Hoe ging dat ook alweer, leren lezen?

6 september 2017

Ervaren lezers zijn vaak vergeten hoe moeilijk het was om voor het eerst te leren lezen. De meeste ouders van nu hebben leren lezen met boom-roos-vis, de voorloper van maan-roos-vis en Veilig leren lezen kim-versie. Je kreeg een plaatje en een woord eronder en de leerkracht ging dan met de klas dat woord in stukjes (klanken) hakken en weer aan elkaar plakken. Dat leek in het begin meer op puzzelen dan op lezen. Het principe is ongewijzigd gebleven: kinderen leren nog steeds lezen door woorden te hakken en te plakken.

spel leren lezen

In dit spelletje ervaar je opnieuw hoe het is om te leren lezen. Je krijgt 3 eenvoudige oefeningen, vergelijkbaar met de huidige oefeningen voor kinderen in groep 3, maar met nieuwe ‘letters’.

Klik hier om het spel te spelen!

 

Meer weten

Wil je op de hoogte blijven van nieuws en artikelen over jouw kind op de basisschool? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

1 reactie

Mieneke schreef op 16 oktober om 16:42

Als het leesproces net zo makkelijk was als dit voorbeeld met figuurtjes om je te verplaatsen in het leesproces van groep 3, dan zouden er weinig remedial teachers e.a. nodig zijn. De gebruikte vormen evenals letters zijn ons lezers bekend en dus makkelijk te 'vertalen'. Om het leesproces echt te ervaren was het beter geweest Chinese of Arabische tekens per letter te gebruiken. Ouders van kinderen, die moeite hebben met het leren lezen, zullen nu zeker niet beter begrijpen, waarom hun kind hier moeite mee heeft.