De Zaken van Zwijsen

Hoe het werkt – groep 3 en 4

In groep 3 en 4 werk je met De Zaken 3-4, een methode voor wereldoriëntatie. De Zaken 3-4 is een compacte methode die je leerlingen een uitstekende basis biedt voor de zaakvakken in groep 5 t/m 8. De methode sluit helemaal aan bij de manier waarop jonge kinderen hun wereld ontdekken. De kerndoelen van ‘oriëntatie op jezelf en de wereld’ komen bij De Zaken 3-4 geïntegreerd aan bod.

Download de factsheet (PDF) voor een snelle samenvatting.

In groep 3 nemen de hoofdpersonen Sam en Lei de leerlingen mee op ontdekkingsreis en in groep 4 zijn Lotte en Omar de avonturiers. De vier hoofdpersonen brengen bijvoorbeeld een bezoek aan een dokter, leren wat gezonde voeding is, laten zien hoe je veilig kunt oversteken, geven tips over hoe je een stevig kasteel bouwt en laten je leerlingen alles ontdekken over magnetisme.

Opbouw De Zaken 3-4

De Zaken 3-4 spreekt elk kind aan. Deze methode presenteert informatie zoveel mogelijk in beeld. En tijdens de leuke spelletjes zijn kinderen ook volop aan het leren. Lastige begrippen en woorden zijn voorzien van de fonetische uitspraak zodat alle kinderen ermee uit de voeten kunnen. Met afwisselende opdrachten en spelletjes houd je ze bij de les!

Aansluiting Veilig leren lezen

De thema’s van De Zaken groep 3-4 zijn gekoppeld aan de thema’s van Veilig leren lezen (kim-versie). Dat geeft je de mogelijkheid om de thema’s van Veilig leren lezen en De Zaken groep 3 gelijk te laten lopen. De Zaken groep 3 is ook te gebruiken naast Veilig Leren Lezen 2e maanversie.

Veel aandacht voor spreken en luisteren

De Zaken 3-4 besteedt veel aandacht aan spreken en luisteren (luisterhouding). Daarbij laten we ons inspireren door het Viertaktmodel van Verhallen (voorbewerken, semantiseren, consolideren, controleren). In elk thema worden nieuwe begrippen tijdens het kringgesprek eerst in een context geplaatst aan de hand van een praatplaat. Animaties, foto’s en filmpjes geven daarna extra betekenis aan deze begrippen. Inoefenen van de begrippen doen de leerlingen met name in de digibordoefeningen en het werkboek. In de afsluiting van de les controleer je of de leerlingen de begrippen juist interpreteren.

Differentiatie

In elke les kun je drie differentiatievormen inzetten: differentiatie op leerstijl, tempo en niveau. De aansprekende en gevarieerde digibordoefeningen (filmpjes, animaties, spelletjes) doen een beroep op verschillende leerstijlen. Dit geldt ook voor de oefeningen in het werkboek. Je leerlingen kunnen zelfstandig aan de slag, maar ook in duo’s of grotere groepjes. Daarnaast bevat elk thema een extra project waar leerlingen hun creativiteit kunnen laten zien en zijn er onderzoekjes die kinderen kunnen uitvoeren. Want wat gebeurt er als een vogel in een plas olie terechtkomt? Met twee veren, een bakje olie en water kunnen leerlingen het onderzoekje doen. De onderzoekjes hebben een makkelijke en een moeilijke variant.

Combinatiegroepen

Geef je les aan een combinatieklas? Daarvoor is De Zaken 3-4 zeer geschikt. Je kunt de ene jaargroep lesgeven met het digibord terwijl de andere jaargroep zelfstandig aan de slag gaat in het werkboek of op de laptop, pc of tablet.


Contact opnemen

Wil je meer weten over De Zaken van Zwijsen? Marike of een andere adviseur uit jouw regio helpt je graag verder.

Contact

Of bekijk de veelgestelde vragen

Op de hoogte blijven? Abonneer je op de nieuwsbrief van De Zaken van Zwijsen.

Aanmelden