Tips spelend leren in groep 3 - kern 6

10 januari 2020

spelend-leren-kern6-thumbnailpngSpelen en bewegen zijn twee ontzettend belangrijke pijlers binnen de persoonlijke ontwikkeling van een kind. Door plezier te maken, ontwikkelen en verbeteren kinderen immers talloze belangrijke vaardigheden zoals de grove en fijne motoriek, creatief denkvermogen en ruimtelijk zicht. In de serie ‘Tips voor spelend leren in groep 3’ verzamelde Zwijsen daarom diverse opdrachten die leerkrachten in hun keuzewerk op kunnen nemen. Leuk, efficiënt en direct toepasbaar!

Spelend leren in kern 6

In dit artikel vind je twee keuzeopdrachten bij kern 6 van Veilig leren lezen kim-versie, namelijk:

  1. Het klinkerspel
  2. Het dobbelspel

Het klinkerspel

spelend_leren_kern6_klinkerspel.pngIn kern 6 leren kinderen 3 nieuwe klinkers: de au, de ui en de ei. Met behulp van het klinkerspel kunnen kinderen oefenen met het uitluisteren van deze klinkers om zo de teken-klankkoppeling van de letters te versterken.

De bedoeling van het spel is, dat bij een visuele of auditieve presentatie van een woord de bijbehorende klinker wordt uitgeluisterd.

Voorbereiding

Instructie

  • Elk kind knipt de letters van kopieerblad 13 uit.
  • Oefen de letters: de kinderen leggen de letters op hun tafel. Noem één van de letters en laat de kinderen die omhoog steken. Herhaal dit een aantal keer.
  • Noem vervolgens een aantal woorden van kopieerblad 14 en laat de kinderen de middelste letter van dit woord omhoog steken.
  • Vertel nu dat dit zelfde spel ook in de speelzaal gespeeld gaat worden. Laat hier elk kind de letters verspreid door de zaal neerleggen en leg uit dat de letters nu van iedereen zijn.
  • Laat de kinderen op een rij staan en leg uit dat wanneer de leerkracht een woord noemt de kinderen nu snel de letter die ze in het midden horen op moeten zoeken. Vervolgens wordt er gewacht op de plaats waar ze de letter gevonden hebben tot er een nieuwe letter voorbij komt.

Het dobbelspel

spelend_leren_kern6_dobbelspel.pngVanaf het moment dat kinderen woorden kunnen lezen, is het ook belangrijk daar betekenis aan te koppelen. Met het dobbelspel kun je dit stimuleren door je groep te laten zoeken naar woorden die binnen een bepaalde context passen. Op een dobbelsteen staan 5 onvoltooide zinnen die aangevuld kunnen worden met woorden van een spelbord. Om de beurt gooien de kinderen met de dobbelsteen. Het kind dat aan de beurt is, leest vanaf het begin de nog niet doorgestreepte woorden en stopt bij een woord op het spelbord dat past bij de zin op de dobbelsteen. De groep bepaalt of het door de speler gekozen woord goed past bij die zin. Pas dan mag de speler het woord doorstrepen.

Voorbereiding

  • Print kopieerblad 11 op stevig papier en maak er een dobbelsteen van.
  • Print voor het spelbord kopieerblad 12 voor alle kinderen en knip het doormidden. De helft van de spelborden wordt tijdens de klassikale instructie gebruikt. De andere helft wordt tijdens het keuzewerk gebruikt.
  • Maak van elke zin op de dobbelsteen een vergroting.

Instructie

  • Instrueer het dobbelspel aan de hele groep.
  • Hang de vijf zinnetjes op. Deel aan elk kind een spelbord uit.
  • Laat de kinderen de woorden ieder voor zich lezen.
  • Wijs een zin aan en vraag elk kind een woord van het spelbord te kiezen dat daarbij hoort. Bespreek de gekozen woorden en herhaal dit een aantal keer.
  • Leg daarna uit hoe het dobbelspel gespeeld moet worden:
    • De eerste speler gooit met de dobbelsteen.
    • De speler zoekt een woord dat past bij de zin op de dobbelsteen.
    • De andere kinderen kijken, luisteren en bepalen of het gekozen woord bij de zin op de dobbelsteen past.
    • Als het woord juist is, mag de speler dat woord op zijn spelbord doorkruisen.
    • Wie heeft het eerst alle woorden doorgestreept?

Meer leuke opdrachten omtrent spelend leren? Kijk in Digiregie voor het volledige artikel uit Veilig leren lezen kim-versie of doe inspiratie op in een van onze andere blogs over dit onderwerp.

Meer informatie over Veilig leren lezen kim-versie

Er zijn nog geen reacties.