinderen met blokschrift in kortere tijd leren schrijven. Maar wat minstens zo belangrijk is: kinderen blijken met het blokschrift op termijn leesbaarder te blijven schrijven.'

Blokschrift in de bovenbouw

Het is van belang dat leerkrachten ook in de bovenbouw aandacht blijven besteden aan een leesbaar handschrift van hun leerlingen. Het blokschrift sluit hierbij beter aan op de belevingswereld van leerlingen, doordat ze dit overal in het dagelijks leven tegenkomen. Denk hierbij aan tv en internet. Voor wie wilt overstappen van het verbonden schrift naar blokschrift, is er het schrijfboek ‘Snel naar blokschrift’. Dit boekje biedt leerlingen gerichte oefeningen aan voor een blijvend leesbaar en op tempo te schrijven blokschrift. ‘Snel naar blokschrift’ is te gebruiken in groep 5 t/m 8, zowel klassikaal als individueel. Op deze manier zorg je ervoor dat het door leerlingen zelf aangeleerde handschrift tóch leesbaar blijft!

Er zijn nog geen reacties.