Inhoud en didactiek De Zaken groep 5-8
De Zaken van Zwijsen
In groep 5 t/m 8 werk je met Natuurzaken voor natuur en techniek, met Tijdzaken voor geschiedenis en met Wereldzaken voor aardrijkskunde. Naast deze vakgerichte methodes zijn er wereldorientatiethema’s beschikbaar die de vakken in samenhang aanbieden. Zo combineer je het beste van twee werelden!
Natuurzaken, Wereldzaken en Tijdzaken zijn compacte methodes die je de vrijheid geven om je zaakvaklessen naar eigen inzicht in te richten. Je kunt thema’s uitbreiden, wereldoriëntatiethema’s behandelen, of de tijd aan andere vakken besteden.
Geen tijd om te lezen? Bekijk de 1-minuut video’s
Opbouw
Tijdzaken, Natuurzaken en Wereldzaken bieden 5 thema’s per vak, per jaar. Ieder thema bestaat uit 3 lessen (50 minuten) en een toets. Naast de vakgerichte thema’s is er tijd genoeg om de (facultatieve) geïntegreerde wereldoriëntatiethema’s te behandelen met de groep.
Bij Natuurzaken, Wereldzaken en Tijdzaken heb je de keuze om de reguliere lessen te doorlopen, of je les meer leerlinggestuurd vorm te geven met behulp van onderzoekend en ontwerpend leren. De wereldoriëntatiethema’s zijn sowieso ingericht op basis van onderzoekend leren en de 21e eeuwse vaardigheden.
Vakgerichte thema’s | Wereldoriëntatiethema’s (facultatief) | |
Reguliere lessen
Het is ook mogelijk om de kinderen alle lesonderdelen zelfstandig te laten doorlopen op de pc, laptop of tablet. | Lessen o.b.v. onderzoekend leren Vind je het belangrijk dat kinderen ook in de vakgerichte thema’s aan de slag gaan met onderzoekend leren? Dat kan! Maak gebruik van de onderzoeksvragen die bij iedere les beschikbaar zijn. De vragen zijn zowel individueel als in tweetallen of groepjes te verwerken. De onderzoeksvraag kan bijvoorbeeld dienen als een leidraad om de les zelfstandig door te nemen, maar kan ook worden ingezet om te verdiepen. De stappenplannen in de software helpen de kinderen om de juiste route te bewandelen. | Thema o.b.v. onderzoekend leren en 21e eeuwse vaardigheden Stap 1: Onderwerp verkennen Stap 2: Op onderzoek gaan, binnen en/of buiten de school Stap 3: Presenteren en evalueren Binnen deze thema’s worden de vakgebieden in samenhang aangeboden. In groep 5 t/m 8 bieden we dezelfde thema’s aan, op verschillende niveaus. Behalve voor het resultaat is er veel aandacht voor het (groeps)proces dat tot het eindresultaat heeft geleid. |
Wereldoriëntatiethema’s
In de wereldoriëntatiethema’s van Natuurzaken, Tijdzaken en Wereldzaken komen de vakgebieden geïntegreerd aan bod. Onderzoekend leren, 21e-eeuwse vaardigheden en digitale geletterdheid staan centraal. De leerlingen gaan in groepjes op onderzoek uit, binnen of buiten de school. Ze verzamelen informatie om een probleem op te lossen of het antwoord op een vraag te vinden. Het resultaat presenteren ze aan de andere leerlingen, waarop ze vervolgens feedback krijgen. Behalve voor het eindresultaat is er veel aandacht voor het (groeps)proces. De thema’s zijn facultatief en worden aangeboden op twee niveaus: groep 5-6 en groep 7-8.
Differentiatie
Met De Zaken van Zwijsen speel je eenvoudig in op leerstijlen in je groep. Elke leerling krijgt de kans om de stof tot zich te nemen op een manier die bij hem of haar past. Er is een grote afwisseling in spelvormen, animaties, proefjes, filmpjes en opdrachten in het werkboek.
Tempo- en niveaudifferentiatie
Elke les is voorzien van twee plusopdrachten die kinderen extra uitdagen of die juist een beroep doen op hun creativiteit. Eén van deze opdrachten differentieert naar niveau. En bij alle thema’s is er een plusopdracht waaraan de kinderen gedurende meerdere lessen kunnen werken. Ze maken bijvoorbeeld een werkstuk of bedenken een toneelstuk en voeren dit op.
Extra ondersteuning voor taalzwakke leerlingen
Een van de uitgangspunten van De Zaken van Zwijsen is dat taal geen struikelblok mag vormen bij de zaakvakken. Tijdens een les werken je leerlingen ook aan hun woordenschat. Bij elk begrip staat een korte tekst met uitleg in een animatie of een filmpje. Zo kan elke leerling aan de les beginnen zonder over moeilijke woorden te struikelen. De uitdagende woorden zijn voorzien van een fonetisch genoteerde uitspraak. Daarnaast zijn de methoden dankzij de kleurrijke afbeeldingen en de vele filmpjes, proefjes en animaties ook voor de taalzwakkere leerlingen toegankelijk en aantrekkelijk.
Combinatiegroepen
Zaken van Zwijsen lenen zich dan ook uitstekend voor het lesgeven aan een combinatiegroep. Geef bijvoorbeeld de ene groep klassikaal les terwijl de andere groep zelfstandig werkt. Leerlingen kunnen de lessen helemaal zelfstandig doorlopen op de pc, tablet of laptop. Een volgende les draai je dit om. Er zijn ook andere variaties mogelijk, bijvoorbeeld door in groep 5-6 en groep 7-8 hetzelfde thema te behandelen.
Toetsing en evaluatie
Ieder thema wordt afgesloten met een toets die je op papier of digitaal afneemt. Ter voorbereiding op de toets leren de kinderen de samenvatting van het thema. Deze is beschikbaar als printblad en in de online omgeving via de thuisinlog. Bij Wereldzaken is er een aparte topotoets, die ook digitaal en op papier te maken is.
Liever sturen op voortgang?
Wil je liever niet toetsen? Maak dan gebruik van de resultaten op de onderzoeksvragen die beschikbaar zijn bij iedere les en alle wereldoriëntatiethema’s. Op deze manier geef je leerlingen inzicht in hun voortgang en stuur je de verdere ontwikkeling bij.