Door Astrid Geudens, hoofdauteur Veilig leren lezen kim-versie
In Veilig leren lezen kim-versie is bewust gekozen voor een aanpak waarbij technisch leren lezen hand in hand gaat met spellen. De opbouw in de automatiseerlijn start met het alzijdig verkennen van een nieuwe letter. De kinderen luisteren eerst naar de klank, ze voelen hoe ze de klank uitspreken, kijken naar de lettervorm en ordenen de letter in de juiste letterfamilie. Daarna wordt de klanktekenkoppeling systematisch geautomatiseerd, in alle mogelijke combinaties van aangeboden letters. Dat gebeurt niet enkel door het lezen van betekenisvolle woorden, zinnen en teksten. De nieuwe letter wordt expliciet vanaf het begin ook ingeoefend via spelling. Om en om is er in de basisles meer aandacht voor lezen en dan weer voor spelling maar beide vaardigheden gaan hand in hand. En dat is een zeer bewuste keuze.
In dit artikel lees je:
- Waarom spelling erbij hoort
- Wat er gebeurt in het hoofd van een kind dat leert lezen
- Wat ‘woordspecifieke kennis’ te maken heeft met het belang van het samen aanleren van lezen en spelling
- Leesproblemen? Combinatie lezen én spelling biedt extra houvast
- Veilig leren lezen kim-versie, opstap naar beter lezen met begrip en plezier