Peuters en kleuters leren rekenen

16 oktober 2017

In groep 3 leert je kind rekenen. Maar daarvoor ontwikkelt het al geleidelijk een besef van tijd, ruimte en getallen. In dit artikel lees je meer over getalbegrip bij je kind, en wat je kan doen om je kind daarbij te helpen!

Peuterleeftijd: ontluikende gecijferdheid

Al op jonge leeftijd begint je kind steeds meer interesse te krijgen voor cijfers en verschijnselen waarbij getallen een rol spelen. Je kind begint langzaam maar zeker de wereld om zich heen in te delen. Zo kan je kind als hij ongeveer twee jaar oud is het verschil begrijpen tussen twee, drie en veel. Hij kan vertellen hoeveel jaar hij is en steekt trots een paar vingers in de lucht. Ook kan je kind nu ordenen. Hij legt bijvoorbeeld alle roze snoepjes bij elkaar. Het besef dat getallen iets betekenen, heet ‘ontluikende gecijferdheid’.

Kleuterleeftijd: beginnende gecijferdheid

In de kleuterleeftijd breidt je kind de telrij (1, 2, 3, 4, …) steeds verder uit. Met behulp van liedjes, versjes en samen tellen leert je kind tellen van één tot tien. Ook kan hij termen als veel, genoeg en weinig steeds beter toepassen, en leert hij verschillende functies van getallen zien. Bij verschillende functies moet je denken aan:

  • aantallen: drie kinderen;
  • telgetallen: de ‘nummer drie’ in de rij;
  • meetgetallen: mijn zusje is drie jaar oud;
  • naamgetallen: buslijn drie;
  • rekengetallen: twee erbij één is drie.

In het taalgebruik van je kind komt het besef van getallen terug. Je kind ontwikkelt geleidelijk steeds meer inzicht in de verschillende betekenissen en functies van getallen en relaties ertussen. Deze ontwikkeling heet ‘beginnende gecijferdheid’.

Rekenen op school

Op de activiteiten voor ontluikende en beginnende gecijferdheid in de kleutergroepen volgt het aanvankelijke rekenonderwijs in groep 3. In opdracht van de overheid zijn er kerndoelen en leerlijnen geformuleerd voor het rekenonderwijs op de basisschool, vanaf de kleuterklassen. Deze zijn vrij specifiek en zeer uitgebreid beschreven. Bekijk hier een compleet overzicht van de kerndoelen en leerlijnen voor het rekenonderwijs.

Tip om te oefenen: tafeldekken met kleuters

Tellen is een alledaagse bezigheid. Oefenen is dan ook simpel!

Laat je kind helpen bij het tafeldekken. Stel tijdens het tafeldekken vragen als:

  • Hoeveel borden hebben we nodig?
  • Hoeveel vorken hebben we nodig?
  • Hoeveel lepels liggen er?

Zet ook eens vier bekers op tafel, terwijl er vijf nodig zijn. Vraag dan: hebben we genoeg bekers?

Gratis werkblad over cijfers

Download dit gratis werkblad uit het kleutertijdschrift Rompompom en oefen de cijfers met je kind. Sluit 100% aan bij school!

Rekenspelletjes

Rompompom magnetische rekendoos

Met deze rekendoos kunnen kinderen aantallen tellen en getallen erbij leggen. Als je kleuter al iets verder is, kan hij zelfs sommetjes maken. Je kind legt een werkblad in de deksel van de rekendoos. Vervolgens legt hij de magneetjes op het gekozen werkblad. Doordat de doos magnetisch is, hoef je niet bang te zijn dat je kind de losse stukjes verliest. 

Leerdoelen:

  • Opzeggen van de telrij t/m 20
  • Verder tellen en terugtellen vanuit verschillende getallen
  • Herkennen en benoemen van cijfers t/m 20
  • Tellen van  hoeveelheden t/m 20
  • Maken van eenvoudige optel- en aftreksommen t/m 20

 

Bekijk dit product

Woezel & Pip telkwartet

Dit spel is bedoeld voor kinderen die leren tellen. Je kind leert om een bepaald cijfer aan een dobbelsteen en aan een hoeveelheid te koppelen. Zo oefent hij/zij spelenderwijs met de cijfers 1 t/m 10.

Leerdoelen:

  • Hoeveelheden koppelen aan cijfers
  • Dobbelstenen koppelen aan cijfers
  • Leren tellen
  • Herkennen van cijfers 1 t/m 10

 

Bekijk dit product

1 reactie

Mariska schreef op 17 oktober om 12:08

Wat leuk om te weten! Wij tellen bijvoorbeeld ook het aantal partjes van een mandarijntje, of hoeveel rozijntjes mijn zoon krijgt.